سه شنبه 12 آذر 1398-19:51 کد خبر:69710

نگاهی به رونق شهری و گردشگری در مرکز استان:

آغازتکمیل پروژه فاز سوم ابن شهر آشوب ساروی/ پیوند معماری و گردشگری

میدان ابن شهر آشوب ساروی که دو فاز آن احداث و به بهره برداری رسیده است و هم اکنون تکمیل فاز سوم این پروژه با هدف احیاء بافت فرسوده با رویکرد معماری بومی و اسلامی در ضلع شمال شرقی آغاز شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری، بافت قدیمی شهرها بواسطه قدمت و عناصر با ارزش تاریخی،موقعیت مناسب ارتباطی ،دربرگیری بازار اصلی شهر و قلب تپنده اقتصادی آن دارای ارزش و جایگاه منحصر به فرد در ساختار فضایی و کارکردی شهر است.

نگاه به بافت تاريخی و فرسوده یک فرصت تلقی می‌شود که میتوان توسعه گردشگری شهری را در آن مورد توجه قرار داد، در طول ساليان اخير كه گردشگری به عنوان يك صنعت مطرح شد،معماری بناها همواره یکی از ارکان مهم این صنعت محسوب شده است.

قطعا مرکز مازندران با دارا بودن فرهنگ و تمدن و آثار دیدنی در زُمره شهرهای گردشگری است ، اگر نگاهی به این شهر بیندازیم نمونه‌های برجسته و شاهکارهای بیشماری نظیر آب انبار نو، خانه کلبادی ، میدان ساعت را می‌توان یافت که ازطریق آن سیل گرشگران را به این اماکن روانه کرد.

اما آنچه که این سال ها مورد توجه قرار گرفته بافت‌های فرسوده است که مسئولان را بر آن داشت تا با نوسازی و بهسازی  بافت فرسوده  و سرمایه گذاری مطلوب در این بخش فرآیند گردشگرپذیری را رونق دهند و علاوه بر آن فضای زیبا، دل نشین را برای بازدید مسافران ، گردشگران و شهروندان ایجاد کنند.

حال شهرداری ساری در راستای اجرایی کردن طرح‌ها و پروژه‌های شهری با رویکرد گردشگری فعالیت خود را آغاز کرده است ،میدان ابن شهر آشوب ساروی که دو فاز آن احداث و به بهره برداری رسیده است و هم اکنون تکمیل فاز سوم این پروژه با هدف احیاء بافت فرسوده با رویکرد معماری بومی و اسلامی در ضلع شمال شرقی آغاز شده است.

ادامه ساخت فاز سوم این میدان هم اکنون با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کارشورای اسلامی شهر و شهرداری ساری قرار گرفته و با تلاش سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری ساری در حال انجام است.

این پروژه که در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی، شیخ طبرسی، رازی و فردوسی واقع شده است در 165 باب واحد تجاری در مساحتی حدود 7200 متر مربع در سه طبقه احداث خواهد شد.

اجرای فاز چهارم این پروژه نیز پس از مراحل اداری در دستور کار شهرداری ساری قرار دارد.

 بوجعفر، محمد بن علی بن شهرآشوب بن ابونصر بن ابوالجیش مازندرانی ملقب به رشیدالّدین و عزالدّین و مشهور به اِبن ِ شَهْرْآشوب از عالمان بزرگ و معروف شیعه به سال 489هجری قمری دیده به جهان گشود و در 588در 99سالگی بدرود حیات گفت.

این دانشمند ساروی تالیف كتاب های گوناگون مذهبی در وصف ائمه اطهار و پرورش شاگردان گوناگون در این عرصه از خدمات این علامه است و یكی از معروفترین تالیفات وی المناقب است .