شنبه 23 شهريور 1398-18:25 کد خبر:69189

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

حال خوب و بد سینماهای مازندران

روز ملی سینما برای بسیاری از مازندرانی‌ها معنای خاصی ندارد چراکه یا در شهرهایشان سینمایی وجود ندارد و یا اینکه از فیلم‌های در حال اکران استقبال نکرده‌اند.


خزرتیترخبر: روز ملی سینما برای بسیاری از مازندرانی‌ها معنای خاصی ندارد چرا که یا در شهرهایشان سینمایی وجود ندارد و یا اینکه از فیلم‌های در حال اکران استقبال نکرده‌اند.

اگرچه آمارهای بیانگر آن است که در سال قبل بیش از ۸۳۱ هزار مازندرانی به سینما رفتند و فروش سینماهای استان نیز بیش از ۴۶ میلیارد ریال بوده اما همچنان بسیاری از هم استانی‌ها از سینما فقط نامش را شنیده‌اند.

در شرق مازندران تنها یک سینما با قدمت نیم‌قرن و داشتن ۳۴۰ صندلی جور جمعیت بیش از چند صدهزارنفری را می‌کشد و جوانان شهرستان‌ها و روستاهای حاشیه برای دین فیلم باید زحمت سفر به بهشهر و بازار محله را برخود هموار سازند.

از نکا و گلوگاه و میاندرود بدون سینما که بگذریم، مرکز استان با ۳ سینما، میزبان علاقه‌مندان به هنر هفتم است و مجموع صندلی‌های این سه سینما به حدود دو هزار صندلی می‌رسد.

قائم‌شهر قبلاً دو سالن سینما داشت، یکی از آنها با آتش خاکستر و در آن پاساژ بنا و یکی دیگر نیز اوایل دهه ۸۰ تعطیل شد تا آنکه چند سال پیش با همت ارشاد در محوطه مجتمع فرهنگی سینما «حر» برای اکران فیلم راه‌اندازی شد و این سالن با استانداردهای سالن سینما از زمین تا آسمان فاصله دارد و استقبال چندانی نیز از آن نمی‌شود.

وضعیت آمل در تعداد سالن‌های سینما بد نیست اما چندان مطلوب هم نیست و جویبار و کیاکلا، سوادکوه و سیمرغ چیزی به نام پرده نقره‌ای سینما را به خود ندیده است.

شهرهای محمودآبادی، نور، عباس‌آباد، کلاردشت و فریدون‌کنار نیز یا سینما ندارند و یا سینماهای موجود در آن همانند سینمای شهر فریدون‌کنار اکنون تبدیل به مخروبه‌ای شده و جوانان این شهر چشم‌انتظار رونق دوباره سینما هستند.

تعطیلی تدریجی چهار سالن سینمای تنکابن

تنکابن که در سالهای نه‌چندان دور چهار سالن سینما داشت اکنون جوانانش یا باید مسیر ۱۰۰ کیلومتری تا چالوس را پیمایش کنند و یا به رامسر بروند، آخرین سینمای این شهر چندی پیش به دلیل متروکه و فرسوده بودن تعطیل شد.

سینماداری در مازندران فرازونشیب های زیادی را پیش سر گذاشته است و به اعتقاد فعالان این حوزه، حال سینماهای استان چندان خوش نیست.

نعمتی مدیر سینمایی در نوشهر با بیان اینکه در ماه محرم و صفر معمولا با افت استقبال و فروش مواجه هستیم می‌گوید: این درحالی‌ است که فیلم‌های خوب و پرفروش در ماه‌های اول سال و تابستان به نمایش درآمد و استقبال خوب بوده است.

وی درعین‌حال کیفیت فیلم‌های تولیدی را در استقبال یا عدم استقبال مخاطب مؤثر می‌داند و ادامه می‌دهد: در ماه اخیر فیلم خوب که بتواند در جذب مخاطب تأثیر داشته باشد اکران نشده است.

وی با اشاره به گردشگر پذیر بودن شهر نوشهر و اینکه اکثر مخاطبان را افراد غیربومی و مسافر تشکیل می‌دهند افزود: این وضعیت گردشگری، استقبال را تاحدی مطلوب کرده است اما درمجموع وضعیت استقبال مخاطبان از سینماها مطلوب نیست.

این به آن معنا نیست که مردم فیلم نمی‌بینند بلکه از طریق رسانه‌های دیگری غیر از سالن‌های سینما نظیر شبکه خانگی فیلم تماشا می‌کنند.

نعمتی با اشاره به استقبال کمرنگ افراد بومی از سینما اظهار داشت: ۸۱ درصد مردم کشور به سینما نمی‌روند و این وضعیت در شهرستان قابل‌لمس است واین به آن معنا نیست که مردم فیلم نمی‌بینند بلکه از طریق رسانه‌های دیگری غیر از سالن‌های سینما نظیر شبکه خانگی فیلم تماشا می‌کنند.

