چهارشنبه 14 آذر 1397-8:40 کد خبر:64442

هردم از این باغ بری می رسد:

ورشکستگی آبی در ایران و وعده سرخرمن روحانی به مردم سمنان

حسن روحانی دیروز در جمع مردم سمنان ادعا کرد که آب دریای خزر را "خصوصا برای صنعت" به استان سمنان انتقال می‌دهند.


به گزارش خزرتیترخبر، حسن روحانی دیروز در جمع مردم سمنان ادعا کرد که آب دریای خزر را "خصوصا برای صنعت" به استان سمنان انتقال می‌دهند.

آب دریا مستقیما قابل استفاده نیست باید "شیرین" شود و ما آمار دقیق میزان مصرف آب در صنعت استان سمنان را در دست نداریم، اما در چارت مصرف آب ایران، کمترین حجم مصرف را آب شرب به خود اختصاص داده، پس از آن مصرف صنعتی، و بعد از آن مصرف کشاورزی قرار دارد.

روحانی در گفته‌های خود ادعا کرد که آب را از دریای خزر به استان سمنان می‌آوردند تا مردم برای صنعت و کشاورزی استفاده کنند. 

حال می‌خواهیم سرانگشتی هزینه شیرین کردن آب استان سمنان را محاسبه کنیم. 

هر متر مکعب آب برای شیرین کردن حداقل یک دلار هزینه دارد،  این هزینه جدا از هزینه انتقال آب است،استان سمنان ٩٧ کیلومتر مربع وسعت دارد.

 پس هزینه انتقال آب دریای خزر به این استان در داخل خود استان هم هزینه گزافی است، ما فرض را بر این می‌گیریم که هزینه انتقال و مسئله حفاظت از محیط زیست دریای خزر پس از شیرین سازی جمعا برای هر یک متر مکعب ١٠ سنت باشد؛ پس هر متر مکعب آب شیرین شده تا به دست مردم برسد را یک دلار و ١٠ سنت در نظر می‌گیریم.

طبق آخرین سرشماری در سال ٩٥ ، استان سمنان ٧٠٢ هزار نفر جمعیت دارد، برای هر نفر ما ١٥٠ لیتر مصرف آب روزانه در نظر می‌گیریم با این حساب مصرف روزانه آب استان سمنان ١٠٥٣٠٠ متر مکعب است یعنی برای شیرین سازی تنها آب شرب استان سمنان، دولت روزانه مبلغ ۱۱۵۸۳۰ دلار باید پرداخت کند.

اما دولت آب را به مردم می‌فروشد، قیمت آب فروشی برای شرب مردم بر اساس دلار جهانگیری معادل ١١ سنت است، یعنی دولت روزانه معادل ١١٥٨۳۰ دلار از مردم برای تامین آب شرب آنها می‌گیرد ،اگر این مبلغ را از هزینه شیرین کردن آب کسر کنیم میشود ۱۰۴۲۴۷ دلار، پس دولت روزانه باید این مبلغ را بپردازد تا مردم استان سمنان بتوانند آب شیرین برای شرب داشته باشند، بر این اساس سالانه باید مبلغی معادل ٣٨ میلیون و ٥٠ هزار دلار برای آب شرب پرداخت کند.

بودجه استان سمنان در سال ٩٧ بر اساس دلار جهانگیری معادل ١٩٠ میلیون و ٤٦٠ هزار دلار بوده است، پس دولت باید سالانه چیزی معادل ٢٠% کل بودجه استان را برای تامین آب شرب استان سمنان مصرف کند، این در حالی است که بودجه عمرانی در هیچ استانی ٢٠% حجم بودجه را تشکیل نمی‌دهد.

حالا بر اساس آمار مختلف میتوان گفت که میانگین مصرف آب شرب ٢% از حجم مصرف آب در ایران را تشکیل می‌دهد و آب برای صنعت ٨% و ٩٠% باقی آن را کشاورزی به خود اختصاص می‌دهد،پس اگر در سمنان همین میزان مصرف را برای مصرف آب در صنعت در نظر بگیریم، این یعنی دولت باید ٨٠% بودجه استان را به تامین آب برای بخش صنعت استان سمنان اختصاص بدهد.

وعده حسن روحانی به مردم سمنان "یک وعده سرخرمن" است، اما ورشکستگی آبی در ایران یک واقعیت موجود است.