سه شنبه 27 شهريور 1397-11:35 کد خبر:63110

احیاء بافت فرسوده با رویکرد معماری بومی:

احداث میدان ابن‌شهرآشوب با طراحي مبتنی بر معماري اصيل ايراني اسلامي

یکی از بافت های فرسوده شهری که نیاز به احیا و توسعه داشته است دروازه بابل سابق بوده است،که با طراحي مبتنی بر معماري اصيل ايراني اسلامي به میدان ابن شهرآشوب ساروي نامگذاري گرديد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری،امروزه استفاده از ارزش های معماری بومی در فرایند طراحی و توسعه بناها و بافت های فرسوده از اهمیت زیادی برخوردار است،این معماری علاوه بر توجه به طبیعت و اقلیم، با فرهنگ منطقه نیز سازگار است،این معماری به عنوان یکی مظاهر و نمادهای بسیار مهم فرهنگ قوم می باشد که می تواند در جهت احیاء و حفظ ارزش های فرهنگ بومی منطقه تاثیرگذار باشد.

یکی از بافت های تاریخی و فرسوده شهر ساری که نیاز به احیا و توسعه داشته دروازه بابل سابق بوده است، احیاء و توسعه این بافت بدلیل تاریخی بودن و همچنین قرارگیری در مرکز شهر از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

بر این اساس، شهرداری ساری، با اصلاح هندسي چهارراه دروازه بابل و احداث فاز اول و دوم ساختمان‌هايي متحدالشكل كه با طرحي الگو گرفته از معماري اصيل ايراني اسلامي و با نگرش بومي در اضلاع جنوب غربي و شرقي و به نام حكيم برجسته مازندراني "ابن شهرآشوب ساروي" نامگذاري گرديد.

اكنون فاز سوم آن نيز تملك و احداث ساختمان آن در حال اجراست و پس از بهره برداري از آن فاز نهايي ميدان ابن شهرآشوب كليد خواهد خورد.

مسافران با ورود به ساري ميدان زيبايي را در نزديكي مركز شهر خواهند ديد كه چشم هر گردشگري را به خود خيره خواهد كرد و شهروندان ساروي نيز سيماي شهر خود را متفاوت مي بينند.