دوشنبه 19 شهريور 1397-11:54 کد خبر:62944

در جلسه مدیریت پسماند استان مطرح شد:

میراث دار ۴۰ سال عدم مدیریت پسماند در مازندران/ تجهیز بیمارستان های مازندران به دستگاه امحای زباله

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه میراث دار ۴۰ سال عدم مدیریت پسماند در استان هستیم خواستار ساماندهی این بخش شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر، حسینعلی ابراهیمی صبح دوشنبه در کارگروه راهبردی مدیریت پسماند با انتقاد از عدم افتتاح نیروگاه زباله سوز در نوشهر گفت: پیشرفت فیزیکی این طرح ۹۴ درصد است و با این روند کنونی، نسبت به افتتاح امیدوار نیستیم.

وی درباره ارزیابی و مدیریت پسماند افزود: به عنوان نمونه نسبت به ساماندهی مرکز دفن زباله در آمل هیچ اتفاق خاصی صورت نگرفت و وزارت نیرو باید به تکلیف خود در این بخش عمل کند.

وی با عنوان اینکه هنوز اقدامی قابل تقدیر و شایسته در حوزه مدیریت پسماند در استان صورت نگرفته است گفت: کارهای صورت گرفته اقدامات حداقلی و جزو وظایف دستگاه های اجرایی بوده است.

ابراهیمی افزود: وقتی دستگاهی به اجبار اقدامی برای مدیریت و ساماندی پسماند انجام داده نباید انتظار تقدیر داشته باشد چراکه هنوز به وظایف اصلی خود عمل نکرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: متاسفانه دفتر روستایی به مکاتبات محیط زیست در زمینه مدیریت پسماند پاسخ نمی دهد و با ایده آل تا مدیریت پسماند در استان فاصله داریم.

وی گفت: کارهای صورت گرفته در حوزه مدیریت پسماند حتی در حد انجام وظیفه دستگاه های اجرایی نبوده است و باید تلاش بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

وی خواهان پای کار بودن دولت، مجلس و شوراهای اسلامی برای مدیریت پسماند در حوزه استان شد.

۱۴۰۰ تن از زباله های تولیدی در مازندران تعیین تکلیف می شود

علی نبیان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت پسماند اظهار داشت: دو سال و نیم وقت برای مجور نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر صرف شد و اکنون این طرح ها در پایان راه است.

وی با عنوان اینکه مازندران متعلق به همه ما نیست و مردم دیگر استان ها از آن سهم دارند گفت: مردم ایران اسلامی مازندران را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند و باید نسبت به پاکسازی محیط انجام شود.

نبیان  با بیان اینکه موضوع تفکیک زباله از مبداء باید اجرایی شود گفت: با چشم انداز ترسیم شده در این طرح فاصله داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران ادامه داد: تامین منابع مالی با محدودیت هایی مواجه است و علت تاخیر برخی پروژه ها، مسائل مالی است.

وی بر لزوم تلاش بیشتر برای حل و مدیریت پسماند تاکید کرد و گفت: باید هزار و ۴۰۰ تن از زباله های استان تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شود.

نبیان یادآور شد: پروژه نیروگاه زباله سوز تنکابن در دست اجرا است و از سوی دفتر مقام معظم رهبری نیز برای آن اعتبار درنظر گرفته شده است و پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر نیز در مرحله پایانی قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران افزود: آخرین محموله تجهیزات نیروگاه زباله سوز نوشهر نیز به محل اجرای پروژه رسید و درنظر داریم تا پایان شهریورماه این طرح تکمیل شود.

وی افزود: اولین نیروگاه زباله سوز استان در نوشهر به زودی به بهره برداری می رسد و سپس نیروگاه ساری اجرایی می شود و مدیریت پسماند و زباله در بابل نیز در حال انجام است.

تجهیز بیمارستان های مازندران به دستگاه امحای زباله

براساس این گزارش، محسن اعرابی با اشاره به پیچیدگی های مدیریت پسماند در استان، رفع این معضل را نیازمند عزم ملی دانست و گفت: مازندران باید در حوزه ملی برای مدیریت پسماند ویژه دیده شود.

وی افزود: مازندران پذیرای همه مردم کشور است اما در حوزه پسماند ضررش به چشم مردم و محیط زیست می رود و باید مسئله پسماند استان با نگاه ملی مدیریت شود.

وی درباره بازیافت پنج درصدی زباله های تولیدی اظهار داشت: اهتمام و جدیت لازم در بخشداری و شهرداری های استان برای بازیافت استان دیده نمی شود.

اعرابی با اظهار اینکه طرح تفکیک از زباله باید در دستور کار قرار گیرد تصریح کرد: ۴۵ درصد جمعیت استان در روستاها به سر می برند و در حوزه بازیافت و تفکیک باید هدفگذاری مشخص داشته باشیم.

معاون علوم پزشکی مازندران درباره پسماند عفونی مراکز درمانی غیربیمارستانی با بیان اینکه همه بیمارستان ها مجهز به دستگاه امحای زباله هستند افزود: مطلب های خصوصی نیز تولید متفاوت زباله عفونی دارند و کمیته تخصصی پسماند عفونی غیربیمارستانی تشکیل شده است.

وی یادآور شد: تهیه زمین برای سایت زباله های عفونی مصوب شده و در حال حاضر دو شرکت نسبت به جمع آوری زباله های عفونی اقدام می کنند و بنا داریم نسبت به ساماندهی اقدام کنیم.

وی از معرفی ۳۵ واحد متخلف در زمینه زباله های عفونی سال جاری به مراکز قضایی خبر داد و گفت: برخوردها با مراکزی خصوصی در زمینه زباله های عفونی غیربیمارستان شدت خواهد گرفت.

اعرابی گفت: ۴۵ درصد مراکز خصوصی و غیربیمارستانی برای جمع آوری زباله های عفونی با موسسه قرارداد دارند.