دوشنبه 25 فروردين 1399-19:21 کد خبر:76993

تیترامروز گزارش می دهد:

تیرخلاص کرونا بر صنعت دامی و لبنی مازندران/ شیرها پودر می‌شود

تحویل نگرفتن شیر توسط واحدهای لبنی مازندران درپی شیوع کرونا آینده صنعت دام‌پروری و لبنی این استان را با چالش جدی مواجه کرده است.


خزرتیترخبر:صنعت دامداری مازندران که با چالش‌های عدیده‌ای مواجه بود با شیوع کرونا و نخریدن شیر توسط واحدهای لبنی دچار بحران جدی شده است و خطر تعطیلی این واحدها را تهدید می‌کند.

کاهش مصرف شیر پس از شیوع کرونا درپی شایعاتی مبنی بر مصرف نکردن غذای سرد ازجمله شیر موجب شده تا شیر تولیدی دامداری‌ها روی دست تولیدکنندگان بمانند و یا فاسد و دور ریخته شده است.

کرونا ویروس که سایه نحس خود را تاکنون بر مشاغل بسیاری گسترانده، صنعت دام‌پروری و لبنیات مازندران را نیز بی‌نصیب نگذاشته و منجر به عدم تحویل شیر توسط واحدهای لبنی کرده است.

محمد موسوی یک دامدار هزارجریبی با اظهار اینکه هرروز خریداران شرکت‌ها به دامداری مراجعه و نسبت به خرید شیر اقدام می‌کردند، افزود: در ماه اخیر مجبور شدیم یا دام‌هایمان با ندوشیم و یا شیر دور بریزیم.

وی افزود: این درحالی ‌که است که بخش قابل‌توجهی از تأمین هزینه‌های دامداری و خرج روزانه را با فروش شیر تأمین می‌کردیم و شرکت‌های خریدار عنوان می‌کنند که فروش ندارند.

خسارت های سنگین کرونا بر صنعت دامپروری

این درحالی ‌که است که رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صنعت دام‌پروری کشور بابیان اینکه شیوع کرونا بر صنعت دام‌پروری خسارت‌های سنگین برجای گذاشته است، افزود: در حال حاضر عمده مشکل در بخش فروش شیر تولیدی است که شرکت‌های خریداری از آن امتناع می‌کنند.

اله یار ولی زاده بابیان اینکه وضعیت نامناسب بازار و کاهش مصرف شیر سبب شده تا مشکلات فراروی دام‌پروری‌ها مضاعف یابد، افزود: حتی در صورت خرید شیر، پرداخت وجه آن را موکول به زمان پس از کرونا می‌کنند که این مسئله آینده این صنعت را به خطر می‌اندازد.

وی با اظهار اینکه کرونا ویروس بهانه‌ای دست کارخانه‌های لبنی داده تا محصول دامداران باقیمت پایین‌تری خرید کنند، افزود: در حال حاضر وضعیت دامداری‌های استان وخیم و نامناسب است و باید چاره اساسی در این زمینه اندیشیده شود.

شیرها پودر می شوند

همچنین عضو انجمن صنایع لبنی مازندران نیز بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل عدم خریداری شیر، بسیاری از تولیدات به پودر تبدیل می‌شود، یادآور شد: واحدهای لبنی نبود بازار و عدم صادرات را دلیل امتناع از خرید شیرهای تولیدی مطرح می‌کنند.

اسماعیل خاتمی مقدم بابیان اینکه به‌رغم قیمت شیر راکد مانده اما واحدهای لبنیاتی از پرداخت مطالبات خودداری می‌کنند، یادآور شد: در حال حاضر بیشتر واحدهای لبنی استان غیرفعال راکد شده‌اند و این مهم سبب شده تا بازار فروش شیر کم و محدود شود.

وی با تاکید بر اینکه حال واحدهای تولیدی و لبنی خوب نیست، تصریح کرد: در حال حاضر میزان خرید شیر کمتر از ۵۰ تن است و بخش عمده آن ناشی از کاهش سرانه مصرف لبنیات و یا کاهش قدرت خرید مردم است.

خاتمی مقدم با عنوان اینکه بسیاری از مردم مصرف لبنیات و شیر را از سبد روزانه حذف کرده‌اند، از دست دادن بازار داخل را سبب ایجاد مشکلات فراوانی فراروی تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: به دلیل قطع صادرات مجبور شدیم خرید شیر را محدود کنیم.

وی ادامه داد: کاهش حجم خرید و کاهش قیمت شیرازجمله راهکارها برای پابرجا ماندن واحدهای دامداری و لبنی در شرایط کرونایی است و این سبب نگرانی دامداران و تولیدکنندگان شده است.

واحدهای لبنی به‌سختی می‌توانند وجه محصولات خریداری‌شده را پرداخت کنند

این عضو انجمن صنایع لبنی ایران با اظهار اینکه در شرایط کنونی واحدهای لبنی به‌سختی می‌توانند وجه محصولات خریداری‌شده را پرداخت کنند، یادآور شد: وقتی محصولات به فروش نمی‌رود بنابراین نمی‌توانیم نسبت به خرید جدید و یا تسویه طلب دامداران اقدام کنیم.

در حال حاضر روزانه یک هزار و ۸۰۰ تن شیر از سه میلیون رأس دام سبک و ۷۷۰ هزار رأس دام سنگین در مازندران تولید می‌شود که تا قبل از شیوع کرونا توسط ۶۶ سکوی شیر در استان خریداری و جمع‌آوری می‌شد.

سنتی بودن دامداری‌های مازندران و ضرورت اصلاح ساختار آن برای شرایط پساکرونایی ازجمله دغدغه‌هایی است که متولیان بخش دامی در مازندران با آن مواجه هستند، بازار مصرف شیر در کشور و مازندران از قبل شیوع کرونا با رواج شایعه مبنی بر وجود سم افلاتوکسین در شیر به صنعت لبنیات در کشور و استان لطمه زد و این مسئله با شیوع کرونا به اوج رسید.

سرانه مصرف شیر در مازندران که تا قبل از شیوع کرونا ۸۰ کیلوگرم و نصف میانگین جهانی بود در روزهای کرونا تا حد قابل‌توجهی کاسته شد و این امربر صنعت لبنی و دامداری در استان آسیب جدی وارد کرده است.

همچنین در حال حاضر فقط ۱۸ واحد از مجموع ۳۵ کارخانه لبنی مازندران فعال هستند که تا قبل از شیوع کرونا ظرفیت اسمی آنان به بیش از سه هزار و ۸۰۰ تن می‌رسید و اکنون این ظرفیت به کمتر از نصف تقلیل یافته و تداوم روند کرونا آینده این صنعت را با بحران مواجه خواهد کرد.