پنجشنبه 11 مهر 1398-19:21 کد خبر:69354

به همت گروه پزشکی ورزشی و هیات پزشکي ورزشي استان انجام می شود:

برگزاری اولین کنگره سراسری رویکرد پزشکي ورزشي

به همت گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و هیات پزشکي ورزشي استان ، اولين کنگره سراسري رويكرد پزشكي ورزشي در آسيب و سمينار تازه هاي علوم ورزشي براي مدت ۳ روز آغاز شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، سید عباس موسوی، رئيس دانشگاه علوم پزشکي مازندران در مراسم افتتاحيه اولين کنگره سراسري رويكرد پزشكي ورزشي در آسيب و سمينار تازه هاي علوم ورزشي با بيان اينكه بين ورزش و حوزه سلامت ارتباط بسياري وجود دارد، گفت: با توجه به تغيير سبك زندگي و ماشيني شدن آن، افراد فعاليت كمي دارند و ساختار جسمي انسان ها در طول تاريخ به گونه اي شكل گرفته كه با زندگي مدرن متناسب نيست و به همين دليل بدن انسان نيازمند تحرك بيشتر است تا با مشكلات جسمي مواجه نشود.

وی فردگرایی را یکي ديگر از دستاوردهاي زندگي مدرن دانست و افزود: در ورزش فعاليت ها به صورت گروهي است بنابراين بهترين شيوه براي ايجاد روح جمعي توجه به فعاليت هاي ورزشي مي باشد.

موسوی به  استرس بعنوان بخشی از زندگی جوامع امروزی اشاره کرد و گفت : استرس بيش از حد مي تواند سبب انقباض عضلاني، ضربان قلب، مشکلات گوارشي، عدم تمرکز و... شود كه فعاليت ورزشي مي تواند در كاهش اين علائم كمك كند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر کاهش استرس ورزشکاران تاکید كرد و گفت: بسیاري از ورزشكاران به دليل استرس زياد و كنترل نكردن آن نمي توانند در رقابت به موفقيت برسند كه نقش روانشناسان در حوزه حائز اهميت است.

وی افسردگی را اختلال شافعی دانست و افزود: فعالیت ورزشي مي تواند سبب ايجاد نشاط و شادابي در فرد شود و در افسردگي هاي خفيف نيز تاثير دارد.

موسوی نقش انگیزه را در ورزشکاران بسیار مهم دانست و ادامه داد: ورزشکاران برای شرکت در ميادين بين المللي بايد در تمرينات و اردوها شركت كنند كه سبب بي انگيزگي آن ها مي شود بنابراين نقش روانشناسان در ايجاد انگيزه بسيار مهم است.

در ادامه این مراسم غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکي ورزشي کشور اظهار کرد: رويكرد فدراسيون پزشكي ورزشي نقش پيشگيرانه، درمان و بازتواني است و مهمترين هدف ما نگاه پيشگيرانه به آسيب مي باشد.

وی افزود: باید برای جلوگیري از آسيب تدابيري انديشيده شود و در صورت آسيب بايد اقدامات درماني براي ورزشکارانجام و از عوارض آن جلوگيري شود.

نوروزی با بیان اینکه فدراسیون پزشکي ورزشي حامي ورزشکار است، ادامه داد: ورزشكاران مي توانند با پرداخت مبلغ ۱۵ هزارتومان به صورت سالیانه از مزایا و خدمات بیمه ای فدراسيون استفاده کنند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی کشور بيان کرد: در کشور ما حوزه پزشكي ورزشي تخصصي شده است و متخصصين اين رشته نقش موثري در موفقيت هاي ورزشكاران در سطح كشور دارند.

وی به نقش پیشگیری اشاره کرد و گفت:پيشگيري اوليه( جلوگيري از رخ داد آسيب)، ثانويه(درمان به هنگام)و ثالثيه( جلوگيري از بروز عوارض آسيب و توانبخشي) سه سطح پيشگيري است که بايد به آن توجه شود.

نوروزی رشته فوتبال و کشتی را رشته های پرآشوب دانست و افزود: ۶۲ درصد آسیب های ورزشی در ناحیه زانو، مچ پا، مچ دست، شانه، دندان ها و ستون فقرات کمري هستند.

