دوشنبه 28 بهمن 1398-13:14 کد خبر:74328

عبارت گزارش می دهد:

کاسبی با سلامت مردم / از تجویز مخدر تا درمان های عجیب در مراکز زیبایی و درمانی

داروهای غیرمجاز و قاچاق فقط بخشی از مشکلات حوزه ی سلامت در مازندران می باشد و یکی از معضلاتی که این سال ها با آن مواجهیم رشد مراکز درمانی غیر مجاز در شهرهای بزرگ و کوچک است.


خزرتیترخبر: در این سال ها وضعیت بهداشت و درمان در کشور بهبود چشمگیری یافته است، فرهنگ سازی در زمینه ی مراجعه به پزشک باعث شده تا مردم بیشتر به مراکز درمانی مراجعه کنند، بیمه ی سلامت و پوشش های دیگر بیمه ای نیز در بالا بردن سطح سلامت جامعه تاثیر مثبتی داشتند، تعداد بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز هرچند که هنوز به اندازه ی ایده آل نرسیده اما رشد روزافزونی داشته است تا مردم در هرجایی که هستند بتوانند به یک مرکز درمانی دسترسی داشته باشند.

اما هرجا موضوعی مورد استقبال مردم قرار گیرد بدون شک مورد توجه سودجویان نیز قرار خواهد گرفت،بازار سلامت و درمان نیز از این قاعده مستثنا نبود، همانطور که می دانید گردش مالی بسیار زیادی در حوزه ی سلامت در کشور وجود دارد و افرادی که در هر موقعیتی به فکر منافع شخصی خود هستند این بازار را با دقت زیر نظر دارند.

موضوع دارو های قاچاق یا تاریخ مصرف گذشته و تقلبی تا همین چند وقت پیش از مسائل داغ کشور بود، با بالا رفتن قیمت ارز عده ای که به راستی می توان به آن ها لقب تاجرین مرگ را داد با واردات و انبار کردن دارو های تقلبی و بدون انقضا سعی در به جیب زدن پول های هنگفت داشتند و بعضی در این مسیر موفق هم شدند برخی نیز به دام افتادند و به سزای اعمال خود رسیده و یا خواهند رسید از یاسین رامین شوهر سابق مهناز افشار که پرونده ای در زمینه ی واردات شیر خشک تاریخ مصرف گذشته دارد تا شبنم نعمت زاده که این روزها به سلبریتی دادگاهی ایران تبدیل شده.

واقعا یک انسان باید به کجا برسد تا با جان همنوعانش برای خود مال اندوزی کند؟ فرق این آدم ها با آن تروریست که کمربند انتحاری می بندد و در یک مکان عمومی خود را منفجر می کند چیست؟ لااقل آن فرد خودش را نیز قربانی می کند اما این افراد خودشان برای یک سرماخوردگی ساده در بهترین کلینیک ها درمان می شوند اما به مردمی که برای چند هزار تومان صرفه جویی از مراکز غیر رسمی دارو تهیه می کنند رحم نمی کنند و آن ها را به کام مرگ می کشند.

مسئله اما به اینجا ختم نمی شود، دارو های غیرمجاز و قاچاق فقط بخشی از مشکلات حوزه ی سلامت در کشور و همینطور استان مازندران می باشد، یکی از معضلاتی که این سال ها با آن مواجهیم رشد مراکز درمانی غیر مجاز در شهرهای بزرگ و کوچک کشور است.

باز هم پای افراد سودجو در میان است، با مراجعه ی بیشتر مردم به مراکز درمانی عده ای به این فکر افتادند تا از همین موضوع استفاده کنند و برای خودشان سرمایه ای دست و پا کنند، البته بیشتر این مراکز در زمینه ی زیبایی فعالیت می کنند اما مراکز درمانی نیز در میان آن ها دیده می شوند.

مردم از همه جا بی خبر تبلیغ یک مرکز درمانی را می بینند و به آن مراجعه می کنند. این مطب ها نیز تا جایی که امکانش هست با ایجاد ظاهر آراسته سعی در پوشاندن باطن سیاه خود دارند و برای گول زدن مردم بی اطلاع نیز چیزی بیش از این لازم نیست، سپس نسخه های غیر مجاز یا درمان های عجیب و غریب برای آنان تجویز می کنند و پول خوبی هم از این راه به جیب می زنند.

در اغلب موارد روش های درمانی که در این مراکز تجویز می شود با داروهای غیر مجاز همراه است حتی دیده شده که بعضی اوقات بدون اطلاع فرد مراجعه کننده مواد مخدر را در پوشش های مختلف به خورد ملت بی چاره می دهند تا به مقاصدی از جمله لاغری زودهنگام برسند.

لیزر درمانی نیز از جمله فعالیت هایی است که در این سالها رواج زیادی یافته و انجام آن توسط افراد غیر متخصص می تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد، البته متاسفانه تعداد کم مراکز لیزر درمانی مجاز باعث گرایش مردم به این قبیل پایگاه های غیرمجاز می شود.

سازمان تعزیرات حکومتی و بازرس های علوم پزشکی اما در این دوران سخت گیری های بیشتری در این زمینه انجام می دهند و هرساله تعداد زیادی از این مراکز را پلمپ می کنند، همین یک مدت قبل بود که مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مازندران از صدور حکم تعطیلی ۱۰ موسسه غیرمجاز درمانی خبر داد.

وی از احضار متهمین در این رابطه به تعزیرات خبر داد و افزود: طی تحقیقات انجام شده مشخص شد که این  افراد با ایجاد موسسات غیر مجاز توسط افراد فاقد صلاحیت، اقدامات درمانی انجام دادند که در چند مورد نیز موجب آسیب رساندن به مراجعین شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مازندران با اشاره به محرز شدن تخلف در این موسسات اضافه کرد: نهایتا شعبه رسیدگی کننده رای به تعطیلی موسسه‌های غیر مجاز و ضبط تمام ملزومات مکشوفه صادر کرده و تاکنون حکم برای تعطیلی ۶ موسسه و ضبط ملزومات پزشکی اجرایی شده است.

مجازات ایجاد این قبیل مراکز بر اساس ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی، تعطیلی مؤسسه، توبیخ کتبی و درج در پرونده پزشکی و همین طور جریمه نقدی، و ضبط اموال مؤسسه به نفع دولت می باشد.

گفتنی است در سال گذشته بيش از 15 درصد از تخلفات صنفی در مازندران مربوط به حوزه پزشكي بود، به همین سبب مردم باید در انتخاب مکان هایی که برای درمان به آن مراجعه می کنند دقت بیشتری داشته باشند تا گرفتار دام سودجویانی نشوند که جز پول چیز دیگری را نمی بینند.