چهارشنبه 21 شهريور 1397-8:56 کد خبر:62986

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

کسی صدای مرگ نیلوفرها را نشنید/ادامه سریالی نابودی تالاب‌های مازندران

تالاب‌های الندان و زاغمرز و سایر نیز به سرنوشت تالاب نیلوفر ولوکلا دچار شدند و مرگ بر تالاب‌های دیگر استان سایه افکنده ولی کسی حتی صدای مرگ تالاب‌ها را نمی‌شنود.


خزرتیترخبر: تالاب‌ها نقش مهمی در جامعه دارند ولی متأسفانه در عصر حاضر به‌ صورت تک بعدی و تنها تأمین آب کشاورزی دیده می‌شوند.

این روزها کل تالاب‌ها به بهانه لایروبی و تأمین آب کشاورزی درحال زیر و رو شدن است درحالی‌که از نقش مهم آنها بی‌خبر هستیم و نمی‌دانیم چه تأثیری بر محیط پیرامون ما خواهد داشت.

این روزها شاهد فروش خاک تالاب‌ها هستیم که رسمی در حال رواج است و خاک‌های مغذی که سرمایه و میراث آیندگان ما محسوب می‌شوند، به فروش می‌رسند درحالی‌که نمی‌دانیم چه بلایی بر سر خودمان می‌آوریم.

تالاب نیلوفرهای ولوکلای بابل زیر چنگال بلدوز رها عنوان گزارش خبرگزاری فارس مازندران بود که در تاریخ 4 شهریورماه امسال منتشر شد، به این دلیل که نیلوفرهای تالاب ولوکلای بابل جان می‌دهند علاوه بر ارزش گردشگری از لحاظ زیست‌محیطی و پناهگاه پرندگان مهاجر حائز اهمیت هستند.

بخشی از نیلوفرهای تالاب ولوکلای بابل به بهانه لایروبی از بین رفتند و کسی صدای آنان را نشنید.

بلافاصله پس از انتشار این گزارش کارشناسان محیط زیست در این تالاب حضور یافته و با بررسی آن جلوی کار را گرفتند اما توقف پروژه تنها برای دو روز بود.

دو روز از متوقف شدن عملیات لایروبی دوباره فعالیت بلدوزرها ازسرگرفته شد که درحال حاضر خبرگزاری ما همچنان درحال پیگیری است.

متأسفانه مدیریت ما درحال حاضر روی تالاب‌ها به این صورت است که با بیل مکانیکی به جان تالاب‌ها می‌افتیم درحالی‌که نمی‌دانیم درحقیقت تمام خاستگاه زنجیره غدایی را ریشه‌کن می کنیم که دیگر به حالت اولیه بر نمی‌گردد.

براساس گزارش‌ها به‌ دلیل گرفتن اعتبار همچنان فعالیت بلدوزرها در تالاب ولوکلا ادامه دارد و کسی نمی‌تواند جلوی فعالیت آنان را بگیرد.

* نقش ملموس تالاب به لحاظ خدمات اکوسیستمی در جامعه

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این‌باره ، اظهار کرد: تالاب‌ها نقش بسیار مهمی به لحاظ خدمات اکوسیستمی در جامعه ارائه می کنند که این خدمات خیلی ملموس است.

همایون خوشروان افزود: نخستین خدمت تالاب‌ها این است که با خصوصیات اکولوژیکی مواد غذایی مورد نیاز ما را تأمین کنند و به‌نوعی ذخیره گاه زیستی و بخش زاینده در محیط زیست محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: نقش مهم تالا‌ب‌ها در تولید اکسیژن به‌دلیل وجود گیاهان آبزی، منبع مهم انرژی، نقش حفاظتی در مقابل سیلاب‌ها و جلوگیری از رسیدن آلودگی‌های مختلف از سمت خشکی به سمت دریا غیرقابل انکار است.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  با اشاره به اینکه درحال حاضر سرعت رسوب گذاری در تالاب‌های شمالی بسیار بالا است که موجب مرگ زودرس آنها می‌شود، تصریح کرد: رسوبات تهدید جدی برای تالاب‌ها به شمار می‌روند ولی میریت ما به این صورت است که با بیل مکانیکی زیستگاه بسیاری از جانوران و گیاهان را تخریب می‌کنیم و درحقیقت ذخیره فعال غذایی را از بین می بریم.

