شنبه 17 اسفند 1398-19:31 کد خبر:74605

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

2 هفته پر تب و تاب شیوع ویروس کرونا در مازندران/از به صدا درآمدن زنگ خطر تا ایجاد بیمارستان صحرایی

این روزها همه نگران هستند ازسویی باتوجه به وضعیت بیماری تا دچار نشوند و ازسویی دیگر اینکه نوروز در راه است و چه شرایطی در انتظارشان خواهند بود.


خزرتیترخبر: با شروع اسفند، بوی خوش عید نوروز به مشام می‌رسید و مردم مازندران در کنار همه مردم ایران خودشان را برای پیشوازی از نوروز، این عید دیرینه آماده می‌کردند، اما امسال با شروع اسفند ماه خبر شیوع ویروس کرونا نگرانی‌هایی به وجود آورد.

نخستین خبر این بود، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل شناسایی 2 مورد مشکوک به ویروس کرونا در بابل خبر داد و گفت: یک مرد و یک زن با علائم این بیماری بستری شدند این موضوع نگرانی‌هایی بسیاری به وجود آورد به دنبال این خبر مرگ یک مسافر در تنکابن خبر از شیوع این بیماری را در استان تایید کرد و همچنین نشان داد که این بیماری خیلی زود درحال شیوع در کل استان مازندران است.

طی این مدت خبرهای مختلفی از اقدامات پیشگیرانه شنیدیم ازجمله ممنوع بودن پخش نذری در امامزادگان و مکان‌های مذهبی، ضدعفونی کردن تمامی معابر سطح استان، تاکید مردم به حضور در منازل، پرهیز از سفر به مازندران و عدم تشکیل ستاد نوروز سفر، کاهش ساعات کاری ادارات، تعطیلی بازارها، پرهیز از حضور دست‌فروشان در سطح شهر و غیره....

همچنان هشدارها و تاکیدها باتوجه به سرعت انتشار این بیماری ادامه دارد و لازم است مردم به توصیه‌ها توجه کنند، در این میان وقتی وارد خیابان‌ها می‌شویم می‌بینیم خیابان‌ها خلوت است و اگر هم مشاهده شود بیشتر افرادی هستند که دارای ماسک و دستکش هستند کمتر پیش می‌آید افراد به توصیه‌ها توجه نکنند.

این روزها همه نگران هستند ازسویی باتوجه به وضعیت بیماری تا دچار نشوند و ازسویی دیگر اینکه نوروز در راه است و چه شرایطی در انتظارشان خواهند بود.

 طی دو هفته گذشته خبرهایی مختلفی از شیوع ویروس کرونا در استان شنیدیم خبرهایی تلخ ازجمله آسمانی شدن دکتر مصطفی صمدی با علائم مشکوک به کرونا که چند روز قبل با علائم مشکوک به کرونا در بیمارستان شهید یحیی‌نژاد بستری شده بود، جان خود را از دست داد.

همچنین خبرهایی خوشی نیز شنیده شد ازجمله تولد سومین نوزاد از مادر مشکوک به کرونا در بابل خبر امیدبخش و خوبی است.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در تازه ترین خبرها از ابتلای مردم به ویروس کرونا گفت: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، هزار و ۷۶ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۵هزار و ۸۲۳ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۶۰۶ نفر از مردم مازندران به این بیماری مبتلا شدند، افزود: مازندارن با ۶۰۶ مبتلا به یکی از استان‌هایی تبدیل شده که بیشترین شیوع را دارند لذا به مردم توصیه می‌کنیم از سفر به شهرهای شمالی پرهیز کنند.

شرایط پیش رو وضعیت را نگران‌کننده کرد و همه آمارها نشان می‌دهد درحال حاضر ویروس کرونا در سطح استان درحال رشد است و همچنان شیوع دارد و لازم است مردم هشدارها را جدی بگیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز با اعلام وضعیت هشدار در مازندران با بیان اینکه احتمال نیاز به بیمارستان صحرایی در حال بررسی است، گفت: مردم هنوز از شهرهای دیگر به زور وارد شهرهای شمالی می‌شوند، از واحدهای نظارتی می‌خواهیم ارتباط را قطع کنند.

اما حکایت استان مازندران متفاوت از سایر استان‌ها است، مازندران این دیار سرسبز به مهمان‌نوازی مشهور است و شیوع ویروس کرونا این خصلت مازندرانی‌ها را زمان دیگری موکول کرد، باتوجه به وضعیت بیماری و همچنین هشدارهای مسئولان هنوز مسافران به فکر سفر به شمال هستند و تصور می‌کنند خودشان از این موضوع جدا هستند.

باوجود اینکه مبادی شمال مسدود شده مسافران باز هم کوله‌بار خود را بسته و راهی این دیار می‌شوند که در این زمینه تیم‌های کنترل سلامت در جاده‌های استان مستقر شده و درحال بازگرداندن مسافران هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه ممکن است نوع  ویروسی که ما درگیر هستیم با تهران فرق داشته باشد، پس ممکن است کسی که از تهران می آید و یا در مازندران است، ویروسش با نوع ابتلا در هر استان متفاوت و خطرناک‌تر را با خود بیاورد.

شهبازی با بیان اینکه باید مردم این بیماری را جدی بگیرند، افزود: مردم هنوز در حال انجام کارهایی عادی هستند هنوز از تهران و شهرهایی دیگر به شهرهای شمالی در حقیقت به زور وارد می‌شوند از واحدهای نظارتی می‌خواهیم ارتباط را قطع کنند و به هیچ عنوان نگذارند که مسافر به مازندران بیاید، نمی‌دانم چقدر صحت دارد اما شنیدم که دیروز مجبور شدند جاده چالوس را برای مدتی باز کنند و باز شدن این راه باعث انتقال ویروس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مسافرها می‌گویند ما می‌رویم در ویلای خودمان، آیا در ویلای خود می‌روید خرید نمی‌کنید با مردم آن روستا سرو کار ندارید؟ با این مسافرت‌ها مردم ما در آینده نزدیک حتی روستاها که کمتر درگیر بودند شاید بیشتر درگیر شوند، مسافران ممکن است آلوده باشند و به روستاها منتقل کنند.

در کنار تلاش‌های مسئولان تنها توجه مردم می‌تواند تمام تلاش‌ها را به نتیجه برساند در غیر این صورت شرایط بحرانی خواهد شد و نگرانی‌‌ها بیشتر....