جمعه 5 ارديبهشت 1399-13:7 کد خبر:77068

خبرگزاری تسنیم گزارش می دهد:

زنگ خطر خشک شدن تدریجی تالاب‌های مازندران به صدا درآمد

براثر تغییرات اقلیمی  و خشکسالی متاسفانه در سال های اخیر شاهد پسروی دریای خزر بودیم و طبق بررسی ها شش تا ده هزار هکتار از اراضی تالابی خلیج میانکاله در ضلع غربی خشک شد.


خزرتیترخبر: بر اساس تعریف کنوانسیون رامسر، تالاب ها به آبگیری گفته می شود که عمق آن بیشتر از نیم متر بوده و به دو صورت طبیعی و مصنوعی یا همان انسان ساز وجود دارد مثل آب بندان ها که علاوه بر استفاده در بحث کشاورزی، گردشگری، پرورش ماهی کارکرد زیست محیطی نیز دارند،میانکاله و فریدونکنار دو تالاب مهم بین المللی است که در استان و کشور دارای اهمیت زیست محیطی فراوانی است.

تالاب ها مناطق زیست محیطی هستند که با ویژگی های منحصربه فرد مانند چرخه های کوچک زیستی و اتصال به دریا از اهمیت بالایی در سلامت محیط زیست و تعادل آن برخوردار هستند.

تالاب بین المللی میانکاله با 68 هزار و 800 هکتارشامل 24 هزار هکتار خشکی و 44 هزار هکتار آبی  یا تالابی یکی از تنها بازمانده جنگل های جلگه ای هیرکانی است که تالاب زیستی آسیا، بهشت پرندگان آسیا مهمترین محل تخمگذاری و پرورش ماهیان خاویاری بخش هایی از ویژگی منحصر به فرد این منطقه  است که آن را در کشور و جهان ممتاز کرد.

حسین علی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ، اظهار داشت:  تالاب میانکاله و فریدونکنار در کنوانسیون رامسر ثبت  و دارای اهمیت زیادی هستند و توسط سازمان های بین المللی نیز پایش می شوند، در بحث خشکسالی که در تالاب ها اتفاق افتاد، مهمترین تالابی که تحت الشعاع قرار گرفت، تالاب میانکاله بود به دلیل اینکه از یک طرف به دریا متصل است و سال های اخیر بر اثر تغییرات اقلیمی و خشکسالی شاهد پسروی دریای خزر بودیم و طبق بررسیها شش تا ده هزار هکتار از اراضی تالابی خلیج میانکاله در ضلع غربی خشک شد.

وی با اشاره به بارش باران در ماه های گذشته، افزود: بارندگی ها مناسب بود اما این بارش در کاهش خشکسالی تاثیری نداشت زیرا شیب عمومی تالاب میانکاله به سمت شرق بوده و از یک طرف به دریا وصل است. در نتیجه هر آب شیرینی از ضلع غربی وارد تالاب شود از ضلع شرقی خارج می شود در نتیجه مناطق خشک نمی تواند احیا شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: باید برای رفع این مشکل عزم ملی و جدی داشت و در بالادست حوزه آبریز را بهتر مدیریت کرد،در جنوب میانکاله شاهد یک سری تغییر کاربری ها هستیم برخی واحدها مانند پرورش ماهیان گرمابی چندین سال فعالیت دارند، این واحدها 50 تا 100 هکتار آب را ذخیره می کنند این آب ها همان منابع آبی هستند که باید وارد خلیج می شدند که در دام واحدهای پرورش ماهی گرفتار و تبخیر میشوند.

ابراهیمی ادامه داد: از دیگر عوامل نیز وجود چند ده هزار چاه های غیرمجاز است که باید از سوی دستگاه های متولی پیگیری شود زیرا حجم زیادی از آبهای زیرزمینی خارج میشود و بر کیفیت آب تالاب تاثیر میگذارد،عدم وجود تصفیه خانه فاضلاب شهری و روستایی موجب می شود منابع آلاینده از طریق کانال ها و زهکشی ها به تالاب ها منتهی  شوند، سال گذشته نیز براساس گزارش سازمان دامپزشکی مرگ و میر پرندگان بر اثر ورود سم به آب تالاب بود؛ در نتیجه این امر مهم نیازمند عزم جدی است تا دستگاه های مرتبط و متولی وظایف خود را در چارچوب قانون انجام دهند.

وی در زمینه تالاب فریدونکنار نیز گفت: علی رغم اینکه این تالاب بین المللی است و میزبان حضور پرندگان فصلی است  برای ما تنها شش ماه فصل سرد سال کارکرد تالابی دارد و شش ماه دیگر برای زراعت کشاورزان استفاده می شود،حضور و حفظ پرندگان،کیفیت آب تالاب، حفظ موجودیت آب تالاب در شش ماه دوم  از دغدغه های مهم است و با همکاری نهادهای نظارتی شکار و صید را کنترل کنیم.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست مازندران نیز گفت: تالاب ها خودشان یک اکوسیستم هستند چون در منطقه جلگه ای و پایین دست هستند و نمایانگر فعالیت زندگی انسانها در بالادست است، اگر تالاب ها کیفیت خوبی داشته باشند، نشان دهنده این است که اراضی بالادست در حوزه آبریز مسائل زیست محیطی را رعایت می کنند و اگر تالاب ها کیفیت خوبی نداشته باشند نشان دهنده تخریب در اراضی بالادست است.

روح الله اسماعیلی تصریح کرد: اگر یک تالابی در حال از بین رفتن است مطمئنا یک سری تخریب هایی در حال انجام است به عنوان مثال با از بین بردن جنگل های بالادست، تراکم در هکتار کاهش یافته و به دلیل ازبین رفتن جنگل، هنگام بارندگی رسوبات و فرسایش وارد تالاب شده و موجب خشک شدن آن می شود و اگر سم و کود در بالادست زیاد استفاده شود تاثیر آن را در آب های تالاب  را می بینیم.

وی گفت: تالاب ها تغذیه کننده منابع آبهای زیرزمینی هستند و به عنوان یک اکوسیستم کار تصفیه و بحث کاهش اثرات سموم را در آبهای سطحی انجام میدهد ما ناگزیر هستیم این اکوسیستم مهم را مدیریت کنیم.

به گفته این کارشناس در این راستا  یک ستاد ملی با ریاست معاون اول ریاست جمهور و دستگاههای اجرایی مرتبط با چندین کارگروه تشکیل  شد که یکی از اقدامات این ستاد بررسی وضعیت مدیریت کاربریها و مدیریت حوزه آبریز بالادست تالاب میانکاله است و یکی از راهکارهایی که ارائه شد انتقال آب شیرین از رودخانههای اطراف به تالاب میانکاله است که انتظار داریم به نتایج مطلوب برسیم و با استفاده از این  فرصت، وضعیت تالاب بین المللی میانکاله را بهبود بخشیم.