شنبه 27 مهر 1398-12:39 کد خبر:69440

مدیرکل هواشناسی مازندران خبر داد:

دمای نُرمال در رنگین‌ترین فصل سال در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: بارش‏‌ها در ماه‌های آبان و دی در مناطق شرقی تا مرکزی استان مازندران بیش از نرمال خواهد بود اما در مناطق غربی استان در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، صدای قدم‌های پاییز که شنیده می‌شود کم کم هوا رو به سردی رفته و به‌تدریج حال و هوای پاییزی در طبیعت مازندران حاکم می‌شود.

بارش‌های خوب در روزهای پایانی شهریور نوید پاییز را داده بود و درحال حاضر نشانه‌های پاییز را در طبیعت مشاهده می‌کنیم.

موضوعی که مورد سؤال بوده و همچنین مردم مازندران چشم‌انتظار آن هستند باران است که معمولاً در این فصل از سال از شدت بیشتری برخوردار است و مردم به‌ویژه کشاورزان استان امیدوار هستند امسال نیز شاهد بارش‌های خوبی باشند تا فصل گرم سال را بدون تنش آبی پشت سر بگذرانند.

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: دمای هوای شهریورماه سال۹۸، ۲۲ سانتی‌گراد بوده که نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۱ درجه سانتی‌گراد کاهش و نسبت به شهریورماه سال گذشته ۱.۶ درجه سانتی‌گراد کاهش داشته است.

سیدمحمدرضا رضوی افزود: همچنین میزان بارش شهریورماه سال جاری حدود ۶۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری حدود ۷ درصد و نسبت به سال گذشته حدود ۲۳۴ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: بارش سال زراعی ۹۸ - ۹۷ ( براساس گزارش مرکز ملی خشکسالی کشور) حدود ۸۵۴ میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین دوره آماری مدت مشابه که حدود ۶۵۱ میلی‌متر بوده، حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه بارش‌ها در ماه‌های مهر و آذر بیش از نرمال خواهد بود، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی هواشناسی، بارش‏‌ها در ماه‌های آبان و دی در مناطق شرقی تا مرکزی استان مازندران بیش از نرمال خواهد بود اما در مناطق غربی استان در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

رضوی درباره تغییرات دما طی مهر ماه تا دی ۱۳۹۸ اظهار کرد: دما در استان مازندران به‌جز آبان ماه که بیش از نرمال خواهد بود در بقیه ماه‌ها در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی یادآور شد: پیش‌بینی فصلی کشور در ابتدای هر ماه در پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور صادر می‌شود و صحت آن ۷۰ درصد است.

براساس این گزارش، روزهای پایانی نخستین ماه پاییز را می‌گذرانیم بارش‌های خوبی داشتیم اما میزان این بارش‌ها آن‌چنان که انتظار می‌رفت نبود که امیدواریم در روزهای پایانی مهرماه و همچنین آبان ماه شاهد بارش‌های مطلوبی در آسمان مازندران باشیم.