خوشروان با تأکید بر اینکه مدیریت تالاب باید با مطالعه شرایط تالاب و کنترل آب خروجی و ورودی باشد، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت خدمات اکوسیستم تالاب را نابود خواهد کرد؛ نباید دست اندازی در تالاب صورت گیرد بلکه باید تالاب جان تازه‌ای بگیرد که این مهم با مدیریت افزایش آب ورودی عاری از املاح و کاهش خروجی محقق خواهد شد.

* ضرورت داشتن طرح و برنامه برای انجام لایروبی در آب‌بندان‌ها

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: داشتن طرح و برنامه برای انجام لایروبی در آب‌بندان‌ها ضروری است.

علی‌اکبر یداللهی افزود: براساس شیوه‌نامه لایروبی آب‌بندان‌ها و تالاب‌های محیط زیست جلوی کار گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه مساحت تالاب ولوکلا 20 هکتار است که 99 درصد پوشش آن را نیلوفر آبی تشکیل می‌دهد، اضافه کرد: با توجه به اهمیت تالاب در بحث گردشگری و همچنین زیست‌محیطی و ورود پرندگان مهاجر لایروبی براساس طرح و برنامه و طی سال‌های متوالی باید انجام شود.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه بیش از یک هکتار این تالاب لایروبی شد و پوشش گیاهی نیلوفر از بین رفت، تصریح کرد: محیط زیست در این زمینه مجوزی صادر نکرد و دریافت استعلام به‌معنای دادن مجوز نیست.

یداللهی گفت: با توجه به اینکه 31 شهریور ماه پایان زمان برای لایروبی آب‌بندان‌ها است طی این مدت کوتاه امکان ارائه طرح و برنامه وجود ندارد و در سال‌های آینده درصورت ارائه طرح حداکثر هفت هکتار آن لایروبی خواهد شد.

* به بهانه لایروبی کل تالاب را زیر و رو می‌کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: شاهد عدم تمکین متولیان امر لایروبی در مازندران هستیم که  بدون درنظر گرفتن قانون حفاظت از تالاب‌ها کار را شروع می کنند.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی افزود: سال گذشته این مشکلات را داشتیم قرار شد براساس شیوه‌نامه محیط زیست باشد امسال نیز شاهد بی نظمی هستیم که تخلف محسوب می‌شود و بدون نظر محیط زیست نباید در تالاب دخل و تصرف شود.

وی با اشاره به اینکه تخریب تالاب با عنوان لایروبی مستوجب مجازات خواهد شد، اضافه کرد: لایروبی در تالاب‌ها باید با طرح باشد ولی به بهانه لایروبی کل تالاب را زیر و رو می‌کنند درحالی‌که  حق نداریم هر طور می‌خواهیم تالاب را به بهانه کشاورزی تخریب کنیم و باید زیستگاه حفظ شود سپس لایروبی انجام شود.

* نباید یک‌بعدی به تالاب نگاه شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه برخی در تالاب‌ها به دنبال فروش خاک هستند، تصریح کرد: نباید یک بعدی به تالاب نگاه شود و با اقدام خودسرانه بقیه کارکردهای تالاب را از بین ببریم که خسارت جدی به طبیعت و تالاب وارد می‌شود.

این مسئول یادآور شد: باوجود تعامل‌های انجام شده برخی شوراها و دهیاران و یا امور آب اقدام به لایروبی بدون دریافت مجوز از محیط زیست می‌کنند که محیط زیست جلویشان را خواهند گرفت.

ابراهیمی‌کارنامی اظهار کرد: مشاهده شده برخی به‌دلیل تصویب اعتبار برای این کار تأکید دارد درحالی‌که باید بدانند بدون مجوز انجام هر اقدامی در تالاب ممنوع بوده و این کار از پایه اشتباه است.

براساس این گزارش، در حال حاضر تالاب‌های الندان و زاغمرز و سایر نیز به سرنوشت تالاب نیلوفر ولوکلا دچار شدند و مرگ بر تالاب‌های دیگر استان سایه افکنده ولی کسی حتی صدای مرگ تالاب‌ها را نمی‌شنود.