سه شنبه 6 اسفند 1398-14:13 کد خبر:74442

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

انجام طرح تب سنجی برای بیماریابی سریع در مبادی ورودی استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به کنترل مسافران در مبادی ورودی اشاره کرد و افزود: طرح تب سنجی برای بیماریابی سریع در بین مسافران در مبادی ورودی استان به زودی انجام می شود.


به گزارش خزرتیترخبر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از شیوع ویروس در چین مبادی ورودی با تب سنج مورد غربالگری قرار گرفتند، گفت: پس از شناسایی افراد در قم برنامه ریزی هایی برای شیوع آن انجام شده است

براساس این گزارش، سید عباس موسوی با بیان اینکه دوره نهفتگی این بیماری ۲ تا ۱۴ روز است، افزود: پیش بینی می شود به علت دوره نهفتگی ویروس سه چهارم افراد دارای بیماری کرونا که از چین سفر کردند شناسایی نشده است.

وی تب ویروسی را زیر ۴۰ درجه دانست و ادامه داد:علائم شایع بیماری کرونا تب، سرفه، گلودرد، کوتاهی تنفس و علائم گوارشی واسهال می باشد و درموارد شدید عفونت ریه (پنومونی) سندرم حاد تنفس و نارسایی کلیه بروز می کند.

موسوی کلید اساسی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را حوزه فرهنگ اجتماعی دانست و گفت: فرهنگ سازی می تواند ما را در برابر ویروس کرونا نجات دهد که با توجه به همکاری رسانه ها و انتشار اخبار شاهد کاهش دست دادن و روبوسی هستیم که بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر خود مراقبتی تاکید کرد و افزود: آمار مرگ و میر ویروس کرونا یک تا دو درصد است ولی این آمار در کشور حدود ۲۵ درصد شده و اگر تعداد مبتلایان به بیماری افزایش پیدا کند یک درصد نیز بسیار زیاد است، بنابراین نگرانی بین المللی افزایش تعداد مبتلایان است همچنین و در مازندران یک مسافر در بیمارستان تنکابن فوت شده است.

وی با اشاره به تعطیلی اعمال شده از مسافران خواست تا از سفرهای غیرضرور به استان خودداری کنند و گفت: ماندن در منزل بهترین شیوه برای کاهش انتقال ویروس است.

موسوی با اشاره به آغاز گرفتن تست کرونا با ایجاد گیت هایی در مبادی ورودی استان مازندران از مسافران خواست تا از سفرهای غیرضروری به استان پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد بیماران علامت دارند، ادامه داد: ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون علامت هستند و خود و دیگران متوجه بیماری نمی شوند و از افراد مبتلا نیز حدود ۲.۵ درصد نیاز به مراقبت ویژه دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به کنترل مسافران در مبادی ورودی اشاره کرد و افزود: طرح کنترل یک طرح داوطلبانه است و صفر تا ۱۰۰ این دستورالعمل استانی است که به زودی اجرا می شود و در آن تب سنجی برای بیماریابی سریع انجام می شود.

وی با بیان اینکه ضرورتی بر استفاده از ماسک وجود ندارد، گفت: در برخی موارد استفاده از ماسک  سبب انتقال بیماری می شود بنابراین افرادی که در معرض ترشحات بیمار هستند باید از ماسک استفاده کنند.

موسوی به احتکار ماسک و مواد ضد عفونی کننده اشاره کرد و افزود: همه تولیدات کارخانه ها توسط هیات امنا خریداری شده است و براساس نیازمندی استان ها توزیع شود که یکی از حیاتی ترین مراکز درمانی است.

حامد روحانی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه استفاده از ماسک آلودگی به بیماری را در افراد سالم بیشتر می کند، گفت: دست یکی از راههای انتقال است بنابراین مردم از دست دادن و روبوسی خودداری و دست ها را مرتب بشویند.

وی به تعطیلی مدارس اشاره کرد و افزود: دانش آموزان سطح آموزش پذیری کمتری دارند و می توانند ناقل بیماری باشند بنابراین مدارس تعطیل شدند ولی ادارات و فروشگاه ها تعطیل نمی شوند.

روحانی زاده ادامه داد: در مراکز و مکان هایی که افراد تماس نزدیک دارند مثل باشگاه ها تعطیل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در افراد سنین بالای ۶۵ سال، بیماران دیابتی، قلبی و بیماران مزمن تنفسی و سرطانی، مصرف کنندگان کورتن شدت بیماری بیشتر است.