سه شنبه 11 شهريور 1399-19:8 کد خبر:82675

بلاغ گزارش می دهد:

بازار نوشت‌افزار در آستانه ورشکستگی‌

قطعا اگر کرونا نبود مغازه‌های نوشت افزار پر می‌شد از مشتری‌هایی که با دست پر از خرید بر می‌گشتند، بازار پر بود از هیاهوی مهر، اما این روزها دخل نوشت افزارفروشی‌ها، کفاف خرج‌شان را نمی‌دهد!


خزرتیترخبر: هر ساله با نزدیک شدن به پایان شهریور، بازار پر بود از هیاهوی خرید، کودکانی که با ذوق و شوق زایدالوصفی به همراه والدین‌شان راهی مغازه‌های کیف‌وکفش، پوشاک و نوشت افزار می‌شدند تا برای سال تحصیلی جدید، باری نو ببندند.

اما امسال خبری از شور و شلوغی و خرید و بیا و بروهای قبل از آغاز سال تحصیلی در بازارهای مازندران نیست، شاید شلوغ‌ترین مغازه‌های شهر در این فصل از سال، همین نوشت افزارفروشی‌هایی بودند که حالا، بازارشان کساد است و کسی سری به دکان‌هایشان نمی‌زند!

بازار نوشت افزرافروشان در یک قدم مانده به سال تحصیلی جدید

هیچکس تصورش را هم نمی‌کرد که روزی کسی در این ایام از سال، حتی فکر خرید دفتر، کتاب، ماژیک، مدادرنگی، پاک‌کن، خودکار و حتی کیف و کفش را هم به سرش راه ندهد و اینگونه بازار لوازم‌التحریری‌ها، بخوابد.

قطعا اگر کرونا نبود، از اول صبح و از همان وقتی که کرکره‌ها بالا می‌رفت، مغازه‌های نوشت افزار پر می‌شد از مشتری‌هایی که با دست پر از خرید بر می‌گشتند، بازار پر بود از هیاهوی مهر، همه جا بوی پاییز و آغاز سال تحصیلی جدید می‌داد؛ اما این روزها که کرونا در مدارس و حتی دانشگاه‌ها را گِل گرفته است، دخل نوشت افزارفروشی‌ها، کفاف خرج‌شان را نمی‌دهد و بازارشان فقط زار دارد!

8 ماه است که صنف لوازم تحریر زمین خورده است

فرزاد فتح‌الهی یکی از فعالان صنفی رسته نوشت افزار در مازندران در این باره می‌گوید: الآن 8 ماه است که صنف لوازم تحریر زمین خورده است و کسی هیچ خبری از فعالان این صنف نمی‌گیرد.

وی افزود: مدرسه‌ها تعطیل شد، خیلی از نوشت افزارفروشان مجبور به تعطیلی کسب و کار و تغییر شغل‌شان شده‌اند و در همین مرکز مازندران، از جمع 200 نفره اعضای این صنف، حداقل 40 نفر مغازه‌هایشان را جمع کرده‌اند.

نائب رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار فروشان مرکز مازندران خاطرنشان کرد: مدرسه‌ها تعطیل است و هیچکس مداد، دفتر و خودکار نمی‌خرد، بازار نوشت افزارفروشان آن هم در ایام پرتقاضای هر ساله، کساد است.

سلب فروش کتب درسی از نوشت افزاری‌ها پس از 41 سال

این مسئول ادامه داد: ما 41 سال کتاب‌های درسی می‌فروختیم، کتاب درسی را هم از ما گرفتند؛ یک گروهی بنام سازمان پخش کتاب‌های درسی آمدند کتاب‌های درسی هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم سراسر کشور را از لوازم تحریری‌هایی که همه ساله این کتاب‌ها را عرضه می‌کردند و آب باریکه‌ای برایشان بود، گرفتند و این امر با اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارد.

فتح‌الهی بیان کرد: این سازمان آمد و حق فروش کتب درسی را لوازم تحریری‌ها گرفتند و با سرمایه‌گذاری مردم، وجه کتب را 24 فروردین امسال از مردم گرفتند و یک گروه توزیع کننده در حال پخش کتب ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در سراسر کشور هستند  و 12 هزار و 500 کتاب‌فروش در ایران را بیکار کردند.

وی اضافه کرد: کرونا بازار ما را کساد کرد، مدرسه‌ها تعطیل است، دانشگاه‌ها تعطیل است و نوشت افزار کسی نمی‌خرد، تمامی مدارس، اینترنتی شده و دیگر کسی به مدرسه نمی‌رود که بخواهد لوازم تحریر بخرد.

