سه شنبه 20 شهريور 1397-9:14 کد خبر:62962

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

دریغ از یک شایسته‌ تقدیر !/پراکنش زباله در 30 ثانیه

کارگروه پسماند از آن دست جلساتی است که یا باید حرف شنید یا باید فریاد زد،«سکوت» هم کمرشکن است است و هم عواقب دارد!


خزرتیترخبر: کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران دوشنبه‌شب به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و دبیری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در سالن شماره دو استانداری با سه دستور کار تشکیل جلسه داد.

دستور کار نخست جلسه به ارائه گزارش مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران درباره وضعیت نیروگاه‌های زباله‌سوز ساری و نوشهر و آخرین وضعیت دفن و دپوی زباله و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در استان اختصاص داشت.

سیدمحمد محمدی تاکامی با اعلام اینکه پروژه نیروگاه 200 تنی زباله‎سوز نوشهر به‌لحاظ ابنیه داری پیشرفت 94.2 درصدی و به‌لحاظ تجهیزات به پیشرفت 87.1 درصدی رسیده است، اظهار کرد: این پروژه با حدود 80 تکنسین چینی در بخش تجهیزاتی دنبال می‌شد که زمان ویزاهای طرف چینی به اتمام رسیده است و آنها به کشور خود بازگشتند، لذا رایزنی‌ها و پیشنهاداتی از سوی دو طرف اعلام شده است تا پروژه ادامه پیدا کند.

وی افزود: مقرر شد که طرف چینی تا یکی دو هفته آینده اسامی تکنسین‌های ایرانی آموزش‌دیده را اعلام و خودشان در بحث مدیریت اقدام کنند تا هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و هم اینکه با راه‌اندازی نیروگاه در صورت ایجاد مشکل، تکنسین‌های داخلی بتوانند نقص‌ها را رفع کنند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران درباره وضعیت زباله‎سوز 450 تنی ساری گفت: این پروژه در پیشرفت 42 درصدی ابنیه و 65 درصدی تجهیزات قرار دارد که عمده تجهیزات آن در بخش الکتروکال است.

* شاگرد زرنگ‌های تفکیک و مراکز دفن زباله در مازندران!

این مسئول با اشاره به ادامه دستور کار نخست جلسه به سراغ طرح تفکیک زباله از مبدأ و ساماندهی مراکز دفن زباله در استان رفت و اعلام کرد: آمل، ساری، بابل، رامسر، تنکابن، رستم‌کلا، سلمان‌شهر، پل سفید، کتالم و سادات‌شهر از برترین شهرهای مازندران در بحث تفکیک زباله از مبدأ و کلاردشت، رامسر، نکا، قائم‌شهر، بابلسر، بهنمیر، رستم‌کلا، چالوس، آمل و ساری از شهرهای برتر در بخش ساماندهی مراکز دفن زباله هستند.

محمدی تاکامی در ادامه به جزئیات تعدادی از مراکز دفن زباله در استان شامل نکا، قائم‌شهر، آمل، بابلسر، بهنمیر و رستم‌کلا پرداخت و روند فعالیت‌های آنها را قابل قبول و تقدیر دانست.

وی اختصاصاً به وضعیت ساماندهی مناسب زباله در نکا اشاره و اظهار کرد: شهرداری به‌خوبی توانست مدیریت کند اما در بخش روستایی، دهیاری‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند و فضای نامناسبی ایجاد شده است لذا باید در قالب مصوبه به دهیاری‌ها برای ساماندهی به وضعیت فعلی مهلت داده شود و در غیر این‌صورت مدیریت را به شهرداری نکا بسپاریم.

عضو شورای اداری مازندران در پاسخ به گلایه‌مندی مدیرکل حفاظت محیط زیست درباره اینکه اقدام خاصی در حوزه پسماند صورت نگرفته است، با بیان اینکه با صحبت‌کردن و شعاردادن به جایی نخواهیم رسید، اظهار کرد: باید به‌طور عملیاتی وارد شویم و کار را زخمی و به پیش ببریم که البته در این بین مشکلاتی وجود دارد و باید رفع شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران ادامه داد: در قائم‌شهر اگر پیگیر مرکز دفن زباله نبودیم؛ رودخانه تلار با مشکلات بیشتری مواجه بود لذا تنها به هدف فکر کردن درست نیست و باید به مسیر نیز فکر کنیم.