غلامعلی گدازنده، رئیس کنگره سراسری رویکرد پزشکي ورزشي در آسيب و سمينار تازه هاي علوم ورزشي، اظهار كرد: گروه پزشكي ورزشي دانشگاه علوم پزشكي مازندران از سال ۱۳۹۲ کار خود را آغاز و گروه جوانی است.

وی به افزایش فعالیت ورزشی در سال هاي اخير اشاره کرد و گفت: در سال هاي گذشته سالن هاي ورزشي افزايش پيدا کرد که هدايت و علمي کردن آن ها مي تواند بسياربا ارزش باشد.

گدازنده با اشاره به تغییر سبک زندگی، افزود: امروزه بیشتر جمعيت جامعه در محيط هاي بسته زندگي مي کنند که سبب آسيب هاي زيادي مي شود در حال حاضر بيماران زيادي از كمبود ويتامين D رنج می بردند که یکی از عوامل تغیير سبک زندگي است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: باید از ورزش برای حفظ سلامتي مردم و حفاظت از ورزشکاران در برابر آسيب هاي ورزشي استفاده کنيم.

رئیس کنگره سراسری رویکرد پزشکی ورزشي در آسيب به دوپينگ و مکمل هاي غذايي اشاره كرد و گفت: حوزه پزشكي ورزش و حوزه هاي ديگر بايد به مصرف مكمل ها بيشتر توجه كنند زيرا هر هفته بيماراني كه به دليل استفاده از آن ها دچار آسيب شده اند به ما مراجعه مي كنند.

وی با اشاره به نقش روانشناس در موفقیت ورزشکاران، بیان کرد: بسیاري از ورزشکاران در زمان هاي حساس به دليل مسائل روحي و رواني دچار مشکلات زيادي شدند و نتوانستند در ميادين به موفقيت دست پيدا كنند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه حوزه پزشکي ورزشي ريشه تاريخي دارد، گفت: کتاب قانون ابن سينا ۶۰۰ سال در دنیا به عنوان مرجع پزشکی مورد استفاده قرار گرفت و در این کتاب توجه ویژه اي به آسيب هاي ورزشي شده است.

رئیس کنگره سراسری رویکرد پزشکی ورزشي افزود: به دليل پيشرفت و علمي شدن ورزش و پيشرفت علم پزشکي اولين فدراسيون پزشكي ورزشي در سال ۱۳۲۸ در بازی های المپیک زمستانی راه اندازي شد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ در دانشگاه علوم پزشکی مازندران پذیرش دستیار آغاز شد، ادامه داد: سالانه سه نفر دستیار در دانشگاه علوم پزشکي مازندران تحصيل کردند و تاکنون سه دوره از دانشجويان رشته پزشكي ورزشي از اين دانشگاه فارغ التحصيل شدند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه اين کنگره براي نخستين بار در استان مازندران برگزار مي شود، اظهار کرد: در اين همايش آخرين دستاوردهاي علمي در زمينه آسيبهاي ورزشي به ويژه ورزشهاي رزمي و كشتي مورد بحث و تبادل نظر قرار مي گيرد.

وی  با بیان اینکه به مقالات همایش نمايه ISCتعلق خواهد گرفت، گفت: سمینار تازه های علوم ورزشی به صورت همزمان جهت گروه های مختلف علوم ورزشي برگزار و از همه علاقمندان جهت حضور در همايش دعوت به عمل مي آيد.

گفتنی است در این همایش کارگاه های متنوع و کاربردي توسط اساتيد دانشکده تربيت بدني دانشگاه مازندران (بابلسر)، دانشگاه آزاد و مدرسين فدراسيون پزشکي ورزشي جهت دانشجويان گروه علوم ورزشي ،مربيان و ورزشكاران برگزار مي شود، همچنین برگزاری کارگاه های آب درمانی، ماساژ، پيکرسنجي، گرم کردن فيفا ۱۱، بيومکانيك كفش ' كاربرد كفي و... را از ديگر كارگاه هاي اين كنگره عنوان كرد.