سه شنبه 15 آبان 1397-8:25 کد خبر:63890

دغدغه های فکری تمام نشدنی این روزهای مردم سوادکوه:

چالش‌های شوراهای شهر‌های سوادکوه برای انتخاب، عزل یا استیضاح شهرداران!

چالش‌های شوراهای اسلامی شهر‌های سوادکوه برای انتخاب، عزل یا استیضاح شهرداران به یکی از مهم‌ترین دغدغه های فکری این روزهای مردم تبدیل شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، شوراهای اسلامی با هدف استفاده از ظرفیت مردمی برای مدیریت امور شهری و روستایی است که تعامل بین اعضای شورا و سعه صدر برای شنیدن سخنان و آرای مخالف و استفاده بهینه برای داشته‌ها برای کاهش مشکلات از مهم‌ترین شاخص‌های شورا‌های موفق است.

* شورای اسلامی پل‌سفید

شهر پل‌سفید سوادکوه تجربه فعالیت ۱۱ ساله رمضان پاریاو به‌عنوان شهردار را دارد و انتقال او به معاونت فرمانداری شهرستان سوادکوه‌شمالی، آغازی بر گفت‌وگو‌های مختلف و متناقض برای انتخاب جایگزین وی بود که اختلاف‌های اقلیت و اکثریت در شورای شهر را به‌صورت واضح‌تری نشان داد و انتخاب بومی یا غیر‌بومی و بررسی اشخاص با توجه به سوابق و رفتار‌های مختلف باعث بروز حساسیت‌ها در شهر شد.

شایعاتی درباره عدم حضور عمدی برخی اعضای شورای اسلامی شهر در جلسه بررسی و رأی‌گیری برای انتخاب شهردار در صفحات مجازی و عمومی شهر به‌وجود آمد که رئیس شورای اسلامی شهر پل‌سفید آن را رد کرد.

نوع خاص مدیریت شهردار سابق پل‌سفید مانع نمایان‌ شدن تعاطی رفتار‌ها بود ولی حضور گزینه‌های کما‌بیش هم‌اندازه بومی بر مشکلات شورای اسلامی برای انتخاب گزینه بومی با شاخص‌های برجسته‌تر سخت‌تر کرد و ظاهراً اکثریت شورا با شهردار‌ شدن شهردار سابق دابود‌دشت و ایزد‌شهر موافقت ضمنی دارند.

* مهم‌ترین شاخص برای انتخاب شهردار جدید پل‌سفید

رئیس شورای اسلامی شهر پل‌سفید، از برگزاری ۳ جلسه با موضوع انتخاب شهردار پل‌سفید خبر داد و گفت: ۵ گزینه در حال حاضر مورد بررسی قرار گرفتند ولی هنوز به تفاهم نهایی نرسیدیم.

مهر‌علی قدیری با بیان اینکه مهمترین شاخص ما برای انتخاب شهردار جدید، دارا‌ بودن سابقه شهرداری است، افزود: تا یک‌هفته آینده شهردار جدید پل‌سفید انتخاب می‌شود.

وی از وجود تفاهم در شورای اسلامی پل‌سفید خبر داد و خاطر‌نشان کرد: طبیعی است که همه سخنان اعضای شورا‌های اسلامی در جلسات، شبیه هم نباشد ولی کسی جلسه را ترک نمی‌کند و همه ما برای خدمت به مردم تلاش می‌کنیم.

* شورای اسلامی شهر زیراب

شهر زیراب به‌عنوان پر‌جمعیت‌تر‌ین شهر سوادکوه در اواخر دوره چهارم شورای اسلامی شهر زیراب با تغییر ناگهانی محمود اعتصامی مواجه و با انتخاب مهدی نصیری روبه‌رو شد.

محمد‌رضا مهدوی به‌عنوان گزینه اصلی جایگزین آخرین شهردار شورای اسلامی دوره چهارم مطرح شد که با مخالفت اقلیت شورای گذشته به سرانجام نرسید و سرانجام محمد‌رضا مهدوی که تنها سابقه سرپرستی چند‌ماهه شهرداری محمود‌آباد را بر عهده داشت با قول‌های بزرگ نظر مساعد نسبی را جلب کرد.

حضور ۵ سرمایه‌گذار و کاهش مشکلات مالی و مدیریت بدهکاری چندمیلیاردی به حادثه‌دیدگان سیل سال ۱۳۹۷ و بدهی گذشته در بین قول‌های او به چشم می‌آمد.

حدود یک‌سال از شهردار‌ شدن محمد‌رضا مهدوی می‌گذرد و از ۵ سرمایه‌گذار او خبری نیست و در ماه‌های اخیر در همان راه سرپرست سابق شهرداری زیراب، آسفالت و بتن و کانال‌کشی، مشغول فعالیت است و البته تا ۲ ماه آینده زمان اجرای حکم ۷ میلیارد تومانی برای حادثه‌دیدگان سیل سال ۱۳۹۴ است که شهرداری زیراب باید آن را در وانفسای بی‌پولی و مشکلات ناراحت‌کننده کارگران خدمات شهری که به‌دلیل اختلاف شهرداری و پیمانکار با عدم دریافت حقوق کامل مواجه هستند، باید بپردازد.

گزارش‌ها از گروه‌بندی‌های مختلف در شهرداری زیراب حکایت دارد و موافقان و مخالفان ادامه فعالیت شهردار زیراب در شورای اسلامی شهر زیراب نیز به اقلیت و اکثریت تبدیل شده و مسیر رکود توسعه شهری زیراب در حال تداوم است.

