شنبه 15 شهريور 1399-21:13 کد خبر:82693

استاندار مازندران تاکید کرد:

مردم مازندران پاییز کرونایی را جدی بگیرند

استاندار مازندران گفت : تداوم شیوع کرونا در فصل پاییز که با ورود ویروس آنفلوانزا همراه است ، نیازمند توجه همگانی به مباحث سلامت و رعایت سختگیرانه‌تر پروتکل‌های بهداشتی است .


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، احمد حسین زادگان روز شنبه در حاشیه آیین بازگشایی مدارس مازندران افزود: وضعیت استان مازندران در حال حاضر به طور کلی قرمز است ، ضمن این که رفتارهای اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی در هر نقطه از کشور و استان نباید از میزان تغییر رنگ وضعیت کرونایی تاثیر پذیری داشته باشد.

وی گفت : شرایط رنگ بندی کرونایی مناطق تا زمانی که ویروس به طور کلی ریشه کن نشود و یا واکسن و درمان معتبر به کمک نیاید ، شکننده است چنان که ما در مازندران این تجربه را داشتیم که پس از پشت سر گذاشتن موج اول ، متاسفانه به خاطر عادی انگاری و تغییر رفتار اجتماعی دچار موج دوم شدیم که همچنان ادامه دارد.

استاندار مازندران هشدار داد : آنچه که در حال حاضر نگران کننده است ، تداوم شیوع کرونا در فصل پاییز است که با ورود ویروس آنفلوانزا همراه می شود ضمن این که علائم بالینی هر دو ویروس تا حدود زیادی مشابه است به همین خاطر مردم باید نسبت به این وضعیت هوشیار باشند.

حسین زادگان گفت : هر گونه سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری در فصل پاییز پیامدهای سنگینی برجای خواهد گذاشت چون با ورود آنفلوانزا بار جدیدی روی دوش کادر درمانی قرار می گیرد در حالی که همه این عزیزان طی هفت ماه گذشته شبانه روزی خدمت کردند تا حافظ سلامت مردم باشند و اکنون نیز خسته هستند.

نماینده عالی دولت در مازندران افزود: هر شهروندی باید بداند هزینه بی توجهی و عادی انگاری اش را علاوه بر خودش ، بقیه جامعه و بویژه کادر درمانی باید بپردازند ، پس لازم است تمامی شهروندان سختگیرانه تر از گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

حسین زادگان نسبت به تبعات اقتصادی کرونا هم هشدار داد و گفت : استان ما گردشگرپذیر است و گردشگری و خدمات ۵۰ درصد اقتصاد استان را تشکیل می دهد که نشان دهنده آسیب پذیربودن اقتصاد مازندران از کرونا و تشدید شرایط کنونی است.

وی افزود : از آنجا که کرونا تا پایان سال و حتی سال بعد هم ممکن است ما را درگیر خود داشته باشد ، هم ما و هم مسافران و گردشگران باید این دستورالعمل ها را رعایت کنند.

حسین زادگان تاکید کرد که هر زمان شرایط شیوع کرونا بحرانی شود و تعداد مبتلایان روند افزایشی را دنبال کند، محدودیت و دستورالعمل و نظارت ها را تشدید خواهیم کرد.

استاندار مازندران به گمانه زنی های مربوط به رنگ بندی شهرستان های استان هم اشاره کرد و گفت: وضعیت رنگ‌بندی ابتلا و شیوع کرونا استانداردهایی دارد و خوشبختانه مازندران در حال حاضر در وضعیت شیب تند کاهشی قرار دارد.

وی با بیان اینکه این وضعیت هم جای خوشحالی دارد هم نگرانی ، افزود : خوشحالی از این جهت که نشان می دهد مردم رعایت می‌کنند و با این رعایت هم به سلامت خود و هم کادر بهداشت و درمان کمک می کنند ، ولی نگرانی ما بابت احتمال عادی انگاری است ، یعنی این که کاهشی شدن ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در استان منجر به عادی انگاری مجدد مردم شود که مطمئنا ما را در معرض پیک های بعدی قرار خواهد داد.

حسین زادگان گفت : در حال حاضر نسبت به وضعیت گذشته به طرز قابل قبولی شیوع ویروس کاهش پیدا کرده ، اما رنگ بندی ها درصورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی هر لحظه می تواند تغییر کند.

وی تاکید کرد : توصیه ما همچنان مثل گذشته رعایت پروتکل های بهداشتی و حساسیت مستمر و دائم بر این بحث است که اگر این رعایت صورت گیرد هم آموزش و هم اقتصاد و هم سلامت مردم تضمین می شود.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در حال حاضر دست کم ۶۸۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.