چهارشنبه 13 آذر 1398-20:33 کد خبر:69724

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

انتظار ۱۰ ساله برای پل کردخیل/ رودخانه نوردی روستاییان

انتظار اهالی روستاهای کردخیل و توابع آن برای ساخت پل ارتباطی به ۱۰ سال رسید و روستاییان برای گذر یا رودخانه نوردی می کنند و یا سختی مسیرهای دیگر را به جان می خرند.


خزرتیترخبر: انتظار اهالی روستای کردخیل جویبار برای ساخت پل ارتباطی به درازا کشیده و همچنان چشم به راه وعده های مسئولان هستند، روستای کردخیل از توابع بخش گیلخواران شهرستان جویبار است در بارندگی های اخیر راه ارتباطی این روستا با روستاهای هم جوار و جویبار قطع شده و مردم این روستا برای تردد باید به جای یک کیلومتر ، ۲۰ کیلومتر راه را برای تامین مایحتاج خود طی کنند.

راه ارتباطی که هیچ گاه ساخته نشد و امروز بزرگان روستا نظاره گر مهاجرت جوانان روستابه دیگر مناطق هستند، در این روستا نه نشانی از آبادانی است و نه آینده ای می توان برای اهالی این روستا و بالاخص نوجوانان و جوانان آن متصور بود.

به گفته خود اهالی روستای کردخیل بارها مسئولان و نمایندگان مجلس بازدیدی از این راه ارتباطی داشته اند اما دریغ از اقدامی کوچک برای حل مشکل ۱۰ ساله اهالی روستا.

حالا پا به سن گذاشته های روستا شاهد کوچ فرزندان خود از روستا هستند و اندک جوانان باقی مانده در روستا به دنبال تامین سرمایه اندک برای مهاجرت از خانه و زندگی خود و زندگی بهتر در روستاها و شهرهای هم جوار روستای خود هستند.

یکی از جوانان روستای کردخیل با بیان اینکه مسیر اصلی روستا مثل همیشه با بارندگی ها مسدود شده است ، گفت : به نظر من مشکل حال روستا مربوط به ۳۰ سال گذشته است که مردم در رفت و آمد خود با مشکل مواجه بوده اند.

میلاد مدانلو مشکل راه ارتباطی این روستا را مربوط به ۱۰ سال پیش دانست و افزود: بارها مسئولان رده های مختلف بازدیدی از پل نیمه کاره روستای کرد خیل داشته اند اما با کمال تاسف فقط شاهد آمدن آنها به روستا و گرفتن چند عکس یادگاری از آنان بوده ایم.

وی یکی دیگر از مشکلات این روستا را رساندن بیمار به مراکز درمانی بیان کرد و خاطر نشان ساخت : دانش آموزان و دانشجویان نیز باید چندین کیلومتر راه طی کنند، تا به مراکز آموزشی خود برسند.

حسین یونسی که از قدیمی های روستای کردخیل بوده و دلی پر از مشکل چند ساله روستا دارد می گوید: این پل نیمه کاره سالهاست به حال خود رها شده است و در حال حاضر روستاییان بالا مشک آباد و کردخیل همچون زندانی در قفس هستند که برای رفت و آمد خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد با توجه به وضعیت راه عبور و مرور این روستا تنها راه چاره برای انتقال بیماران استفاده از هلی کوپتر است افزود : بارها شاهد فوت عزیزانمان به دلیل نرساندن آنان به مراکز درمانی بوده ایم.

یونسی با اشاره به اینکه دو سالی است با بالا آمدن سطح آب در تردد بسیار مشکل داریم گفت : متاسفانه مسئولان بازدید داشته اند اما هیچ کاری برای مردم این روستا انجام نداده اند.

پل نیمه کاره چندسالی رها شده است

عنایت مدانلو عضو شورای روستای کردخیل با اعلام اینکه پل نیمه کاره این روستا چندسالی است به حال خود رها شده است گفت : در این چند سال مردم روستا با مصائب و مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند.

وی به ارسال نامه به استاندار وقت در سال گذشته اشاره کرد و افزود : وی بعد خواندن نامه به معاون عمرانی خود گفت این مردم چه باید بکنند و معاون عمرانی و مدیر کل راه و شهرسازی وقت ،عریضه چند خطی نوشتند و دستورات لازم را اعلام کردند اما متاسفانه گرهی از مشکلات این روستا باز نشد.

عضو شورای روستای کردخیل تصریح کرد : همه اهالی روستا در زمان بارندگی باید مسیر کوتاه را تا ۲۰ کیلومتربرای رسیدن به آبادی و تامین لوازم مایحتاج خود طی کنند.

یکی دیگر از اعضای شورای روستای کردخیل با اعلام اینکه راه ارتباطی این روستا از ۱۲ آبان به دلیل بارندگی های شدید بسته شده است گفت : پروژه نیمه کاره پل کردخیل از سال ۸۸ آغاز شد و از سال ۹۱ تاکنون هیچ اقدام خاصی انجام نشده است.

حبیب مدانلو به بازدید نمایندگان مجلس ، فرماندار ، معاون عمرانی استاندار و مدیریت بحران از این پروژه نیمه کاره در کمتر از دو ماه گذشته اشاره کرد و افزود : بارها فیلم سقوط وسایل نقلیه به رودخانه را برای استاندار ارسال کرده ام و طبق گفته معاون امور روستایی استانداری مبلغ دو میلیارد تومان برای از سر گیری پل نیمه کاره در نظر گرفته شد ولی بعد از دو ماه یک ریال تخصیص نیافته است.

وی با اعلام اینکه مردم این روستا در سنین بالا هستند و هیچ درآمدی ندارندو بیشتر جوانان نیز به خاطر نبود امکانات از این روستا کوچ کرده اند ، گفت : امیدواریم مسئولین صدای ما را بشنوند و قدمی برای مشکل چندین ساله روستا بردارند.

فرماندار جویبار در خصوص پل نیمه کاره کردخیل گفت: حجم کار در این پروژه بسیار بالا بوده است و حداقل به بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سید علی اسد با اعلام اینکه پیگیر اجرای سریعتر این طرح هستیم ، افزود: تا رسیدن به نتیجه قطعی ، پیگیری ها ادامه خواهد داشت و در اولین فرصت با تزریق منابع ، تخصیص اعتبار برای این طرح طبق قول استانداری انجام خواهد شد.