* شهردار زیراب به انتظارات پاسخ نداد

رئیس شورای اسلامی شهر زیراب ، با رد اقلیت و اکثریت در شورای اسلامی شهر زیراب گفت: مشکل خاصی در شورای اسلامی شهر زیراب نداریم و با تفاهم و تعامل و همدلی در حال فعالیت هستیم.

علی سبحانی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل شهرداری زیراب مشکلات مالی است، افزود: کارکنان و کارگران شهرداری زیراب، طلبکارند و شهرداری به‌دلیل مشکلات مالی در این زمینه با موانعی روبه‌رو است.

وی از محکومیت شهرداری زیراب در موضوع سیل سال ۱۳۹۴ برای تخریب ۳ ساختمان به مبلغ حدود ۷ میلیارد تومان خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای حکم محکومیت شهرداری زیراب به مبلغ ۷ میلیارد تومان برای ۲ ماه آینده است.

رئیس شورای اسلامی شهر زیراب در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره رضایت شورای شهر از شهردار گفت:شهردار زیراب هنوز به قول‌هایی که در آغاز فعالیت بیان کرد، عمل نکرد و حضور سرمایه‌گذار و کاهش مشکلات مالی و اداری شهرداری زیراب که توسط شهردار قول داده شد عملی نشد و انتظارات ما را برآورده نکرد.

* شورای اسلامی شهر الاشت

انتخاب شهردار الاشت با ۵ رأی و حضور جمشید ابراهیم‌نژاد که از شهرداران موفق و با کارنامه مناسب در دوران شهرداری الاشت بود و نیز حضور جمشید پهلوان به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهرستان سوادکوه از شاخص‌های قابل توجه شورای اسلامی شهر الاشت بود که موضوع بافت تاریخی الاشت و مناقشه بین استانداری و میراث فرهنگی باعث نمایش اختلافات در شورای اسلامی شهر الاشت شد.

حضور سمن‌ها و نهاد‌های مردمی از شاخص‌های توسعه یافتگی فرهنگی و اجتماعی است ولی تقابل با نهاد‌های انتخابی و انتصابی از وجود موانعی حکایت دارد که هر چه که باشد، ضرر آن برای مردم است که حضور انجمن توسعه شهر و تقابل‌هایی که وجود دارد برای توسعه شهر، مانع بزرگی به نظر می‌رسد که تعامل و پذیرش چارچوب‌ها و تلاش برای تفاهم، چاره کار است.

* تداوم اختلاف ۲ عضو شورای اسلامی الاشت با شهردار

رئیس شورای اسلامی شهر الاشت ، با اشاره به اینکه تعامل با شهردار و اعضای شورا از مهم‌ترین اولویت‌ها در طول فعالیت حدود ۱۵ ماه شورای اسلامی شهر الاشت بود، گفت: متأسفانه گرایش ۲ عضو شورای اسلامی شهر الاشت به انجمن توسعه شهر و ارسال برخی مصوبات شورا در کانال فضای اجتماعی، مناسب نیست.

سهراب نعمتی افزود: ناسازگاری با شهردار الاشت از ابتدای فعالیت شورای اسلامی توسط ۲ عضو محترم شورا مطرح بود که همچنان تداوم دارد.

وی بافت تاریخی الاشت را بهانه‌ای برای ۲ عضو ناسازگار شورا و افراد دیگر توصیف و خاطرنشان کرد: راه و آب همواره آبادی است و تعریض خیابان‌هایی که با بهانه حضور در بافت تاریخی مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد از گذشته هم برای جاده‌سازی اقداماتی انجام شد که شهردار اسبق الاشت که هم‌اکنون در شورا هم حضور دارد، آغاز شده بود و شهردار الاشت در حال ادامه آن است.

نعمتی گفت: تلاش ما برای تعامل و افزایش رفاه مردم است ولی برخی‌ها به‌دنبال ایجاد حاشیه برای مردم هستند.

* چالش‌های شوراهای اسلامی شهر‌های سوادکوه برای انتخاب، عزل یا استیضاح شهرداران

انتخاب شهردار به‌عنوان مهم‌ترین ابزار و اهرم اعضای شورای اسلامی شهر‌هاست تا بتوانند بر مدیریت شهری نظارت بیشتری داشته باشند و انتخاب، عزل یا استیضاح شهردار در بسیاری از مواقع باعث تنش‌های مختلفی می‌شود.

چالش‌های شوراهای اسلامی شهر‌های سوادکوه برای انتخاب، عزل یا استیضاح شهرداران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوع‌های در حال بررسی افکار عمومی شهر‌های پل‌سفید، زیراب و الاشت است.

شهرستان سوادکوه با دارابودن توانمندی‌های مختلف از محروم‌تر‎ین شهرستان‌های مازندران است که به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل مهم آن عدم تعامل مناسب توسعه‌محور بین تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این شهرستان است و شوراهای اسلامی شهر‌ها به‌عنوان چکیده انتخاب مردم می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند ولی در حال حاضر موضوع شهرداران به‌عنوان چالش مهم برای شورا‌های شهر‌های سوادکوه مطرح است تا موضوع انتخاب، عزل، استیضاح شهردار هم بر مشکلات شهرستان افزوده شود.