پنجشنبه 22 اسفند 1398-11:18 کد خبر:75671

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

پمپاژ کرونا در پمپ بنزین ها/ مصوبات قرارگاه زیستی روی کاغذ

رعایت نشدن مصوبه قرارگاه زیستی مقابله با کرونا در پمپ بنزین های استان مازندران سبب شده تا کاربران خود اقدام به سوخت گیری کنند و این روند به شیوع بیماری کمک خواهد کرد.


خزرتیترخبر: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در روزهای گذشته ودرپی شیوع ویروس کرونا اعلام کرد، سوخت‌گیری توسط کارکنان جایگاه‌های سوخت در کل کشور الزامی شد، اما این مصوبه در بیشتر جایگاه‌های عرضه سوخت از سوی مردم و جایگاه داران در مازندران رعایت نمی‌شود.

در همین حال وزارت بهداشت صریحاً اعلام کرده بود که درباره همکاری در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ضروری است فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط کارکنان جایگاه‌ها انجام و دستکش یک‌بارمصرف برای استفاده عموم در دسترس قرارگرفته و تأکید می‌شود فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه بدون دستکش یک‌بارمصرف انجام نشود.

در بازدیدهای میدانی که در بیشتر جایگاه‌های عرضه سوخت در شهرهای ساری، بابل، آمل و دیگر شهرهای مازندران انجام شد، چنین الزام و وضعیتی در هیچ‌یک از جایگاه‌های سطح استان دیده نشده است، بیشتر جایگاه‌های عرضه سوخت بنزین و گاز نسبت به موارد تأکید شده بهداشتی توجهی ندارند، متأسفانه مردم هم رعایت نمی‌کنند و خودشان همچنان به شیوه هفته‌های گذشته اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند.

اپراتورها سوخت گیری نمی‌کنند

با سواری شخصی برای صحت این موضوع به سراغ چند جایگاه عرضه سوخت در شهر ساری و آمل رفتم، به‌عنوان راننده از اپراتور جایگاه تقاضا کردم که برای من سوخت‌گیری کند، درحالی‌که با ادبیات همیشگی طلبکارانه اپراتورها که آقا خودتان باید باک ماشین خودتان را پرکنید و ما وقت این کار را نداریم، همچون قبل شخصاً اقدام به سوخت‌گیری کردم.

از اپراتور پرسیدم که این بخشنامه‌هایی که اعلام کردند به علت شیوع سریع ویروس کرونا درجایگاه‌های سوخت‌گیری مبنی بر اینکه از اپراتورها درخواست کنید تا برایتان سوخت‌گیری کنند چیست، ادامه داد: از صبح تا الآن به علت وضعیت پیش آمده کلافه هستیم، شما هم بنزین بزنید و به سلامت.

فرد دیگری درحالی‌که نازل در دست داشت و اقدام به سوخت‌گیری می‌کرد، گفت، مسئولان از این حرف‌ها و بخشنامه‌ها همیشه می‌زنند، اما نظارت وجود ندارد و توجیه کردن اپراتورها نیز در وضعیت کنونی سخت به نظر می رسد.

کمبود امکانات متهم ردیف اول

دربیشتر جایگاه‌های عرضه سوخت شهرهای مازندران، خبری از وجود دستکش‌ برای استفاده راننده‌ها از نازل سوخت نیست،جایگاه داران هم با اعلام این مطلب تکراری که چند دقیقه قبل تمام‌شده، کمبود این امکانات را دلیل این وضعیت می‌دانند.

یکی از جایگاه داران سوخت در این خصوص بابیان اینکه متصدیان جایگاه‌ها باید هر ۲ ساعت ماسک بهداشتی خودشان را تعویض کنند، گفت، متأسفانه به دلیل نبود ماسک در شهرستان این عمل انجام‌پذیر نیست.

وی افزود: از مسئولین تقاضا داریم در بحث تأمین اقلام بهداشتی همکاری کنند هم‌اکنون ماسک و دستکش یک‌بارمصرف در شهرستان نایاب شده است و اگر هم پیدا شود باقیمت‌هایی خیلی بالا در دسترس خواهد بود، همچنین قیمت بالای دستکش یک‌بارمصرف باعث شده است نتوانیم به میزان نیاز در اختیار رانندگان خودروهای مراجعه‌کننده به جایگاه‌ها قرار دهیم.

بخشنامه بهداشتی به جایگاه‌های ابلاغ شد

در همین حال رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه شهرستان آمل به خبرنگار مهر گفت: بخشنامه بهداشتی پیشگیری موارد مربوط به ویروس کرونا به مدیران جایگاه‌های عرضه سوخت در این شهرستان ارسال‌شده و صراحتاً مدیران جایگاه و نیز اپراتورها را به رعایت موارد ابلاغی توصیه و سفارش کرده است.

بهمنی افزود: جایگاه داران ونیز اپراتورها نیز با توجه به شرایط همه‌گیر شدن ویروس کرونا، موظف شدند که در صورت مراجعه رانندگان، شخصاً اقدام به سوخت‌گیری برای خودروها نموده و مانع از پیاده شدن افراد در جایگاه‌ها شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که در بیشتر جایگاه‌های سطح شهر، اپراتورها از انجام این کار خودداری می‌کنند، این اقدام را برخلاف دستورالعمل ابلاغی به جایگاه‌ها دانست و تصریح کرد: قطعاً در صورت گزارش‌های مردمی با خاطیان برخورد خواهد شد.

بهمنی بابیان اینکه بیشتر جایگاه‌ها ملزم به رعایت کامل موازین بهداشتی بر روی دستگاه‌ها و نازل ها و خوداپراتورها هستند، افزود: تهیه دستکش و محلول‌های ضدعفونی‌کننده نیز باید و از الزماتی است که درجایگاه‌های عرضه سوخت باید وجود داشته باشد.

وی بابیان اینکه بازرسان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی دوره‌ای از جایگاه‌های عرضه سوخت سطح شهر بازدید دارند و موارد قابل‌مشاهده را رصد می‌کنند، از شهروندان نیز درخواست کرد مواردی که اپراتورها مانع‌تراشی می‌کنند ویا موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، به این شرکت یا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مازندران منظقه ساری حوزه روابط عمومی گزارش دهند.

روزانه شمار زیادی از مردم و مسافران برای سوخت گیری خودروها به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند و عدم رعایت موارد بهداشتی می‌تواند شیوع کرونا ویروس را در استان شتاب بخشد، از اینرو نظارت متولیان امر بر فرایند کار الزامی است.