چهارشنبه 21 آذر 1397-12:44 کد خبر:64546

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

زشت و زیبای جنگل‌تراشی هیرکانی و فرصتی طلایی برای اشتغال

در چند سال اخیر جنگل‌های زیادی در مازندران با تغییر کاربری به ویلا تبدیل شده و در این بین برداشت از جنگل‌ها برای رونق تولید و ایجاد اشتغال هم نوع دیگر برداشت بی‌رویه است.


خزرتیترخبر: پخش فیلم و تصاویر هوایی از برداشت جنگل توسط کارخانه سیمان نکا، در فضاهای مجازی، دغدغه‌ای است که اگر واقعیت داشته باشد، یک فاجعه زیست محیطی است و البته برخی از کارشناسان زیست محیطی به این برداشت‌ها هشدار داده‌اند.

برداشتی که اگرچه به‌ صورت بی‌رویه ادامه یابد، همان فاجعه زیست‌محیطی را به ‌وجود و یا افزایش خواهد داد و از طرفی هم توقف این برداشت با توجه به قانونی بودن و مجوزهایی که از گذشته اخذ شده، نه‌تنها موجب بیکاری تعداد زیادی از کارگران و افراد شاغل در این صنعت می‌شود، تولید ملی را هم با مشکل مواجه می‌کند.

این روزها در حالی فیلم فاجعه زیست‌محیطی در جوار سیمان نکا دست به دست می‌شود که از یک سو بین جنگل‌تراشی هیرکانی و فرصتی که برای اشتغال و توسعه اقتصاد ایجاد شده، مانده‌ایم و اینکه حق با کیست؟ سؤالی است که نیازمند کارشناسی بیشتر است.

سیمان نکا با قدمت حدود 50 ساله، نقش به‌سزایی در اشتغال و اقتصاد منطقه، استان و کشور دارد و با رونق صادرات سیمان این کارخانه از سال 90 به کشورهای مختلف و از جمله به کشورهای حاشیه خزر، در سال‌های اخیر شکوفایی مناسبی را ایجاد کرده است.

تصاویر هوایی فاجعه نابودی جنگل‌های هیرکانی در شرق مازندران در ماه‌های اخیر چندین‌بار در رسانه‌ها دست به دست شده و بر دغدغه مردم افزوده است، اگرچه پخش این فیلم، ماه‌هاست دست به دست می‌شود و مسأله تازه‌ای نیست اما پاسخگویی به مردم و دغدغه‌مندان این حوزه از جمله وظایف رسانه‌هاست که در راستای وظایف قانونی خود تلاش دارد تا در حد امکان در این بخش روشنگری کند.

در تصاویر مختلف شاهد از بین رفتن بخش وسیعی از جنگل‌ها در جوار کارخانه بزرگ سیمان نکا هستیم.

براساس آنچه که اعلام شده، با این سطح برداشت از جنگل‌های همجوار سیمان، یک میلیون متر مربع معادل 150 هکتار، از اراضی و جنگل‌های این منطقه توسط سیمان نکا برداشت شده است.

تصاویری که اگرچه مسئولان، قانونی بودن برداشت آن را اعلام کرده و بر آن صحه گذاشته‌اند اما اگر بی‌رویه باشد، مرگ تدریجی و بلعیده شدن بخش وسیعی از جنگل‌های بکر را در پی دارد.

در حالی که مسئولان شرکت سیمان معتقدند که قطع درختان و اصطلاحی که به‌عنوان تخریب جنگل نام برده می‌شود، با این نوع ادبیات تخریب، واقعیت ندارد و استفاده از جنگل در این حد وسیع، با مجوز رسمی از منابع طبیعی در طی سالیان دور بوده و همچنان هم به قوت خود باقی است.

در این بین اما برخی از مردم و دوستداران محیط زیست در فضاهای مجازی با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه از جنگل و از بین بردن بیش از 100 هکتار از اراضی جنگلی و درختان، حتی صنعت سبز بودن این کارخانه را هم زیر سؤال برده‌اند.

