چهارشنبه 10 مهر 1398-11:19 کد خبر:69344

هر دم از این باغ بری می رسد:

روش جدید فرار از مالیات / تجویز کارت هدیه نسخه جدید برخی مراکز درمانی مازندران!

امور مالی برخی مراکز درمانی مازندران به گواه دیده‌ها و شنیده‌ها خرید کارت هدیه را برای پرداخت هزینه‌های بیمارستان توصیه می‌کنند که این تخلفی آشکار است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، امور مالی برخی مراکز درمانی مازندران به گواه دیده‌ها و شنیده‌ها خرید کارت هدیه را برای پرداخت هزینه‌های بیمارستان توصیه می‌کنند که به گفته رئیس یکی از این مراکز درمانی تخلفی آشکار است.

تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی به دستگاه‌های کارتخوان و تسویه حساب بیماران در ازای خدمات درمانی برای افزایش ضریب دقت و احیانا جلوگیری از سوءاستفاده های مالی و یا عدم حمل پول نقد بخاطر مخاطرات احتمالی آن توسط بیماران و نیز پیشگیری از فرار مالیاتی امری عادی و در راستای یکپارچه سازی دستگاه ها سالیانی است صورت گرفته است.

جدا از اینکه این طرح می تواند در مدیریت مالی بیمارستانی و نظارت در فعالیت مالی در نظام سلامت موثر باشد، اما این رویه پرداخت هزینه‌ها این روزها در برخی مراکز درمانی استان مازندران از جمله طبق مشاهدات در شهرستان آمل دست آویزی برای سوءاستفاده شده است.

به گونه‌ای که برای بسیاری از بیماران مراجعه کننده که از قضا فاقد کارت اعتباری بانکی بوده و یا آن را به همراه خود ندارند،‌ الزام به پرداخت با دستگاه کارت خوان مشکلاتی ایجاد کرده است.

طبق مشاهدات مسئولان امور مالی برخی از بیمارستان ها به این بیماران توصیه می کنند برای پرداخت هزینه ها اقدام به تهیه و خرید کارت هدیه های عرضه شده و موجود در بوفه ها و فروشگاه های بیرون بیمارستان نموده و بیمار هم در شرایط اضطرار برای پرداخت چاره ای جز پذیرش این پیشنهاد ندارد.

خلا قانونی اجبار به خرید کارت هدیه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه پرداخت هزینه بیمارستان‌های دولتی نص صریح قانون مجلس و ابلاغیه وزارت بهداشت است ، گفت: اجبار و یا حتی پیشنهاد خرید کارت هدیه برای پرداخت هزینه تاکنون پیش بینی نشده و خلا قانونی دارد.

حامد روحانی زاده با اشاره به اینکه از نظر ما هرگونه اجبار بیمار برای کاری خلاف مقررات تخلف است و باید با آن برخورد کرد، افزود: پرداخت الکترونیک هزینه برای سلامت اداری بیمارستان است و نباید سلامت روانی و باور مردم نسبت به نظام سلامت آسیب برساند.

وی همچنین این مسئله را مربوط به معاونت مالی دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: باید اطلاع بیشتر را از مسئولان امر دریافت کرد.

با توجه به عدم دسترس بودن معاون مالی و هزینه ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مدیر روابط عمومی این دانشگاه گفت: هرگونه اجبار بیمار برای خرید کارت هدیه یا دیگر موارد در پرداخت غیر قانونی بوده و تخلف محسوب می شود.

فرزاد گوهردهی نیز با اشاره به اینکه پرداخت الکترونیکی و غیر نقدی دستور وزارتی و مصوبه دولت است، افزود: البته برای موارد اضطراری نزد صندوقدار بیمارستان کارت تنخواه در نظر گرفته شده که می‌توان با دریافت پول نقد از بیمار از محل تنخواه استفاده کنند.

وی استفاده از کارت هدیه برای پرداخت هزینه بیمارستانی را تخلف ندانست اما گفت: بیمارستان این حق را ندارد بیمار را مجبور به اقدامی خارج از فرآیند اداری بیمارستان کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی از مردم خواست تا برای مدیریت بهتر مالی و همچنین نظارت سالم بر فعالیت مالی بیمارستان‌ها از پرداخت نقدی خودداری کنند.

گوهردهی اینگونه موارد را نادر عنوان کرد و گفت: از گزارشات رسانه‌ها در این زمینه استقبال می کنیم و نظارت رسانه بر فعالیت زیر مجموعه دانشگاهی همیشه مثبت و موثر بوده است.