* شایسته تقدیر نیستند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه در آمل اتفاق خاصی صورت نگرفته و اصلا تعهد آنها چیز دیگری است، اظهار کرد: وزارت نیرو باید در این پروژه وارد کار می‌شد زیرا عده‌ای در سد هراز در حال جولان‌دادن هستند و ساخت معادن غیرمجاز را نیز در این مسیر داریم.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اعتقاد به اینکه هنوز در استان مازندران جایی را نداریم که در بحث دفن زباله و ساماندهی پسماند قابل تقدیر باشد، تصریح کرد: به اصرار محیط زیست و بهداشت قدمی برداشتند اما این قدم‌ها کافی نیست، اعتباراتی به آنها تعلق می‌گیرد اما چه کسی نظارت می‌کند؟ این‌همه سال گذشته اما چرا قطار پروژه‌ها به پیش نمی‌رود؟ وظیفه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است که در این بحث تلاش کنند.

وی ادامه داد: اینکه در بخش شهری نکا ساماندهی و دفن زباله بهداشتی باشد اما در بخش روستایی مشکل داشته باشیم که جای تقدیر ندارد، حتی دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران به مکاتبات محیط زیست پاسخ نمی‌دهد.

دبیر کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران بیان کرد: با تقدیرها و تشویق‌ها حقی را در استان ایجاد نکنید، من به‌عنوان دستگاه نظارتی اعلام می‌کنم که اقدامات صورت‌گرفته در حوزه پسماند مازندران در حد تقدیر هم نیست!

وی ادامه داد: می‌توانیم گزارش‌های خوبی بدهیم اما مردم باور نمی‌کنند، ما میراث‌دار  40 تا 50 سال عدم مدیریت صحیح پسماند هستیم، باید پاسخ‌گوی مردم باشیم، اگر بگوییم همه‌چیز درست است اما چیز دیگری ببینیم باید درب آن اداره و سازمان را گل بگیریم.

* ایجاد حساسیت نسبت به زباله‌های غیربیمارستانی

ابراهیمی کارنامی با اشاره به سخنان رییس مرکز بهداشت مازندران گفت: در حوزه مدیریت اجرایی زباله‌های عفونی مراکز بیمارستانی و غیربیمارستانی شامل آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌ها و نظایر آن اقدامات خوبی صورت گرفته و حتی یک شرکت داخلی وارد میدان شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه مراکز غیربیمارستانی در ابتدا برای تعیین تکلیف زباله‌های عفونی تمکین نمی‌کردند، اظهار کرد: یکی از موفقیت‌های کارگروه را باید در این بخش ببینیم که آنها پای کار آمدند و نسبت به مخاطرات زیست‌محیطی حاصل از رهاسازی زباله‌های عفونی در طبیعت، حساس شدند.

وی با عنایت به سخنان نماینده جهاد کشاورزی در بخش آموزش به کشاورزان با هدف جلوگیری از آتش‌زدن کاه و کلش مزارع پس از برداشت محصول، نوشهر را از شهرهای موفق در این زمینه عنوان و خاطرنشان کرد: تأکید داریم که برخوردها باید بازدارنده باشد و صرف رفع تکلیف و چند تذکر ساده نباشد؛ راهکارهایی را به کشاورزان ارائه بدهیم تا آتش‌زدن پسماندها کشاورزی را فراموش کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به دسترسی آسان گردشگران به چشم‌اندازهای طبیعی در مسیرهای مواصلاتی مازندران گفت: مسافران در حاشیه راه‌ها توقف و پسماندهای مواد غذایی و خوراکی را در همان محل رها می‌کنند که منظره نازیبایی را در کنار جاده‌ها می‌بینیم.

ابراهیمی کارنامی پیشنهاد داد که توقف‌گاه‌هایی در حاشیه راه‌های مواصلاتی ایجاد شود و بخشداری‌ها و راهداری‌ها نیز براساس قانون محدودیت‌هایی را در دسترسی به این مناطق ایجاد کنند.