این عده معتقدند: چگونه ممکن است صنعتی با از بین بردن حجم وسیعی از این درختان و جنگل، همچنان حامی محیط زیست و منابع طبیعی بوده و به‌عنوان صنعت سبز معرفی شود.

* بهره‌برداری از اراضی همجوار سیمان قانونی است

نبوی روابط عمومی سیمان نکا، معتقد است که سالیان سال، سیمان نکا به‌عنوان حامی محیط زیست معرفی می‌شود و ارتباط تنگاتنگی با محیط زیست و منابع طبیعی دارد و دلیلی برای زمین‌خواری وجود ندارد و استفاده و بهره‌برداری از این زمین‌ها و جنگل‌ها قانونی است.

وی افزود: سه سال به‌عنوان صنعت سبز انتخاب شده‌ایم و براساس وظیفه و تعهد، درختکاری‌های لازم انجام شده است.

نبوی بیان کرد: نظارت کامل بر برداشت از این اراضی جنگلی وجود دارد و بیش از 40 سال است که از این مناطق براساس قرارداد و زیر نظر محیط زیست و منابع طبیعی، برداشت انجام می‌شود.

* برای معدن‌کاری مجوز رسمی داریم

مدیر معدن سیمان نکا هم با اعلام اینکه مدیریت سیمان تأکید فراوانی بر درست کار کردن و جلوگیری از برداشت بی‌رویه دارد و با وجود نظارت دستگاه‌های نظارتی در این بخش، تأکید مدیریت سیمان نکا هم وجود دارد و مسئول فنی بازدید هر روزه داشته و گزارش کار ارائه می‌کند.

علیرضا طوسی گفت: ظرفیت معدن، 7300 تن در روز است و ما با نصف این ظرفیت کار می‌کنیم و با برداشت از جنگل، کاشت درخت در حاشیه جنگل را در دستور کار داریم و تاکنون چندین هکتار درخت کاشته شد و همه معدن‌کاری‌ها و برداشت از جنگل با مجوز قانونی بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به تأکیدات مهم رهبری بر اشتغال، شرکت سیمان نکا اکنون برای یک‌هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و فرصت مناسبی برای اشتغال جوانان این شهرستان و شهرهای همجوار ایجاد شده است.

مدیر معدن سیمان نکا گفت: جنگل‌خواری زمانی اتفاق می‌افتد که یک نفر سود ببرد و از آن انتفاع کسب کند، در حالی که در برداشت از جنگل در سیمان نکا و معدن‌کاری انجام‌شده، سود برای همه افراد و ایجاد اشتغال و جاده‌سازی و توسعه است و شخص خاصی منتفع نیست.

* هیچ بهره‌برداری جدید در سیمان نکا اتفاق نیفتاد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نکا هم با اعلام اینکه هیچ بهره‌برداری جدید در سیمان نکا اتفاق نیفتاد، گفت: واگذاری‌های انجام‌شده مربوط به اکنون نیست و در سال 1354 براساس قراردادی واگذاری انجام شده و منطقه به سیمان نکا واگذار شده است.

اسدالله احمدی افزود: 100 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در آن زمان واگذار شده و براساس این عکس و فیلم در سال‌های اخیر اتفاق نیفتاده و برداشت‌ها هم در همان محدوده قانونی واگذاری بوده و هیچ درختی در خارج از محدوده قطع نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برداشت از این معدن برای استفاده از مواد اولیه برای تولید و اشتغال است و نظارت کامل و دقیق بر عرصه‌های منابع طبیعی سیمان نکا و جنگل‌ها و اراضی مختلف انجام می‌شود؛ هیچ درختی در خارج از محدوده واگذاری نه قطع شده و نه واگذاری جدید انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نکا تأکید کرد: سال گذشته 6 هکتار از محدوده سیمان درختکاری شده و سیمان نکا به وظایف خود در قبال درختکاری و برداشت قانونی عمل می‌کند.