امسال کسی کتاب و دفتر نمی‌خرد

نائب رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار فروشان مرکز مازندران، گفت: سال گذشته کسی که می‌آمد 5 تا دفتر می‌خرید، امسال حتی یک عدد دفتر هم نیامده است که بخرد، چرا که سال گذشته دانش‌آموزان به مدرسه می‌رفتند و در طی سال هم مراجعه داشتیم، اما امسال مدرسه‌ای نیست که کسی بخواهد نوشت افزار بخرد.

این فعال صنفی می‌گوید: بهترین کاسبی ما کتاب‌های درسی بود که این را از ما گرفتند و در سراسر کشور، نان تمام نوشت افزاری‌ها را بریدند.

فتح‌الهی افزود: ما تنها در خود ساری به 500 خانواده، نان رسانی می‌کردیم، کتاب از تهران می‌آمد، انبار اجاره می‌کردیم و کمک به آموزش و پرورش می‌شد، ده‌ها راننده تریلی حمل کتب درسی از این طریق نان می‌خوردند، این کتاب‌ها میان 150 کتاب فروش در مرکز استان تقسیم می‌کردیم، هر کدام چند شاگرد داشتند که همه این‌ها خانواده داشتند و همه این افراد بیکار شده‌اند، راننده وانت و نیسان حمل بار درون شهری داشتیم که بازار این افراد نیز کساد شد و به راحتی نان این همه افراد را با یک تصمیم گرفتند.

منتظر یک مشتری هستیم

وی اعلام کرد: ما که در سال‌های گذشته طی این ایام، وقت سر خاراندن نداشتیم، حالا منتظر یک مشتری هستیم و این نه برای ساری بلکه در تمام استان و حتی کشور اینگونه است.

نائب رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار فروشان مرکز مازندران، مطرح کرد: جدا از اینکه کرونا بانی همه این مشکلات فعلی شد از سوی دیگر، یکی از آب باریکه‌های هر ساله، توزیع کتب درسی بود که ضربه مهلکی به فعالان این صنف بوده و پیگیری‌های ما هم کار به جایی نبرده است.

این فعال صنفی گفت: تمام نمایندگان این صنف در سراسر کشور با مسئولان و حتی نمایندگان مجلس صحبت و مکاتبه کردند، اما هیچکس پاسخی نداده است و فروش کتی درسی که حق مسلم کتاب فروش‌ها بود را با برخی باندبازی‌ها از فعالان صنفی این رسته گرفتند و در این شرایط کرونایی، کار را برای فعالیت این صنف، سخت تر کرده‌اند.

نوشت افزار فروشی‌ها در آستانه ورشکستگی‌اند

فتح‌الهی با اشاره به فعالیت بیش از 3 هزار نوشت افزار در استان مازندران، تاکید کرد: طی سال جاری، 90 درصد از فروش سالانه نوشت افزار فروشان به نسبت سال‌های گذشته کاهش داشته است و عملا کسبه این صنف، در آستانه ورشکستگی‌اند.

وی شرط بقای فعالیت این صنف را باز شدن مجدد مدارس را دانست و افزود: اگر مدارس بسته باقی بماند، این صنف را از چرخه فعالیت صنفی، حذف شده بدانید، در این فصل از سال، تنها نوشت افزارها نبودند که بازارشان گرم بود، کیف فروشی‌ها، کیف می‌فروختند، کفش فروشی‌ها، کفش، مانتو و پوشاکی‌ها، لباس و روپوش مدارس، عکاسی‌ها، عکس پرسنلی می‌گرفتند و حالا بازار همگی این صنوف، زمین خورده است.

بی‌توجهی دولت به صنف نوشت افزار

نائب رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار فروشان مرکز مازندران، تصریح کرد: متاسفانه با همه این اوضاع وخیم در بازار نوشت افزار، دولت توجهی به این صنف نکرد و با این همه زیان هنگفت کسبه صنف نوشت افزار، حتی یک ریال هم تسهیلات حمایتی به این صنف داده نشد و اصلا فعالان این صنف را در زمره کسبه فعال در بازار، به حساب نیاوردند.

این مسئول اذعان کرد: متاسفانه در لیست صنوف زیان دیده اصلا اسمی از صنف لوازم تحریر نیامده است و فعالیت صنفی این رسته را جزو، شغل به حساب نیاورده‌اند؛ ما در آستانه ورشکستگی هستیم اما کسی ما را نمی‌بیند، توجهی ندارد، صدای ما هم به گوش کسی نمی‌رسد.