وی صراحتاً به وضعیت جاده ساری به قائم‌شهر اشاره و اظهار کرد: در دو طرف حاشیه این مسیر شاهد پراکنش زباله هستیم و اگر بتوانیم در این مسیرها توقف‌گاه احداث کنیم وضعیت فعلی را نخواهیم داشت.

* آخرین محموله تجهیزات زباله‌سوز نوشهر از راه رسید

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران نیز در این کارگروه تخصصی با بیان اینکه زباله مخصوص امروز و دیروز نیست، گفت: زمانی‌که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز احداث زباله‌سوز ساری و نوشهر را صادر کرد، دو سال و نیم برای دریافت مجوز و تأمین منابع مالی دویدیم و این‌ها را فراموش نمی‌کنیم.

علی نبیان با بیان اینکه در حوزه کارهای گروهی باید ادبیات واحدی داشته باشیم و بدانیم که مازندران متعلق به مازندران نیست و آحاد مردم کشور از آن سهم دارند، افزود: همه باید آستین‌ها را برای کار اجرایی بالا بزنیم و فراموش کنیم که در کدام جایگاه مدیریتی قرار داریم.

وی با اعلام اینکه تامین منابع مالی با محدودیت‌ها و معذوریت‎هایی مواجه است، گفت: مکلف هستیم که 1400 تن زباله مازندران را تا پایان سال‌جاری و نهایتاً تا اوایل سال آینده مدیریت کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه آخرین محموله برای پروژه زباله‌سوز نوشهر از راه رسیده است، ادامه داد: باتوجه به اینکه طراحی و ساخت این پروژه خارجی بوده است و باید تکنسین‌های کشور سازنده آنها را اسمبل(سر هم) کنند، لذا منتظر انجام این روند با حضور تکنسین‌های جدید هستیم.

نبیان بیان کرد: در زباله‌سوز بابل و بازآماده‌سازی آن، اخیراً با دانشگاه نوشیروانی صحبت شد که موضوع را پیگیری کنند و مشکلات را ببینند.

وی درباره زباله‌سوز بهشهر گفت: این پروژه توسط رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد و اگر اکنون اشکالاتی وجود دارد باید حل کنیم.

عضو شورای اداری مازندران ادامه داد: جدول زمانبندی پروژه‌های زباله‌سوز و کمپوست استان را تهیه و براساس آن پیش برویم.

* تعیین تکلیف زباله‌های غیربیمارستانی

دستور دوم جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران به ارائه گزارش از وضعیت زباله‌های عفونی مراکز غیربیمارستانی اختصاص داشت.

رییس مرکز بهداشت مازندران با اعلام اینکه همه بیمارستان‌های مازندران دستگاه امحای زباله دارند، به سراغ مطب‌ها، دندانپزشکی‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌ها رفت و گفت: کمیته تخصصی زباله‌های عفونی غیربیمارستانی تشکیل و سه جلسه آن برگزار شد که پیرو آن زمینی برای امحای زباله‌ها اختصاص یافت.

محسن اعرابی پیشنهاد داد تا زمین‌هایی که در هر سایت استان(200 تا 500 مترمربع) به زباله‌های عفونی غیربیمارستانی اختصاص داده شده است، توسط شرکت‌های طرف قرارداد با موسسه بازیافت، کار دفن این نوع زباله‌ها را انجام دهند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر دو شرکت وابسته به مووسسه بازیافت در حال فعالیت و دو شرکت دیگر نیز متقاضی هستند.

* زباله‌سوز نوشهر منتظر نقدینگی

فرماندار نوشهر نیز در این جلسه اظهار داشت: پروژه زباله‌سوز نوشهر به پیشرفت 95 درصدی ابنیه رسیده است و اکنون با مشکل نقدینگی مواجه هستیم.

عبدالصمد صفرنژاد درباره دستور سوم جلسه کارگروه مدیریت پسماند اظهار کرد: هیچ گزارش و اعتراضی در زمینه آتش‌زدن کاه و کلش در اراضی کشاورزی نداشتیم ضمن اینکه 10 کلاس آموزشی داشتیم و خیلی تاثیرگذار بوده است.

