يکشنبه 7 ارديبهشت 1399-15:24 کد خبر:78062

تیترامروز گزارش می دهد:

ردپای دلالان در نظام تامین و توزیع نهاده‌های دام و طیور مازندان

کمبود تأمین نهاده‌های دامی و گرانی قیمت‌ از یک سو، حضور پررنگ دلالان و واسطه ها، سیستم دلالی نظام توزیع از سوی دیگر، عرصه را برای تولیدکنندگان در مازندران تنگ کرده است.


خزرتیترخبر: تأمین نهاده‌های دامی خام مهم فراروی تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان پروتئینی در مازندران به شمار می‌رود و کمیاب و گران بودن نهاده‌ها، طاقت تولیدکنندگان را طاق کرده است.

مازندران ماهانه فقط به ۵۰ هزار تن خوراک ذرت و سویا برای واحدهای مرغداری نیاز دارد درحالی‌که در حاضر درصد بسیار ناچیزی از آن در قالب سهمیه‌ها تأمین می‌شود و مابقی باید از بازار آزاد و باقیمت‌های چند برابری و گزاف تأمین شود.

دپوی محموله بزرگ نهاده‌های دامی در انبار گمرک ازجمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان واحدهای دام و طیور مازندران با آن مواجه هستند.

سنگ جلوی پای تولیدکنندگان

مدیرعامل شرکت تعاونی تأمین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران حضور دلالان را از مهم‌ترین مشکلات فراروی بیان می‌کند و بابیان اینکه این شرکت اقدام به تهیه وتامین علوفه باقیمت مصوب و بدون حضور واسطه‌ها می‌کند، افزود: متأسفانه حمایت متولیان امر چندان برجسته نیست و محموله وارداتی این شرکت ماه‌ها در انبار گمرک خاک می‌خورد.

حسین کیهانی با اظهار اینکه برای واردات علوفه از سوی وزارت صمت تأییدیه باید صادر شود، بروکراسی طولانی اداری را ازجمله موانع بیان کرد و گفت: بااینکه انجمن واردکنندگان و بازرگانان علوفه تشکیل‌شده اما همکاری‌ها چندان مطلوب نبوده است.

وی تأمین و تخصیص ارز برای تشکل‌های تخصصی ازجمله نیازها است، افزود: محموله بزرگ ذرت وارداتی شرکت تعاونی چند ماه در انبار گمرک خاک می‌خورد متأسفانه تخصیص نیافتن ارز سبب شده تاکنون نتوانیم نسبت به ترخیص آن اقدام کنند.

کیهانی با اظهار اینکه رسوب اقلام اساسی سبب ضرر و زیان هنگفت برای تولیدکنندگان می‌شود، یادآور شد: برای ترخیص محموله نیازمند حمایت دولت و متولیان امر هستیم.

تأمین نهاده‌های دامی و علوفه چالش اساسی فراروی تولیدکنندگان

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز تأمین نهاده‌های دامی و علوفه موردنیاز را چالش اساسی فراروی تولیدکنندگان برشمرد و گفت: ماهانه حدود پنج هزار تن ذرت و سه هزار تن سویا تخصیص داده می‌شود که پاسخگوی دو هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری استان برای تولیدات نیست.

عطاء اله حسن‌زاده ادامه داد: مازندران حداقل ماهانه به ۱۷ هزار تن سویا و بیش از ۵۰ هزار تن ذرت نیاز دارد و با سهمیه ناچیز تخصیص‌یافته نمی‌توان به نیازهای تولیدکنندگان پاسخ داد و مجبوریم این نهاده‌ها را باقیمت آزاد در بازار تهیه کنیم.

وی با عنوان اینکه باید سهمیه استان در بخش علوفه و نهاده‌های دامی مشخص شود، یادآور شد: پرورش‌دهندگان مرغ و طیور باید حداقل خوراک ۱۰ روز را در اختیار داشته باشند و در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان دغدغه تأمین نهاده‌ها رادارند.

این تولیدکننده یادآور شد: قیمت بالاهای نهاده‌های دامی هزینه‌های دولت را بالا می‌برد و در حال حاضر هزینه‌های تولید هر کیلوگرم مرغ بین هشت‌تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان است درحالی‌که آن را به نرخ شش هزار تومان به شرکت پشتیبانی دام بفروش می‌رسانیم.

سیستم دلالی توزیع نهاده‌های دامی

یک پرورش‌دهنده طیور در مازندران با اظهار اینکه متأسفانه توزیع نهاده‌های دامی در استان برپایه واسطه‌گری و دلالی تکیه دارد، افزود: باید حلقه‌های واسطه و دلالان در این حوزه برچیده شود و تحقق این مسئله نیازمند اصلاح ساختارها است.

اسماعیلی با اظهار اینکه در صورت تأمین منابع مالی توانایی تأمین نهاده‌ها و واردات آن راداریم، مشکل اصلی را سیستم نظام توزیعی بیان کرد و گفت: تغییرات نرخ ارزی و افزایش قیمت نهاده‌ها عرصه فعالیت را برای تولیدکنندگان تنگ کرده است و این مسئله قیمت تمام‌شده را به‌یک‌باره رشد داده است.

وی بیان اینکه در حال حاضر مشکلات فراروی به‌اضافه فروش نرفتن تولیدات به دلیل شیوع کرونا منجر به متضرر شدن تولیدکنندگان شده است خواستار برنامه‌ریزی درست از سوی دولت برای جبران ضررها شد.

سهم بالای مازندران در تولید پروتئین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به سهم بالای استان در تولید پروتئین در کشور گفت: این جایگاه موجب می‌شود تا برای تأمین نهاده‌های موردنیاز به صنعت دام و طیور برنامه ویژه صورت گیرد.

عزیزاله شهیدی فر افزود: در سال گذشته برای تأمین نهاده‌های صنعت طیور بیش از ۲.۵ میلیون تن شامل ذرت، کنجاله و سویا تأمین‌شده است.

به تأکید فعالان صنعت دام و طیور افزایش ۵۰ درصدی قیمت نهاده‌ها از یک‌سو و انحصاری شدن واردات آن دست چند نفر خاص سبب بروز مشکلات فراوان فراروی تولیدشده است و این هزینه‌ها به‌اضافه هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و تلفات، منجر به ضرر و زیاد واحدهای دام و طیور شده است.

به گفته مرغداران در حال حاضر ذرت و نهاده‌های دامی را به‌صرف خرد و از استان‌های دیگر تأمین می‌کنیم تا دام و طیور به دلیل نبود نهاده‌های دامی تلف نشوند.