دوشنبه 13 آبان 1398-20:40 کد خبر:69552

هردم از این باغ بری می رسد:

حال خراب محصولات کشاورزی و ارقام رؤیایی مسئولان /جهاد کشاورزی مازندران در لاک انفعال و روزمرگی !

این روزها شادابی و نشاط مدیریتی در سازمان عریض و طویل جهاد کشاورزی استان وجود ندارد و از این منظر کشاورزی استان بیشترین آسیب را می بیند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شمال نیوز، باز هم فصل برداشت محصول، باز هم حضور پررنگ دلالان و بی‌توجهی دولت، باز هم ضرر کشاورز و باز هم هدر رفت نعمات الهی، انگار هیچ سازمان و نهادی، خود را مسئول رسیدگی به امور کشاورزان و باغداران نمی‌داند و حالا هم که وقت برداشت مرکبات در استان‌ شده، باز هم روی درخت ماندن محصولات این مناطق خبر ساز شده است، از حیف و میل شدن میوه‌های پاییزه و زمستانه شمال کشور همین بس که مسئولان خودشان رسماً اعلام کرده‌اند از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن پرتقال مازندران ۷۰۰ هزار تن آن هدر می‌رود.

سال‌های سال است که هر وقت نوبت به برداشت محصولی می‌رسد، صدای کشاورزان هم بلند می‌شود، محصولاتی که بعد از یک سال رنج و تلاش و ریختن سرمایه‌ها بر روی زمین، به ثمر نشسته و حالا گروه دلالان لاشخور چشم طمع به آن دوخته و کشاورزان بی‌دفاع هم چاره‌ای جر رها کردن و بی‌خیال شدن دسترنجشان ندارند.

با فرا رسیدن پاییز و زمستان نوبت به محصولاتی می‌رسد که جای خود را در بازار میوه و تره‌بار باز کنند. از پرتقال و نارنگی گرفته تا میوه‌های دیگر، اما هنوز بوی نوبرانه‌ها از مغازه‌ها نرفته که فریاد باغداران ثابت کرد مسئولان امر در بی‌توجهی به وضع کشاورزان مازندران هیچ تبعیضی قایل نیستند و همه را به یک اندازه نادیده می‌گیرند.

باغداران به هیچ عنوان به دنبال گران شدن محصول خود نیستند، بلکه می‌گویند: «نگذارید محصولات بگندند و هدر بروند.» حرف‌های آن‌ها وقتی معنی پیدا می‌کند که بدانیم سالانه رقمی بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی در مرکبات شمال صورت می‌گیرد که یک سوم آن، یعنی حدود ۳ هزار میلیارد تومان آن در اثر درست نگهداری نشدن یا مواردی مثل روی درخت ماندن و پوسیدن و یخ زدن هدر می‌رود.

البته این ۳۰ درصد هدر رفت محصولات، فقط مختص شمال کشور نیست و بر اساس آمار‌های موجود، یک سوم از کل ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی ایران در طول سال به ضایعات تبدیل و به زباله‌دان ریخته می‌شود، محصولاتی که در یک ضرب و تقسیم ساده می‌تواند نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم سهم هر ایرانی شود، بی‌شک یکی از پیش پا‌ترین کار‌هایی که می‌تواند تمام محصولات را به نوعی در چرخه مصرف نگه دارد بهره‌مندی از صنایع تبدیلی است.

با اینکه مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران معتقد است «بیشترین صنایع تبدیلی در حوزه زراعی و کمترین آن مربوط به حوزه شیلات این استان است، مدعی شده شالیکوبی، سورتینگ میوه و مرکبات و سردخانه نیز در این دسته‌بندی قرار دارند که در این راستا بیش از ۲۰ هزار اشتغال ایجاد شده است»، اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهند با این آمار و ارقام نمی‌توان به جایی رسید و آنچه مهم است نگاه و نظر کشاورزان به این موضوع است.

این مسئول با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد صنایع تبدیلی فعال استان در دست نیست، به یک خبرگزاری  گفته: «متأسفانه یکی از ضعف‌هایی که در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی وجود دارد این است که پایشی در زمینه فعالیت و عدم فعالیت صنایع وجود نداشته و آمار استان از این حیث دچار نقص است» با این حال باز هم این مسئول از ارائه آمار و ارقام دست نمی‌کشد و ادامه می‌دهد: «تعداد مجوز‌های صادره در بخش صنایع تبدیلی تا پایان سال ۹۷ در استان برابر ۲ هزار و ۶۹۱ واحد است و مجموع ظرفیت اسمی کل واحد‌های استان در سال ۹۷ رقمی معادل ۹ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۳۰۴ تن است.»

به هرحال در کنار این اعداد و ارقام، مرکبات مازنی ها روی درخت مانده و با اولین سرما حتماً ضررهایشان چند برابر خواهد شد، میوه‌هایی که نه کشاورز از آن سودی می‌برد و نه مصرف کننده.

به نظر می رسد مدیران جهاد کشاورزی مازندران به عنوان متولی این بخش در استان اول کشاورزی کشور باید از لاک روزمرگی و انغعال خارج و گام های اساسی را در راستای برون رفت از بحران های موجود بردارند .

آنچه مسلم است این روزها شادابی و نشاط مدیریتی در سازمان عریض و طویل جهاد کشاورزی استان وجود ندارد و از این منظر کشاورزی استان بیشترین آسیب را می بیند که نمونه ای از خروار مشکلات در این مجال بیان شده است .

برخی از کارشناسان خبره و دلسوز حوزه کشاورزی استان مازندران نقدهای جدی به مدیریت نابسامان در سازمان جهاد کشاورزی استان داشته و مطالبی را نیز در این خصوص ارسال نمودند که تا کنون بدلیل ایجاد فرصت خدمتگزاری و اعطای فرصت بیشتر به رئیس این سازمان و تیم همراهش از انتشار آن خوداری شده است اما متاسفانه در طول مدیریت « شهیدی فر» حرکت قابل لمسی برای برون رفت از مشکلات خصوصا در حوزه کشاورزی برداشته نشده است و کارشناسان ، کشاورزان و صاحب نظران این بخش به شدت منتقد وضعیت موجود هستند .

بزودی سلسله گزارشاتی از ضعف مدیریتی در سازمان جهاد کشاورزی استان منتشر خواهد شد و بیش از این سکوت در مقابل کم کارهای و نابسامانی ها در این بخش مهم که با معیشت مردم استان ارتباط مستقیم دارد ، جایز نمی باشد .