دوشنبه 20 خرداد 1398-13:23 کد خبر:67618

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد:

شناسایی ۷ شناگاه بحرانی در مازندران

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با توجه به انجام پایش‌ها و بررسی‌های ریست‌محیطی از دریای مازندران در سال ۹۷،  7 شناگاه در مازندران به ‌عنوان شناگاه بحرانی اعلام شدند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، این روزها مقصد بیشتر گردشگران دریاست، برخی برای تماشای آبی بیکران برخی برای تنی به آب زدن برخی برای ماسه‌درمانی و از همه مهم‌تر شور و ذوق کودکان برای دویدن کنار ساحل و درست کردن مجسمه‌های شنی.

شور و ذوق افراد قابل درک است چرا که تقریباً کسی نیست از تماشای منظره آبی بی‌نظیر سراپا شادمانی نشود اما موضوعی که طی سال‌های اخیر مطرح شده بحث شناگاه‌های سالم است که از از مهم‌ترین و بارزترین دلایل آلوده‌شدن شناگاه‌ها نزدیکی با مصب رودخانه‌های حاوی فاضلاب و یا نفوذ شیرابه زباله بوده که اغلب مردم نسبت به این مسائل بی‌توجه هستند.

حال مسافری را در نظر بگیریم که ساعت‌ها راه را پیموده که تنی به آب زند و از این همه زیبایی لذت ببرد که وقتی وارد ساحل می‌شود تنها موضوعی که نسبت به آن بی‌توجه پرچم شناگاه است؛ به این دلیل که مگر می‌شود دریا را دید و تنی به آب نزد، حتی برخی افراد که در شنا مهارت ندارند باز هم سعی می‌کنند وارد آب شوند چه برسد به بقیه... .

بحث دیگر هنوز پرچم شناگاه‌ها برای مردم فرهنگ‌سازی نشده خیلی افراد نسبت به آن بی‌اطلاع هستند و افرادی که اطلاع دارند یا خود را به فراموشی می‌زنند.

پرچم‌هایی که در شناگاه‌های مازندران نصب است اندازه‌‌اش به قدری کوچک است که در دید افراد قرار نمی‌گیرد و این یکی از دیگر از مشکلات است.

اما افراد باید بدانند شنا در آب‌های آلوده اثرات جبران ناپذیری به همراه دارد و موجب ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف گوارشی، پوستی و سایر می‌شود به‌نوعی باید گفت نوعی مرگ تدریجی است اما دریغ از یک توجه!

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: با توجه به انجام پایش‌ها و بررسی‌های ریست‌محیطی از دریای مازندران در سال ۹۷،  شناگاه‌های پشت سپاه محمودآباد، ساحل طلایی رامسر و شهید رزاقی تنکابن ‌عنوان شناگاه بحرانی اعلام شدند.

علی‌اکبر یداللهی با اشاره به انجام ارزیابی‌ها و پایش‌های به‌صورت مستمر افزود: براساس پایش‌هایی که در بهار ۹۸ انجام شد شناگاه‌های رادیو دریای چالوس، گل‌شهر محمودآباد، کوچه شیلات محمودآباد، جمشیدآباد عباس‌آباد نیز به‌عنوان شناگاه‌های بحرانی اعلام شدند که لازم است مردم توجه کنند.

وی با اعلام اینکه مهم‌ترین دلایل آلوده‌شدن شناگاه‌ها نزدیکی با مصب رودخانه‌های حاوی فاضلاب و یا نفوذ شیرابه زباله است، اضافه کرد: باید هرچه سریع‌تر منابع آلاینده شناسایی و کنترل شوند تا شناگران بتوانند با خیالی آسوده از دریا بهره بگیرند.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه ۴۹ شناگاه استان به‌طور دائم تحت پایش قرار دارد، تصریح کرد: همچنان پایش‌ها ادامه دارد ولی نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد توجه مردم به پرچم‌ها است تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

یداللهی با تاکید بر اتمام حجت با مسئولان شناگاه‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به هشدارهایی که از قبل داده شده هیچ چشم‌پوشی در کار نیست و به‌طور قاطع عمل می‌کنیم.

براساس این گزارش، با اجرای بررسی‌ها و پایش‌های زیست محیطی انتظار مردم این است که وضعیت شناگاه‌ها بهتر شود اما با یک نگاهی کوتاه می‌توان گفت هر روز بدتر از دیروز... .