یک سال است بازاری نداریم

فتح‌الهی، متذکر شد: ماژیک‌های ما در حال خشک شدن هستند، الآن یکسال است که کسی سراغ خرید ماژیک را نمی‌گیرد، 10 ماه است که یک عدد کاغذ کادو هم نمی‌فروشیم، با تعطیلی مجالس عروسی، حتی کسی یک عدد پاکت پول هم از نوشت افزاری‌ها نمی‌خرد؛ بازار فعالان این صنف کاملا به زمین خورده است.

وی یادآور شد: واقعا سلب فروش کتاب‌های درسی، ضربه سنگینی به نوشت افزارفروشان زد؛ چرا که به همراه خرید کتاب، سایر نوشت افزارها هم خریداری می‌شد.

نائب رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار فروشان مرکز مازندران، با بیان اینکه خیلی از کسبه به دلیل عدم توانایی در پرداخت اجاره بها، مجبور به تعطیلی و جمع آوری واحدهای صنفی خود شده‌اند؛ اظهار کرد: خیلی از کسبه در همین شهر ساری، مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود شده‌اند، اصل کاسبی صنف ما در ماه‌های شهریور و مهر است و به حدی بود که جبران سایر فصول سال را می‌کرد؛ اما اکنون در این ایام از سال، بازار کاملا کساد است.

گلایه کسبه از نان‌بُری برخی از مدارس

این فعال صنفی ادامه داد: اکنون خیلی از مدارس، خودشان به طور مستقیم از تهران کتاب و نوشت افزار تهیه می‌کنند، حتی دستگاه منگنه خریداری کرده و کتاب‌ها را خودشان منگنه می‌کنند و همین مقدار ناچیز هم از نوشت افزارها، گرفته شده است.

فتح‌الهی، می‌گوید: این همه فعال صنفی نوشت افزار، واقعا خانواده ندارند، آب، برق، گاز، تلفن، اجاره، شاگرد و سایر هزینه‌ها را ندارند، چرا نان این کسبه را با برخی تصمیمات، آجر می‌کنید.

گرانی، تقاضا را به حداقل رساند

وی بیان کرد: متاسفانه طی سال جاری در کنار افزایش قیمت بی رویه تمامی کالاهای موجود در بازار، نوشت افزار هم گران شد و این گرانی هم مزید بر علت شد تا تقاضا در بازار نوشت افزار به حداقل برسد.

نائب رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار فروشان مرکز مازندران، عنوان کرد: دردل‌های ما بسیار است اما کسی به حرف ما گوش نمی‌دهد، همه یک گوش‌شان در شده است و گوش دیگر دروازه و چه کسی باید به داد ما برسد.

این فعال صنفی، افزود: حتی مهدکودک‌ها و مهدهای قرآنی هم تعطیل است و در طی سال، به همین بهانه خیلی از والدین اقدام به خرید خمیر بازی، گواش، دفتر نقاشی، مداد شمعی و مدادرنگی می‌کردند که این هم حالا از رونق افتاده است.

فتح‌الهی، اعلام کرد: کسی جمعیت نزدیک به 13 هزار واحد صنفی نوشت افزار در کشور را ندید و متاسفانه نه حمایتی صورت گرفت و نه حتی تسهیلات کم بهره‌ای برای احیای وضعیت موجود به کسبه این صنف در نظر گرفته شده است و با همه این مشکلات آمدند و حق فروش کتب درسی را هم از کسبه گرفتند.

سال 99 سالی سخت برای نوشت افزاری‌ها

دیده‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است که بازار لوازم تحریر، امسال را به عنوان سخت‌ترین سال فروش خود سپری خواهد کرد، سالی که حتی با وجود بیش از 10 میلیون دانش آموز، بازهم به علت کلاس‌های غیرحضوری، فعالان این صنف را با مشکلات جدی مواجه ساخته است؛ به گونه‌ای که در فاصله چند هفته مانده به شروع سال تحصیلی، فعالان این صنف از نبود مشتری، تشدید رکود و به تعبیر خودشان «نابودی» کسب و کارشان حرف می‌زنند و هیچ افق روشنی پیش‌روی کسب و کارشان نمی‌بینند.

امسال، کرونا بازار نوشت افزاری‌ها را بدجوری از سکه انداخته است و تغییر الگوی تحصیل آن هم با روش آموزش مجازی در کنار سلب حق فروش کتب درسی، داد فعالان این صنف را در آورده است؛ چرا که سایه وحشتناک این ویروس بر کسب و کار فروشندگان لوازم تحریر باعث شده است که سطح درآمدهای آنان به میزان قابل توجهی کاهش یابد و نتوانند دخل و خرج خود را با همدیگر تطبیق دهند.