دوشنبه 28 آبان 1397-12:36 کد خبر:64148

اجرای یک پروژه بایگانی‌شده در غرب استان:

قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور در معرض نابودی

پروژه‌ای ایجاد راه دسترسی بندر نوشهر که با مخالفت شدید کارشناسان روبه‌رو و لغو شده بود به گفته دبیر تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران دوباره فعال شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، باغ اکولوژی نوشهر یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های گیاه شناسی در کشور است که برای آموزش به قشرهای مختلف مردم و نگهداری از گونه‌های نادر و در حال انقراض فعالیت می‌کند.

این باغ گیاه‌شناسی به‌دلیل اهمیت زیاد این مجموعه در سال 86 به‌عنوان یک اثر طبیعی در میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید اما چند روزی است که زمزمه‌هایی از تخریب بخشی از این باغ ارزشمند به گوش می‌رسد که باعث نگرانی فعالان محیط زیست و تشکل‌های منابع طبیعی استان مازندران شده است.

* اصل داستان چیست؟

سال‌ها پیش و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد پروژه‌ای به نام ایجاد راه دسترسی بندر نوشهر کلید خورد که بر اساس آن بخشی از زمین‌های باغ گیاه‌شناسی تخریب می‌شد اما با مخالفت شدید کارشناسان مصوبه لغو و سال‌ها خبری از اجرای آن نبود.

اما اکنون شنیده‌ها حاکی از آن است که پروژه ایجاد راه دسترسی بندر نوشهر مجدداً فعال شد، طرحی که متوقف شده بود، با دیدار و جلسه وزیر راه و شهرسازی و نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی دوباره فعال شده است.

* تأکید بر اجرای پروژه در جلسه وزیر راه و شهرسازی و نماینده نوشهر و چالوس

ظاهراً در جلسه مشترک قاسم احمدی‌لاشکی و وزیر راه و شهرسازی که بنابر شنیده‌ها، مسئولان نوشهر و چالوس نیز در آن حضور داشته‌اند بر اجرای این طرح فراموش‌شده، تأکید زیادی شده است.

در همین ارتباط داریوش عبادی دبیر شبکه تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران ، با بیان اینکه باغ 35 هکتاری گیاه‌شناسی نوشهر دارای حدود 650 گونه متنوع است، اظهار کرد: تنها پایه بلوط چوب پنبه در ایران، قدیمی‌ترین پایه‌های دارتالاب و ژنکیو در کشور و گونه‌های بسیاری دیگر این باغ، آن را به یکی از زیبا‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی تبدیل کرده است.

* بزرگ‌ترین هرباریوم در شمال کشور

وی در ادامه به هرباریوم موجود در این باغ نیز اشاره کرد و گفت: این باغ با دارا بودن 15 هزار نمونه گیاهی خشک‌شده از سراسر استان بزرگ‌ترین هرباریوم در شمال کشور است.

دبیر شبکه تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه باغ اکولوژی نوشهر زیر نظر مستقیم مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور است، افزود: هرگونه تغییر در آن باید با استانداردهای مورد نظر آن مؤسسه تحقیقاتی که متولی باغ‌های گیاه‌شناسی کشور است، همراه باشد.

عبادی ادامه داد: عدم رعایت چهارچوب‌های علمی حفظ و مدیریت بر باغ‌های اکولوژی نوشهر و متأسفانه اظهارنظرهای غیرکارشناسی منجر به تخریب آن می‌شود و به هیچ وجه مورد تأیید تشکل‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی استان مازندران نیست.

* لغو مصوبه احداث جاده در باغ گیاه‌شناسی نوشهر

وی افزود: حدود 10 سال قبل، احداث جاده در داخل باغ با مخالفت شدید کارشناسان و فعالان مدنی روبه‌رو شد و علی‌رغم داشتن مصوبه هیأت دولت نه‌تنها اجرا نشد بلکه این مصوبه لغو هم شد.

دبیر شبکه تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست مازندران با ابراز گلایه از تصمیم وزیر راه و نماینده مردم نوشهر و چالوس یادآور شد: متأسفانه آنها بدون در نظر گرفتن سوابق و مقررات، نابودی و تخریب ذخیرگاه ژنتیکی کشور را در سر می‌پرورانند.