دوشنبه 12 آذر 1397-12:0 کد خبر:64409

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران مطرح کرد:

عدم همکاری مسئولان محلی فریدونکنار در جمع‌آوری دام‌های هوایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: به دلیل عدم همکاری مقامات محلی فریدونکنار با همکاری مسئولان دستگاه قضایی برای جمع‌آوری دام‌های غیرمجاز وارد عمل شدیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،حسینعلی ابراهیمی کارنامی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای جلوگیری از کشتار پرندگان در حاشیه دریایی خزر در محدوده استان مازندران، اظهار داشت: در سال جاری با هماهنگی بسیار خوبی که بین مقامات استانی اعم از دستگاه‌های قضایی، استانداری، نیروی انتظامی و رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان و مقامات قضایی و نیروهای انتظامی شهرهای که در آنها شکار پرندگان انجام می‌شود، عملیات اثربخشی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از تورها و دام‌های هوایی جمع شده اما کار بسیار گسترده است به دلیل اینکه این تخلفات طی چند دهه نهادینه شده و چون برخورد لازم انجام نشده حجم کار بسیار زیادی نیاز بوده اما با این توان و نیرو در حال ساماندهی امور هستیم، البته برخی از مقامات محلی فریدونکنار همکاری لازم برای ساماندهی امور را ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه اگر مسئولان محلی همکاری لازم را داشته باشند و براساس توافقات اولیه پای کار باشند تا الان کشتار پرندگان جمع‌آوری می‌شد، افزود: به دلیل عدم همکاری مسئولان محلی این موضوع تا حدودی روند اجرای کار را دشوار می‌کند.

این مسئول اظهار کرد: تذکرات لازم از طریق مقام مرتبط به مسئولانی که برای اجرای قانون همکاری نمی‌کنند داده شده است، تا الان عملیاتی که در بابلسر، فریدونکنار و محمودآباد داشته‌ایم بیش از هزار و 800 دام و طور را جمع‌آوری کردیم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: برای جمع‌آوری این دام‌ها بیش از 200 نفر از نیروهای محیط‌بان در این عملیات شرکت کرده و شاهد همکاری بسیار مناسبی نیروی انتظامی شهرستان بودیم، از نقاط قوت اجرای این طرح بازدید دادستان مرکز استان و همراه رئیس کل دادگستری استان می‌توانیم نام ببریم.

وی با اعلام اینکه عمده مردم منطقه با این روش کشتار غیرگزینشی و گسترده مخالف هستند، افزود:از حمایت مناسب مردمی برخودار هستیم، اما چون این قاچاق پرسود و منفعت بوده برخی تحرکاتی به صورت انفرادی دارند که با خویشتن‌داری محیط زیست و نیروی انتظامی این افراد هدایت شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به این سوال که آیا در راستای مقابله با جمع‌آوری دام‌های هوایی پرونده هم تشکیل شده است، گفت: برای دو نفر از متخلفان که قصد مقابله با نیروهای محیط زیست داشتند پرونده تشکیل شده است و این افراد به دستگاه قضا معرفی شدند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی مناطق قرار است عملیات پاکسازی دام‌های انجام شود، چه وقت عملیاتی می‌شود، بیان کرد:عملیات ما تا جمع‌آوری کامل دام‌های هوایی در دستور کار قرار است.

ابراهیمی در واکنش به برخی اظهارات فرماندار فریدونکنار در ارتباط با مدیریت مجموعه شکارگاه در این شهر، گفت:عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور به فرماندار فریدونکنار اعلام کرد که شما مدیریت کنید که این دام‌ها جمع‌آوری شود، رئیس محیط زیست کشور مسئولیت جمع‌آوری دام‌ها را به فرماندار این شهرستان واگذار کرده است و حتی قرار است در این ارتباط مصاحبه کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از دو ماه از شروع فصل غیرمجاز گذشته است و عملا اقدامی خاص ندیدیم و ناگزیر استان ورود پیدا کرده است و جمع‌آوری دام‌ها را بنده در دیداری که با رئیس سازمان محیط زیست کشور داشتم به شدت مورد حمایت ایشان قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: حق محیط زیست کشور در اظهارات فرماندار فریدونکنار ضایع شده است.