پنجشنبه 9 اسفند 1397-7:58 کد خبر:66102

انتقال آب خزر حاشیه‌ساز شد:

ماجرای تجمع نمایندگان شمالی در صحن مجلس چه بود؟/ درگیری علی مطهری با نمایندگان مجلس مازندران/عکس

نمایندگان سه استان شمالی کشور در نشست علنی روز گذشته مجلس ،به عدم بررسی پیشنهادشان مبنی بر ممنوعیت مطالعه اجرای انتقال آب به فلات مرکزی در سال 98 اعتراض و در محل هیات رئیسه تجمع کردند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و اتصال آن به خلیج‌فارس و دریای عمان حدود ۲۵ سال پیش مطرح اما خیلی زود به فراموشی سپرده شد؛ در دولت دهم یک‌بار دیگر این طرح در مقیاس کوچک‌تر (انتقال آب خزر به استان سمنان) در دستور کار قرار گرفت.

در دولت دهم قرار بود در فاز نخست، آب دریای خزر را از طریق ساری به سمنان رسانده و آنجا به مناطق مرکزی ببرند و در فازهای بعدی طرح را به خلیج گرگان گسترش داده و از آنجا آب خزر به استان‌های خراسان (شمالی، جنوبی و رضوی) منتقل شود.

هرچند دولت دهم پیمانکار این پروژه را هم انتخاب کرده بود و رئیس‌جمهور وقت به همراه تعدادی از وزرای کابینه با آوردن بیل مکانیکی و بولدوزر در ساحل خزر، اجرای این طرح را کلید زدند اما مخالفت کارشناسان سبب شد این طرح در حد چند متر بیل انداختن در نقطه‌ای از خزر متوقف بماند.

خردادماه امسال پس از آن‌که دوباره زمزمه‌های اجرای این پروژه که ابلاغ اجرای آن در سال ۱۳۹۱ توسط رئیس‌جمهور وقت به وزارت نیرو شده بود، شنیده می‌شد معاون وزیر نیرو اعلام کرد که مطالعات طرح انتقال آب خزر به کویر در مراحل اولیه قرار دارد و همین یک جمله کافی بود برای آن‌که کارشناسان یک‌بار دیگر با صراحت اعلام کنند طرح‌های بزرگ آبی ایران بدون پشتوانه کارشناسی قوی وارد مرحله اجرا می‌شوند.

 

این طرح که اعتراض و واکنش بسیاری از سوی کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست را به همراه داشته تاکنون به مرحله اجرا درنیامده اما با سفر اخیر ریاست جمهوری به سمنان مباحث پیرامون آن قوت گرفت.

این پایان ماجرا نبود و در جریان بررسی لایحه بودجه 98 موضوع انتقال آب خزر حاشیه ساز شد و نمایندگان سه استان شمالی کشور در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 98، به عدم بررسی پیشنهادشان مبنی بر ممنوعیت مطالعه اجرای انتقال آب به فلات مرکزی در سال 98 اعتراض کرده و در محل هیات رئیسه تجمع کردند.

براساس این گزارش سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائم شهر و سوادکوه در مجلس پیشنهاد خود مبنی بر الحاق یک بند به تبصره 15 لایحه بودجه سال 98 را مطرح کرد.

در پیشنهاد ادیانی آمده بود؛ مطالعه و اجرای انتقال آب بین حوزه ای و سرشاخه های آبی دریای خزر و سه استان شمالی کشور به فلات مرکزی در سال 98 بنا به ملاحظات امنیتی سیاسی ، اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی ممنوع است.

این پیشنهاد ادیانی با اصرار نمایندگان مجدد مطرح شد که علی مطهری به عنوان رئیس جلسه در این زمینه گفت: پیشنهادی که شما مطرح می کنید مربوط به قانونگذاری دائمی بوده و بودجه ای نیست.

نایب رئیس مجلس بیان کرد: موضوع انتقال آب مسئله ای است که شورای عالی انتقال آب باید در مورد آن تصمیم گیری کند و ما نمی توانیم در بودجه مطالعه در این زمینه را ممنوع کنیم ، به همین دلیل این موضوع قابل طرح نیست.

 

سپس نمایندگان سه استان شمالی کشور در مقابل درب خروج صحن علنی مجلس تجمع کردند و علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه را برای گفت وگو به هیات رئیسه فرستادند.