* مواد اولیه کم‌خطر جایگزین سنگ آهک در سیمان نکا شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا، با اشاره به دارا بودن مجوز بهره‌برداری کارخانه سیمان اظهار کرد: این موضوع به سالیان دور مربوط است و مجوزها از سال‌های قبل انقلاب صادر شده است.

مهدی کشاورزیان با اعلام اینکه برداشت از جنگل و معادن، از نظر بصری هم مشکلاتی را به‌دنبال خواهد داشت، افزود: رعایت برداشت پلکانی از معادن برای همه معادن صدق می‌کند و همچنین کاشت درخت در طول سال، توسط سیمان نکا با توجه به تعهدات داده‌شده، در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مواد مصرفی این کارخانه سنگ آهک و سیلیس است و برای تولید سیمان به این مواد اولیه نیازمندیم و باید از همین معادن برداشت شود که براساس قراردادی از سال‌های قبل از انقلاب این واگذاری انجام شده و همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا ادامه داد: باید کارشناسی لازم انجام و مواد اولیه کم‌خطر، جایگزین سنگ آهک در سیمان نکا شود و در این زمینه کار کارشناسی و مطالعات انجام و بر اساس استانداردها عمل شود.

* احیای اراضی حاصل از معدن‌کاری در سیمان نکا

مدیرعامل شرکت سیمان مازندران اسفندماه سال گذشته در حاشیه روز درختکاری و کاشت درخت در محوطه سیمان نکا گفت: با اشاره به اجرای طرح «احیای اراضی حاصل از معدن‌کاری در سیمان نکا» گفت:سیمان نکا اولین صنعت در استان مازندران در اجرای این طرح است.

علی حسین‌‌پور با اعلام اینکه بازسازی معدن با رویکرد حمایت از گونه‌های جنگلی، بومی و کاشت نهال در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: قسمت اعظمی از فضای کارخانه مختص آبیاری و نگهداری از نهال است و تصور اینکه کارخانه سیمان بدون گرد و غبار و دود باشد، کار راحتی نبود که با توجه به هزینه‌های میلیاردی انجام‌شده توسط کارخانه سیمان در حال اجرایی شدن است.

وی گفت: به‌طوری که غبار خروجی از کارخانه که در گذشته 300 میلی‌گرم بر متر مکعب بود امروز مقدارش که به حدی پایین‌تر از استاندارد جهانی یعنی در حدود 20 الی 24 میلی‌گرم رسیده است.

حسین‌پور اضافه کرد: تیم مدیریتی شرکت سیمان مازندران با عزمی راسخ برای حفظ محیط زیست اقداماتی را در دستور کار قرار داده که شامل کاشت نهال و نگهداری از آن در واحد آبیاری قطره‌ای و سایر است.

اگرچه نابودی جنگل‌های هیرکانی در اطراف شرکت سیمان نکا زنگ هشدار و بیدارباشی برای متولیان محیط زیست و منابع طبیعی مازندران و مردم این استان است اما تلاش برای ایجاد اشتغال به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم و دغدغه همین مردم هم از همین امر و تولید همین کارخانجات میسر است.

اوضاع در جنگل‌های کشور و به خصوص شمال ایران،  بسیار نگران‌کننده است و نمی‌توان از کنار تخریب جنگل‌ها به‌راحتی عبور کرد، آمارهایی هشداردهنده و نواخته شدن زنگ خطر، نابودی و حذف جنگل در 30 سال آینده، می‌طلبد تا ضمن حفظ جنگل و حفاظت و حراست از این منابع طبیعی و ارائه آموزش‌های لازم در این حوزه، براساس آنچه کارشناسان اعلام کرده‌اند با اجرای کار کارشناسی و استفاده از مواد استاندارد اولیه به غیر از سنگ آهک و سیلیس در سیمان نکا، مانع تخریب‌ زیست محیطی شد و جنگل، منابع طبیعی و اراضی ملی را برای نسل‌های آینده حفظ کرد.