چهارشنبه 18 دی 1398-18:9 کد خبر:71016

زمستانی در حسرت بارش/ بارش‌هایی که زمان و مکان نمی‌شناسد

کم‌بارشی این روزهای زمستان نیز مردم را نگران کرده که نکند سیل دیگری در راه است یا خیر؛ چراکه با گذشت 17 روز از زمستان بارشی شاهد نبودیم که بتوان نام آن را بارش زمستانی بگذاریم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، مازندران دیار پرباران کشور است و تمام سرسبزی‌اش را از بارش‌ها دارد؛ به این معنا کاهش بارش حتی در حد چند میلی‌متر تاثیرات خود را بر طبیعت این استان برجای خواهد گذاشت.

بهار امسال با پربارشی آغاز شد و تا پاییز امسال شاهد بارش‌های خوبی در استان مازندران بودیم ولی زمستان امسال درحالی آغاز شد به‌ طوری‌ که برف چندانی شاهد نبودیم.

سال گذشته زمستان کم بارشی را شاهد بودیم که کشاورزان را نگران کرده به‌طوری‌که در ماه‌های پایانی سال در فکر استفاده حداکثری از منابع آبی بودند و زمین‌های خود را برای آغاز کشت و کار بهاری آماده کردند ولی در روز 27 اسفند ماه بارش روی دیگری به خود گرفت و شدت بارش‌ها به حدی بود که نگرانی مردم را نسبت به کم آبی از بین برد اما خسارت زیادی به برخی از شهرهای استان وارد کرد.

کم‌بارشی این روزهای زمستان نیز مردم را نگران کرده نکند سیل دیگری در راه است یا خیر؛ چرا که با گذشت 17 روز از زمستان بارشی شاهد نبودیم که بتوان نام آن را بارش زمستانی بگذاریم.

ازطرفی بحث تغییرات اقلیمی فصول سال را تغییر دارد به‌ طوری ‌که هنوز بخاری‌ها خاموش نشده باید کولر روشن شود یا بالعکس....

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: بحث تغییر اقلیم یا جابه‌جایی فصول سامانه‌های بارشی را نیز دچار تغییر کرده است.

سیدمحمدرضا رضوی با بیان اینکه فاصله بین زمستان و تابستان کوتاه شده است، افزود: بحث تغییرات اقلیمی زمان، مکان و شدت بارش‌ها را تغییر داده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته زمستان کم بارش داشتیم ولی ناگهان در روزهای پایانی سال شاهد بارش‌های ناگهانی وسیل‌آسا بودیم که خسارت‌های زیادی به همراه داشت.

مدیرکل هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: نمی‌توان زمان بارش را در مازندران پیش‌بینی کرد و  پیش‌بینی بارش در مازندران خیلی پاسخگو نیست.

گفتنی است، براساس پیش‌بینی، بارش سه ماهه نخست سال زراعی 99- 98 (براساس گزارش مرکز ملی خشکسالی کشور) حدود 293 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین دوره آماری مدت مشابه که حدود 230 میلی‌متر بوده، حدود 28 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس پیش‌بینی فصلی نیز بارش‌ها در ماه‌های دی و اسفند 98 ، در نیمه غربی استان کمی پایین‌تر از نرمال و در ماه بهمن، نرمال پیش‏‌بینی می‌شود.

تغییرات دما نیز در ماه‌ های دی و بهمن کمی بیشتر از نرمال، در ماه اسفند در تا دو درجه بالاتر از نرمال و در فروردین ماه نیز تا یک درجه بالاتر از نرمال در نیمه غربی استان پیش‌‏بینی می‏‌شود.