وی نقش دستگاه‌های فرهنگی را در جذب مخاطب و تأمین ذائقه آنان مهم دانست و گفت: آموزش‌وپرورش، مهدکودک‌ها و بهزیستی و غیره باید برنامه‌ریزی کنند تا در سال یک‌بار هم شده کودکان و دانش آموزان به سینما بروند.

چند کیلومتر آن‌سوی نوشهر، سینمای چالوس با مالکیت بخش خصوصی فعال است که قدمت دیرینه‌ای دارد و زمانی سینما ارشاد چالوس نیز که اکنون به خرابه‌ای تبدیل‌شده، پا به‌پای آن در جذب مخاطب نقش‌آفرینی می‌کرد و اینک سینمای چالوس پذیرای علاقه‌مندان به هنر هفتم از چند شهرستان حاشیه و حتی تا فاصله ۱۰۰ کیلومتری است.

داریوش میغی مدیر سینمای چالوس که از برخی افراد در فضای مجازی دل‌خوشی ندارد و بابیان اینکه سینما تابع قوانین کشور بوده ادامه می‌دهد: برخی افراد شناخت درستی از این مسئله ندارند و حاشیه‌هایی برای این محیط فرهنگی ایجاد کرده‌اند.

میغی با اظهار اینکه تعطیلات رسمی سینماها هرسال در قالب نامه‌ای ابلاغ می‌شود و موظف به رعایت آن هستیم، به روند بازسازی سینما و تجهیز آن اشاره می‌کند و می‌گوید: تجهیز و تداوم روند بازسازی سبب استقبال مخاطب شده است.

وی با اظهار اینکه بیشتر فیلم‌ها هم‌زمان با تهران در این سینما جهان‌نما اکران می‌شود گفت: اکران هم‌زمان در جذب و استقبال مخاطب تأثیر بسزایی داشته است.

در مازندران دو انجمن سینمای جوان و ۲۴ موسسه تولید فیلم فعالیت دارد و بهنام طهماسبی رئیس انجمن سینمای جوان غرب مازندران بابیان اینکه ازنظر تولید فیلم و پرورش نیروی انسانی در منطقه وضعیت روبه رشدی داریم می‌گوید: آثار تولیدی زیادی تاکنون به جشنواره‌های بین‌المللی راه‌یافته است.

این انجمن مجری طرح سینما سیار در منطقه شده است و با انتخاب اپراتور در شهرهای فاقد سینما به اکران فیلم می‌پردازد.

رئیس انجمن سینمای جوان غرب مازندران با اشاره به نبود سالن سینما در برخی از شهرستان‌های استان ادامه می‌دهد:این انجمن مجری طرح سینما سیار در منطقه شده است و با انتخاب اپراتور در شهرهای فاقد سینما به اکران فیلم می‌پردازد و به‌عنوان نمونه در شهر تنکابن این فیلم‌ها اکران شده است.

طهماسبی گفت: تلاش داریم کمبود سالن‌های سینما را از طریق سینما سیار جبران کنیم و حتی امکانات را به دل روستاها می‌بریم تا اقدام به پخش فیلم داشته باشیم و در تابستان جاری ۱۵ بار اکران فیلم در تنکابن و محلات دوردست داشته‌ایم.

عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با گرامیداشت روز ملی سینما بابیان اینکه در حال حاضر ۱۸ سالن نمایش فیلم با ۱۴ سینما در استان وجود دارد گفت: پنج سالن جدید نمایش فیلم در حال پیگیری است و فعلاً در مراحل ابتدایی کار قرار دارد.

وی به طرح سینمای امید اشاره کرد و گفت: با همکاری شهرداری‌ها این طرح در حال پیگیری است و در این طرح سینماها حداقل باید دارای سه سالن نمایش فیلم باشند.

زارع با اشاره به فعالیت دو انجمن سینمای جوان در چالوس و ساری اظهار داشت: ۲۳ موسسه تولید فیلم ویدئویی و ۲۴ آزمایشگاه آزاد سینمایی در استان فعالیت دارد و پنج هزار و ۶۶۳ صندلی در سینماهای استان وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: در سال قبل ۸۳۱ هزار و ۹۴۳ نفر در استان به سینما رفتند که در مقایسه با ۵۷۱ هزار و ۲۶۰ نفر سال ۹۶ رشد چشمگیری داشته است.

وی میزان فروش سینماهای استان در سال قبل را بیش از ۴۶ میلیارد و ۸۱۵ میلیون ریال اعلام کرد.