علی مطهری خطاب به نمایندگان معترض سه استان شمالی کشور که همچنان به تجمع اعتراضی خود در صحن ادامه می دادند، گفت: شما می توانید پیشنهادات خود را در قالب حذف ردیف هایی که برای انتقال آب دیده شده، بعد از اتمام بررسی تبصره ها و زمانی که به ردیف ها رسیدگی می کنیم، مطرح کنید.

سیدعلی ادیانی در تذکر اصل 75 قانون اساسی گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که شاهد بیان واژه غیرفاخر و غیر اصولی از سوی رئیس جلسه وقت آقای مطهری در توهین جمعی به نمایندگان شمال کشور بودند، عذرخواهی می کنم.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار به جایی می رسد که رئیس وقت جلسه به جای رعایت آئین نامه اقدام به بیان وهن و انتصاب الفاظ غیرفاخر به نمایندگان می کند، تصریح کرد: همه نمایندگان شاهد بودند که آقای مطهری در نشست صبح در چند دقیقه مرتکب چند تخلف آئین نامه ای شدند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس جلسه بدون اینکه صحبت های من به حکم آئین نامه داخلی، تمام شود کلام من را قطع و میکروفن را خاموش کردند، این جا خانه ملت و عصاره ملت در آن جمع شده اند، عصاره فضائل ملت باید در هیات رئیسه تجلی پیدا کند همچنین عصاره هیات رئیسه در رئیس جلسه مشهود می شود.

وی افزود: رئیس جلسه دست بر سینه نماینده ای می کوبد و به ملت و نمایندگان آن توهین و واژه ناصواب آشوبگر را مطرح می کند و با سوءاستفاده از عنوان رئیس جلسه زمانی که من تذکر اصل 75 را اعلام می‌کنم قبل از اینکه صحبت های من را بشنوند بیان می کنند که من تذکر را وارد نمی دانم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: کدام بخش از اصل 75 به رئیس جلسه این اجازه را می دهد که قبل از استماع سخن در خصوص تذکر اعلام کند که وارد نیست، بحث بر سر انتقال آب دریای خزر است که با اصل 40 قانون اساسی مغایرت دارد.

 

ادیانی ادامه داد: در حال حاضر میانکاله در شرف خشکیدن است و گمیشان و مجموع تالاب بندر انزلی به فاصله سال های 75 تاکنون یک و نیم متر عقب نشینی آب را داشته اند، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی انتقال آب دریای خزر را نهی کرده و این موضوع اقدامی غیر کارشناسی و حقوقی است.

وی گفت: مجموعه کارشناسان کشور با انتقال آب از دریای خزر مخالفت می کنند، درخواست من این است که از این اقدام جلوگیری کنید، آیا یک بار از خود پرسیده ایم که چه بلایی بر سر دریاچه ارومیه، خوزستان و هامون آمده است، به دلیل سوءاستفاده از موقعیت هایی که برای برخی افراد فراهم می شد شاهد اقدامات اینچنینی بوده ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: رسما اعلام می کنم اگر آقای مطهری یا شما به عنوان رئیس مجلس از ملت و نمایندگان شما عذرخواهی نکنید جلسه را ترک می کنم زیرا به ملت و نمایندگان شمال کشور و نمایندگان مجلس در خانه ملت توهین شد.

 

لاریجانی در پاسخ به تذکر اصل 75 ادیانی گفت: شنیدم که در جلسه پیشنهادی داشتید و رئیس جلسه تشخیص داد که محل طرح این پیشنهاد این جا نیست و بنابراین اصرار کردید و فضای جلسه با مشکل مواجه شد.

رئیس مجلس ادامه داد: تردیدی ندارم که مطهری قصد توهین به نمایندگان را نداشت و به دنبال آرام کردن جلسه بود، مقصود وی اهانت به نمایندگان نبوده است، به دلیل اینکه در فصل بودجه قرار داریم و با کمبود وقت مواجه هستیم تشخیص داده شده بود که پیشنهاد در نشست صبح مطرح نشود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه تردیدی ندارم که مطهری به هیچ عنوان قصد اهانت به نمایندگان نداشته و شما همواره مورد احترام وی هستید، ادامه داد: شما نمایندگان شمال کشور مورد احترام همه ما هستید، دلیلی وجود ندارد در محفلی که برای مصالح کشور قصد داریم تصمیم گیری کنیم کسی به شما توهین کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اقدام خوبی انجام دادید که در جلسه مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردید، خاطرنشان کرد: اقتضای قانون گرایی شما این بوده است که در مجلس حضور پیدا کنید، می توانید پیشنهادات خود را در مواقع تعیین شده مطرح کنید. پیشنهاد تمامی نمایندگان مورد تائید است.