سه شنبه 21 آبان 1398-11:5 کد خبر:69612

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

یاقوت و طلای سرخ مازندران در حسرت صنایع تبدیلی

چند دوره از برپایی جشنواره انار و زعفران در مازندران می گذرد و یاقوت باغات و طلای سرخ شرق همچنان در حسرت صنایع تبدیلی به سر می برند.


خزرتیترخبر: استان مازندران به واسطه دارا بودن اراضی کشاورزی مختلف و به زیر کشت رفتن اراضی و باغات فراوان به کشت محصولات زراعی و باغی از جمله استان های کشاورزی کشور است که در برخی از اقلام کشاورزی سرآمد بوده و رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

در بسیاری از موارد برگزاری جشنواره ها موجب رغبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی شده است؛ اما جشنواره انار اشرف در بهشهر، در هفتمین سال برگزاری همچنان محروم از صنایع تبدیلی است.

بهشهر با دارا بودن 13 هزار هکتار اراضی باغی و جنگلی انار ترش، شیرین و ملس، از داشتن صنایع تبدیلی محروم است و در این راستا و برای ایجاد زنجیره صنایع در شهرستان، باید نیاز سنجی و بازاریابی محصولات صورت گیرد .

اناری که در نبود صنایع تبدیلی، صرفه اقتصادی ندارد

نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در بهشهر موجب شده است تا سالانه بخش زیادی از محصولات باغی و کشاورزی در بهشهر و البته شرق مازندران دورریز شود.

توجه به صنایع تبدیلی و پرهیز از خام‌فروشی، دغدغه مهم کشاورزان از دیرباز بوده و هست که در صورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش دخالت دلالان از بازار خرید و فروش می توان شاهد جهش اقتصادی بخش کشاورزی در استان مازندران بود.

استان مازندران از جمله استان هایی است که در چهار فصل سال محصولات باغی و کشاورزی فراوانی دارد که توجه به صنایع تبدیلی برای انواع محصولات باغی و کشاورزی نیاز مهم استان است.

عموزاد یکی از باغداران شرق مازندران با اشاره به وجود باغات فراوان از انار در شرق مازندران گفت: انار یکی از ظرفیت های شهرستان برای توسعه است و بهشهر به پایتخت انار در کشور معروف است؛ اما نبود صنایع تبدیلی موجب شده است که انار صرفه مناسبی نداشته باشد.

وی افزود: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، علاوه بر جلوگیری از هدررفت محصولات باغی و کشاورزی، به رونق اقتصادی و تولیدی در منطقه و شهرستان کمک می کند.

عموزاد اظهار کرد: نبود صنایع تبدیلی انار در منطقه موجب شده است تا شاهد هدررفت بالای محصولات باغی بوده و همچنین برخی از دلالان به واسطه نبود بازار مناسب فروش برای فرآوری انار، این محصول را با قیمت پایین خریداری کنند و همچنان سود به جیب دلالان می رود.

آسیه هاشمی از بانوان شرق مازندران است که در فصل برداشت انار به تولید رب انار، انار خشک و دان انار مبادرت دارد و می گوید: برداشت انار ترش و شیرین از باغات انار و تبدیل به محصولات و فرآوری که ماندگاری بیشتری دارد؛ می تواند منبع درآمد مناسبی برای باغداران باشد.

وی با بیان اینکه مسئولان سالیان سال است که قول ایجاد صنایع تبدیلی داده اند؛ اما خبری از این صنعت نیست؛بیشتر محصولات انار به صورت تازه فروشی استفاده می شود و در نبود صنایع تبدیلی، بخشی از محصولات دورریز می شود.

هاشمی افزود:هر ساله شاهد هدررفت بخش اعظمی از محصولات باغی و کشاورزی هستیم؛ در حالی که می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی شاهد رشد و شکوفایی مناسب در این بخش بوده و از هدر رفت محصولات جلوگیری کرد، باید مسئولان در این بخش احساس مسئولیت کنند.

