دوشنبه 14 بهمن 1398-14:13 کد خبر:71247

انتقاد سرپرست سابق بهزیستی مازندران از سازمان متبوعش:

پایین بودن ۴ درصدی اعتبار طرح‌های پیشگیری از سوی سازمان بهزیستی

سرپرست مستعفی بهزیستی مازندران از پایین بودن اعتبار طرح‌های پیشگیری از آسیب های اجتماعی از سوی سازمان متبوعش انتقاد کرد و آن را نشانه کم اهمیت جلوه دادن طرح‌های پیشگیرانه دانست.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، جمال باقری نسامی در آیین تودیعش که با حضور معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در ساری برگزار شد، گفت: در حال حاضر میانگین اعتبار طرح های پیشگیرانه آسیب های اجتماعی اختصاصی به ادارات کل بهزیستی در استان ها کمتر از ۴ درصد مجموع اعتبار بخش درمان است.

براساس این گزارش، وی اضافه کرد:این درحالیست که باید اعتبار طرح های پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی به استان ها نسبت به درمان از وضعیت بهتری برخوردار باشد، تا بتوان بیماران ناشی از آسیب های اجتماعی را در جامعه کاهش داد.

وی ابراز امیدواری کرد تا حداقل از این پس سازمان بهزیستی در تخصیص اعتبار پیشگیری به استان ها نسبت به درمان نگاه مهربانانه تری داشته باشد.

انتقاد از نگاه به نوع معلولیت در بهزیستی

سرپرست مستعفی بهزیستی مازندران که تمام انتقاداتش از سازمان متبوعش را پس از حدود پنج ماه سرپرستی این اداره کل به ظاهر برای روز تودیع موکول کرده بود  از نگاه به نوع معلولیت ها نیز در بهزیستی انتقاد کرد و گفت: در اکثر کشورهای توسعه یافته بحث معلولیت فراگیرتر از آنچه که از سوی سازمان بهزیستی ایران دنبال می شود، مطرح است به گونه ای که حتی بیماران مزمن قلبی و کلیوی که پس از مدتی با معلولیت شدید جسمی مواجه می شوند همانند یک معلول تحت پوشش سازمان های حمایت گر قرار می گیرند.

باقری افزود: این درحالیست که در ایران ، فردی با نداشتن یک انگشت به عنوان معلول تحت پوشش قرار می گیرد و از بسیاری از حمایتی های مادی و. معنوی برخوردار می شود و بیماران مزمن بخش قلب و کلیوی ( دیالیزی) که براثر این بیماری از پا در می آیند از هیچ یک از حمایت های بهزیستی برخوردار نمی شوند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد سازمان بهزیستی کشور باید در نوع نگاه خود به معلولیت ها تجدید نظر کند و بسیاری از بیمارانی که دچار بیماری مزمن شدند و از این بیماری ها رنج می برند را همانند سایر معلولین تحت پوشش حمایت های خود قرار دهد.

رنج مددجویان روستایی از خدمات دهی سنتی بهزیستی

سرپرست مستعفی بهزیستی مازندران خدمات دهی به مددجویان به خصوص روستاییان را با وجود الکترونیکی شدن بسیاری از فعالیت های این سازمان به خصوص پرداخت  یارانه ها به این قشر را همچنان سنتی دانست و گفت : به دلیل سنتی بودن این خدمات، برخی از مدد جویان در مناطق صعب العبور به فراموشی سپرده شدند.

باقری تعطیل شدن مجتمع روستایی نگهداری مددجویان را دلیل اصلی باعث تشدید شدن رنج مدد جویان در خدمات گیری از بهزیستی دانست و اظهارداشت : اگرچه سازمان بهزیستی برای جبران تعطیلی مجتمع روستایی مدد جویان، به دنبال راه اندازی مراکز مثبت زندگی در این مناطق است، ولی باید سیستم ارتباط با مددجویان روستایی در بهزیستی ترمیم شود.

به گفته وی با احتساب زنان سرپرست خانوار حدود ۷۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند که حدود ۶۰ هزار نفر از این افراد را معلولان تشکیل می دهند.

انتقاد از پایین بودن دستمزد کارکنان بهزیستی

سرپرست مستعفی بهزیستی مازندران آخرین موضوع انتقادی به سازمان متبوعش را به پایین بودن دستمزد کارکنانش به خصوص کارکنان قراردادی خرید خدمت در مراکز اورژانس اجتماعی اختصاص داد و گفت : در حالی کارکنان بهزیستی از کمترین پایه حقوقی نسبت به سایر کارکنان دستگاههای دولتی برخوردارند که به دلیل نوع فعالیت در بهزیستی تمام کارکنان در معرض آسیب های روحی و روانی قرار دارند.

باقری اظهارداشت: به نظر می رسد سازمان بهزیستی برای افزایش حقوق کارکنانش با مشارکت نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام اساسی انجام دهد که علاوه بر افزایش حقوق و تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای قراردادی ، باید شغل در این سازمان نیز در زمره کارهای سخت و زیان آور شناخته شود.

وی خاطرنشان کرد : اگرچه در مدت مسئولیت سرپرستی اش در اداره کل بهزیستی مازندران تا حد زیادی پرداخت ها به کارکنان ( اضافه کار و ماموریت) را به روز کرد ، ولی همچنان برای اداره امور جاری مدیران شهرستانی با مشکل مالی شدیدی مواجه اند به گونه ای که برخی از کارهای خدماتی نیز از سوی مدیران شهرستانی انجام می شود.

جمال باقری نسامی ۲۶ مردادماه ۹۸ پس از کناره گیری سعید آرام مدیرکل سابق بهزیستی از سمتش پس از بیش از پنج سال از سوی رییس سازمان بهزیستی کشور به عنوان سرپرست اداره کل بهزیستی مازندران منصوب شد.

باقری به دلیل قانون تعارض مسئولیت ( همزمانی مسئولیت بخش خصوصی و دولتی ) که مهرماه سال جاری از سوی سازمان بهزیستی اجرایی شد، با انتخاب مسئولیتش در بخش خصوصی مرتبط با بهزیستی ( مرکز ترک اعتیاد)  از سمت سرپرستی اداره کل بهزیستی  مازندران استعفا کرد.