شنبه 17 آذر 1397-10:50 کد خبر:64499

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

تداوم وعده‌ها به معلولان این بار در بهشهر

روز و هفته معلول و برگزاری همایش معلولان بهشهری به اتمام رسید؛ اما خواسته‌های معلولان و نیازهای آنان را پایانی نیست.


خزرتیترخبر: سوم دسامبر (مصادف با 12 آذر 1388) روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده است و براساس آنچه اعلام شد؛ اعلام این روز از سوی سازمان ملل متحد، برای جلب توجه دولت‌ها و جامعه جهانی به پدیده معلولیت و مشکلات انسان‌های معلول است.

حق بهره‌مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی و ورزشی از جمله نیازهای مهم معلولان در کنار مناسب سازی معابر است تا آنان هم همچون انسان‌های عادی از شرایط مناسب و یکسان در جامعه برخوردار باشند.

اگر چه در طول سال‌های مختلف انقلاب سعی شده است تا با ایجاد شرایط مناسب برای رفع دل‌نگرانی‌ها و مشکلات جامعه معلول تلاش شود؛ اما همچنان مشکلات متعددی باقی است و عمده دغدغه معلولان، فراهم کردن و ایجاد شرایط مشابه افراد عادی در جامعه است.

همزمان با هفته معلول و با پشت سر گذاشتن روز جهانی معلولان در 12 آذر ماه و سوم دسامبر، جامعه معلولان بهشهر در اقدامی مناسب برای نشان دادن توانمندی‌های متعدد معلولان؛ همایش روز معلول را برگزار و در نمایشگاهی آثار هنری و دستی این افراد را به معرض نمایش گذاشت.

آسیب‌شناسی رفع مشکلات معلولان پیگیری شود

رئیس جامعه معلولان بهشهر به عنوان یک سازمان مردم نهاد  با اشاره به برخی از مشکلات و نیازهای این قشر گفت: معلولان با مشکلات مختلف معیشتی، اشتغال، مسکن، فرهنگی و اجتماعی روبرو هستند و تلاش برای رفع این مشکلات از مهم‌ترین خواسته‌های این قشر است.

محمدابراهیم حسین‌زاده‌رکنی افزود: معلولان باید در جامعه دیده شوند و برای رشد و توسعه توانمندی‌های این قشر، باید همه وارد عمل شوند.

وی گفت: با تلاش انجام شده و با کمک معلولان در این سازمان مردم نهاد، صندوق مالی تشکیل شده است و شرکت تعاونی با 32 عضو ثبت شده و بیکار ننشستیم تا اشتغال به سمت ما بیاید بلکه به سمت اشتغال حرکت کردیم و تلاش داریم تا با آسیب‌شناسی برای رفع مشکلات اقدام شود.

دریافت مستمری 38 هزار معلول مازندرانی

معاون بهزیستی مازندران از دریافت مستمری توسط 38 هزار معلول مازندرانی از بهزیستی خبر داد و گفت: از 48 هزار معلول ثبت شده در بهزیستی مازندران، 38 هزار معلول از بهزیستی، مستمری دریافت می‌کنند.

علیرضا قلندری با اشاره به نگاه حمایتی مجلس و دولت از معلولان، اظهار کرد: تلاش برای افزایش مستمری مددجویان توسط نمایندگان مجلس انجام و مستمری جدید هم با قوت برقرار می‌شود و براساس قانون مجلس، سالانه 20 درصد به مستمری معلولان، افزوده خواهد شد.

وی افزود: تلاش برای توانمندسازی معلولان از جمله دغدغه‌های مهم است و معلولان باید مطالبه‌گری خود را افزایش دهند.

کم‌توجهی به مشکلات معلولان و نبود قانون جامع

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بهشهر هم در این مراسم گفت: کم‌توجهی به مشکلات معلولان و نبود قانون جامع، مهم‌ترین دغدغه این قشر است و باید در این بخش کارهای مهم و اثرگذار انجام شود.

محمد باباجانی اظهار کرد: توجه به معلولان بسیاری از مشکلات آنان و جامعه را برطرف می‌کند و باید بدانیم، کم‌توجهی به معلولان، پرهزینه خواهد بود.

وی افزود: همه مردم و در رأس مسئولان باید در راستای عدالت اجتماعی به عنوان یک انسان، در راستای گسترش عدالت اجتماعی تلاش کرده  و توجه به معلولان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کیفیت زندگی معلولان کشور ارتقاء یابد

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی بیان داشت: حمایت از معلولان، یکی از اولویت های مهم مجلس و نمایندگان بود که تلاش کردیم تا در گیر و دار کارهای قانون گذاری، نظارتی و عمرانی، معلولان فراموش نشوند.

علی‌محمد شاعری گفت: باید تلاش کنیم تا کیفیت زندگی معلولان، در کشور ارتقاء یابد.

وی با اعلام اینکه 3 برابری حقوق و مستمری مددجویان و معلولان از جمله اقدامات مهمی بود که در برنامه ششم توسعه اجرایی شد؛ خاطر نشان کرد: اکنون از مستمری مناسبی برخوردار هستند و اگر چه کم و برای زندگی مناسب نیست؛ آنچه در توان کشور بود؛ انجام دادیم.

این مسئول یادآور شد: سالیان سال، مزایا و مستمری معلولان در حد 10 تا 15 درصد بود و اکنون سه برابر شده است و از محل یارانه‌ها، 100در صد تخصیص یافته است و سالانه هم شاهد افزایش خواهیم بود که درصد افزایش مستمری معلولان بیش از درصد افزایش حقوق و کارکنان خواهد بود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون جامع معلولان تصویب شد و تاکید داریم تا اجرایی شود و انتظار است تا همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در این بخش کمک‌کار باشند.

شاعری گفت: با توجه به اینکه مناسب‌سازی معابر از جمله دغدغه‌های مهم معلولان است؛ باید معابر جدید و بهسازی معابر قدیمی با اولویت معلولان دیده شود و شهرداران حوزه انتخابیه در این راستا تلاش بیشتری انجام دهند.

برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های معلولان بهشهری

برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های معلولان بهشهری از دیگر برنامه‌های مهم جامعه معلولان بهشهر برای به معرض نمایش گذاردن توانمندی‌های مختلف این افراد در رشته‌های مختلف هنری و فرهنگی بوده است.

نمایشگاهی که با دست ساخته‌های هنرمندان معلول، به فضایی مناسب برای خرید محصولات فرهنگی کار با چوب، معرق‌کاری، نقاشی و صنایع دستی تبدیل شد و تلاش برای ایجاد اشتغال و آینده‌ای روشن را برای همگان ترسیم کرد.

روز و هفته معلول و برگزاری همایش معلولان بهشهری به اتمام رسید؛ اما خواسته‌های معلولان و نیازهای  آنان را پایانی نیست و معلولان و نیازمندی‌های این قشر از جامعه باید بیش از پیش دیده شده و برای اشتغال، ورزش، امور فرهنگی و مسائل مختلف چاره‌اندیشی شده و با افزایش مشارکت اجتماعی معلولان برای توانمندسازی آنان تلاش شود.