صنایع تبدیلی، گامی برای جلوگیری از هدررفت و امحای محصولات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر هم با اعلام اینکه هر ساله از هدررفت یا امحای انواع محصولات کشاورزی همچون میوه، صیفی‌جات و محصولات کشاورزی سخن می گوییم و احساس مسئولیت در این بخش وجود دارد، گفت: باید در افزایش رغبت سرمایه گذاران به بخش صنایع تبدیلی تلاش شود.

خلیل حقیقی اظهار داشت: شهرستان بهشهر دارای یکهزار و 104 هکتار باغ انار از گونه های مختلف ترش و ملس و شیرین است که سالانه 9 هزار تن انار برداشت می شود و 12 هزار هکتار باغات انار ترش جنگلی در میانکاله قرار دارد.

وی گفت: 60 درصد از 9 هزار تن انار بهشهر به صورت تازه خوری مورد استفاده قرار می گیرد و از مابقی محصولات در بخش تهیه رب انار، آب انار، لواشک و فرآورده های دیگر  استفاده می شود.

حقیقی با اشاره به اینکه یک سرمایه گذار در شهرک صنعتی بهشهر برای ایجاد صنایع تبدیلی اعلام آمادگی کرده است؛ گفت: زمین مورد نظر اخذ شده و برنامه ریزی برای ادامه کار در حال انجام است.

در کنار انار که به یاقوت سرخ معروف است و جشنواره آن برگزار شد، مهمترین معضل باغداران، مردم و مسئولان، نبود صنایع تبدیلی است؛ جشنواره زعفران به عنوان طلای سرخ نیز در روستای اندرات بخش یانه سر هزارجریب بهشهر برگزار شد؛ جشنواره ای که فارغ از دغدغه صنایع تبدیلی، برندسازی آن دغدغه مهم مردم است.

اصلاح الگوی کشت، نسخه نجات اقتصاد کشاورزی یانه سر بهشهر

در سالهای اخیر یکی از مهمترین محورهای مورد توجه در اجرای سیاست های تغییر الگوی کشت در استان مازندران بوده است، استفاده از بذر مناسب با شرایط آب و هوایی موجب شده است که در زمان کوتاه تر و با مصرف آب کمتر، محصول نهایی با صرفه اقتصادی بیشتری حاصل شود.

در سال های اخیر با تغییر الگوی کشت در یانه سر هزارجریب بهشهر و اختصاص کشت 25 هکتار از اراضی به کشت زعفران، شاهد توسعه چشم‌گیر اقتصادی در این منطقه هستیم.

شریعتی یکی از تولیدکنندگان زعفران در روستای اندرات بهشهر از این روستا به عنوان پایتخت زعفران مازندران نام برد و گفت: امروزه با تغییر کشت در مناطق کوهستانی شاهد توسعه فراوان در این بخش هستیم و درآمدزایی تولید گندم و زعفران بسیار متفاوت است.

وی افزود: امسال هر کیلوگرم زعفران 8 تا 12 میلیون تومان به فروش می رسد و این در حالیست که قیمت هر کیلوگرم گندم، 2 تا 3 هزار تومان است و از نظر درآمدزایی قابل مقایسه نیست.

شریعتی با اشاره به تولید مناسب زعفران گفت: در کنار مشکلاتی که برای انتقال پیاز، نگهداری و محصور کردن باغات زعفران وجود دارد؛ برندسازی این محصول از دغدغه های مهمی است که باید بخ آن توجه شود و به دلیل اینکه روستای اندرات اولین روستای مازندران در تولید زعفران است؛ این محصول با برند این روستا به بازار عرضه شود.

برگزاری جشنواره های مختلف گامی برای شناساندن ظرفیت های مختلف مناطق است و در این بین باید ضمن شناساندن ظرفیت های مختلف نسبت به شناسایی دغدغه های کشاورزان و باغداران و رفع آن اقدام شود و اینک صنایع تبدیلی و برندسازی دغدغه جدید جامعه کشاورزی و از خواسته های مهم کشاورزان و باغداران است.