جمعه 4 بهمن 1398-23:23 کد خبر:71145

رئیس کل دادگستری مازندران خبر داد:

قضات، نگاه ویژه‌ای به محکومان مالی و غیرعمد داشته باشند

رییس کل دادگستری مازندران بر رسیدگی به درخواست زندانیان و کاهش جمعیت کیفری تأکید کرد و از قضات خواست تا نگاه ویژه‌ای به پرونده‌های محکومان مالی و غیرعمد داشته باشند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از آوای خزر، حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری در نشست کاهش جمعیت کیفری استان مازندران با بیان اینکه زندان جای کسانی‌ست که امنیت مردم را به مخاطره انداخته‌اند، اظهار داشت: باید با رعایت برخی موارد قانونی و تعدیل تقسیط و پیش‎قسط از ورود محکومین مالی وجرایم غیرعمد به زندان جلوگیری شود.

براساس این گزارش، وی به "دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری" اشاره کرد و گفت: از زمان صدور این دستورالعمل، نهضت عمومی در دستگاه قضایی استان برای ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری شکل گرفته است و دادگاه‌ها، دادسراها و حتی زندان‌ها، تمام تلاش خود را برای کاهش تعداد زندانیان آغاز کرده‌اند.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان‌های مازندران باید با جدیت در دستور کار همکاران قضایی استان قرار گرفته و از همه ظرفیت‌های ستاد دیه استان، شوراهای حل اختلاف و کمک خیرین برای آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمدی استفاده شود.

اکبری، از قضات خواست که در صدور آرا، نگاه ویژه‌ای به محکومان مالی و غیرعمد داشته باشند و متذکر شد که قانون "موجود کامل" است اما باید توجه داشت که دلیل ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها این است که دستورات مندرج در قانون منطبق با نیاز روز جامعه مانند ضرورت کاهش جمعیت کیفری، در رأس توجه قضات قرار بگیرد.

این مسئول به برخی از مشکلات بین اداره‌کل زندان و دادگستری استان در خصوص نحوه ارجاع سیستمی اشاره و بیان کرد: این مشکل نیز با همکاری معاونت فناوری دادگستری استان نیز محقق خواهد شد.

براساس این گزارش، در این نشست که با حضور سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور برگزار شد، از آزادی 500 زندانی جرائم غیرعمد در مازندران تا پایان سال سخن گفته شد،همچنین اعلام شد که در سال گذشته، 139 زندانی جرائم غیرعمد با کمک ستاد دیه آزاد شدند،طی 9 ماه امسال نیز 121 نفر از محکومان این نوع جرائم،از زندان‌های استان آزاد شدند.