وی درباره جمع‌آوری زباله در حاشیه راه‌ها که توسط دهیاری‌ها و راهداری انجام می‌شود اظهار کرد: بیشترین حجم مسافر را در نوشهر داریم، اما امکانات مناسبی نداریم، خودروی حمل زباله متعلق به دهیاری مسافت 60 کیلومتری را برای دفن زباله طی می‌کند و بازمی‎گردد اما در مسیر راه دوباره با پراکنش زباله روبه‌رو می‌شود!

فرماندار نوشهر با بیان اینکه اگر نوشهر ویژه است باید آن را ویژه ببینیم، گفت: 60 کیلومتر از خطرناکترین سواحل دریای مازندران را در نوشهر را با 70 نجات غریق خدمت‌رسانی می‌کنیم اما در سواحل انزلی به‌طول 27 کیلومتر 196 غریق نجات داریم!

* انباشت زباله در 30 دقیقه!

نماینده فرمانداری ساری در راستای دستور کار سوم جلسه مدیریت پسماند مازندران اظهار داشت: 100 مورد تذکر کتبی از سوی اداره  حفاظت محیط زیست ساری به کشاورزان متخلف در بحث سوزاندن کاه و کلش اعلام شد و 25 مورد نیز رسماً به دادگاه معرفی شدند.

محمد اردشیری بیان کرد: 222 هزار هکتار اراضی شالیزاری در ساری داریم که اگر پنج درصد کشاورزان نسبت به آتش‌زدن کاه و کلش مزارع اقدام کنند، حجم وسیعی از منابع خاکی دچار آسیب می‌شود لذا سعی داریم نظارت‌ها و آموزش‌ها مستمر باشد.

وی درباره جمع‌آوری زباله‌های بین‌راهی اظهار کرد: پُرترددترین جاده درون‌شهری استان را در مسیر قائم‌شهر به ساری و در همین مسیر نیز بیشترین پراکنش زباله را داریم.

اردشیری گفت: پس از جمع‌آوری زباله در این محور که توسط اداره راه، دهیاری و بخشداری انجام می‌شود؛ به نیم ساعت هم نمی‌کشد که چهره آن با زباله‌های تازه تغییر می‌کند!

* چرا جلسه؟

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد مازندران نیز در این جلسه اظهار داشت: اگر آن‌طور که می‌گویید مشکل مالی وجود دارد، پیشنهاد می‌شود که از محل ورود گردشگران به مناطق تفریحی و توریستی در مازندران که همه آنها جایگاه ممتازی دارند، مبالغی دریافت و صرف محیط زیست شود.

داریوش عبادی معتقد است که باید اراده‌ای در مسئولان بالادستی باشد، اگر نیاز به قانون یا ایجاد و اصلاح فرآیند خاصی دارد باید اعمال شود.

وی بیان کرد: سال‌‌ها است که همین حرف‌ها گفته می‌شود و اگر قرار باشد این گفته‌ها باقی بماند و کاری و اقدامی صورت نگیرد، چرا جلسه برگزار می‌شود؟

* وقتی منابع مالی نیست!

موضوع نهفته و قابل اعتراف اعضای کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران در توقف یا کندی پروژه‌های کمپوست و زباله‌سوز، در منابع مالی نهفته است و به گفته یکی از اعضای جلسه، واقعاً اگر منابع مالی باشد؛ آیا وضع به این‎صورت است؟

واقعیت این است که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در امورات خود مانده‌اند؛ می‌بینیم که برای زباله‌سوزهای تنکابن و نوشهر از دفتر رهبری کمک شده است.

همیشه از بخش خصوصی سؤال می‌شد و به‌طور ویژه از خصوصی‌های خارجی، امروز به‌صراحت مشخص شد که هیچ سرمایه‌گذار خارجی در عمل به بحث زباله وارد نمی‌شود؛ از اتریش، سوئد، فرانسه، آلمان و حتی کانادا و آمریکا آمدند، جلسه برگزار شد و توافق‌هایی صورت گرفت اما همه‌چیز روی همان کاغذ ماند، بنابراین فقط می‌ماند دولت که باید برای حفظ سلامت مردم، منابع مالی را مدیریت کند.