شنبه 10 آذر 1397-9:46 کد خبر:64357

تیتر امروز گزارش می دهد:

مازندران بهشت متکدیان

متکدیان طی سال‌های اخیر بارها به سوژه‌ای برای رسانه‌ها تبدیل شدند و مسئولان را وادار کردند که تصمیم‌هایی بگیرند، اما رد پای‌شان نه تنها حذف نشد، بلکه تعدادشان هم افزایش یافت.


خزرتیترخبر:پشت چراغ قرمز، مقابل فروشگاه‌های بزرگ و پرمشتری، روبه‌روی داروخانه‌ها، کنار ورودی غذاخوری‌ها، حاشیه‌ها پیاده‌روهای پر رفت‌وآمد و حتی مقابل سالن‌های ورزشی در روزهای شلوغ یا محل برگزاری کنسرت‌ها حضور دارند،گل، دستمال کاغذی، واکس، باتری، فال، آدامس و گاهی هم قرآن‌های کوچک در دست دارند.

هر روز دنبال صدها نفر راه می‌افتند تا یکی از این محصولات که در دست دارند را بفروشند، بیشترشان کودک و نوجوان هستند، اما جوان و بزرگسال و مسن هم در بین‌شان دیده می‌شود، این داستان افرادی است که در مجموع از آن ها با نام متکدی یاد می‌شود؛ اما پوشش فروش یک کالا سبب می‌شود کمی از این اصطلاح فاصله داشته باشند، هرچند که شکل و تکنیک عرضه، سماجت و پیگیری‌‌شان در التماس و خواهش از شهروندان تفاوتی با تکدی‌گری ندارد.

سال‌هاست که بحث ساماندهی تکدی‌گران در سراسر کشور مطرح است، برخی استان‌ها و شهرهای بزرگ موفقیت‌هایی در این زمینه به دست آوردند، خیلی‌ها تبریز را نمونه موفق در مدیریت و ساماندهی تکدی‌گران می‌دانند، اما اگر در این باره نام مازندران را ببریم و وضعیت را از آن ها جویا شویم، احتمال از این استان به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی فعالیت متکدیان یا فروشندگان سازمان یافته گل و واکس و باتری و آدامس یاد می‌کنند.

متکدیان در شهرهای مازندران طی سال‌های اخیر بارها به سوژه‌ای برای رسانه‌ها تبدیل شدند و مسئولان را وادار کردند که تصمیم‌هایی برای‌شان بگیرند، اما رد پای‌شان نه تنها از مازندران حذف نشد، بلکه تعدادشان هم افزایش یافت.

تلاش‌های مسئولان استان برای ساماندهی تکدی‌گران در حد و اندازه چند طرح موقتی هم نتیجه نداد، البته این معضل در سراسر کشور هم مدیریت نشد، اما در مازندران شرایط به دلیل افزایش حضور متکدیان و گسترش حوزه فعالیت‌شان کمی متفاوت است.

حضور پرتعداد گردشگران در مازندران فرصت خوبی برای تکدی‌گران یا همین فروشندگان سمج و پیگیر و البته خردسال است که درآمد بیشتری نسبت به فعالیت در سایر استان‌ها به دست آورند، تعدادی از این بچه‌ها مازندرانی و تعداد دیگری هم مهاجر هستند.

بهار و تابستان هم حضور پررنگ‌تری در شهرهای مازندران و به ویژه مناطق گردشگرپذیر دارند، این افراد کم‌کم به بخشی از جمعیت ثابت حاضر در محل‌های همگانی شهرهای مازندران تبدیل شده‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به فرهنگ نوع‌دوستی ایرانی‌ها و گشاده‌دستی مازندرانی‌ها و افزایش حضور و فعالیت متکدیان در پوشش فروشنده محصولات دم دستی حالا می‌توانند آزادانه‌تر از گذشته در معابر و مکان‌های همگانی درآمد کسب کنند.