شنبه 5 مهر 1399-19:34 کد خبر:83832

گلایه کاسبان بازار هفتگی میاندورود:

جلوی مسافرت‌ها را نتوانستند بگیرند بازارها را تعطیل کردند

از زمان شیوع کرونا و تعطیلی بازارها بیکار بودیم و با قرض از مردم و داشته‌های قبلی داشتیم امورات را می‌گذراندیم اما امروز اگر تمام درآمد ماهانه را کنار بگذاریم باز هم کفاف قرض ما را نمی‌دهد.


به گزارش خزرتیترخبر وبه نقل از بلاغ، کشاورزی، دامداری و دامپروری از مشاغل عمده و اساسی مردمان مازندران بشمار می‌رود بخش اعظمی از جمعیت استان به این فعالیت‌ها اشتغال دارند و از گذشته‌های دور محصولات خود را برای تامین معیشت و مایحتاج زندگی در بازارهای سنتی و هفتگی عرضه می‌دارند و در چهار فصل سال از رونق خوبی برخوردار است.

شهرستان میاندورود نیز در شهر و روستا بازار هفتگی دارد که فروشندگان مختلف در آن مشغول فعالیت هستند اما با شیوع ویروس کرونا در اسفند سال گذشته این بازار دچار تعطیلی شد و تا هفته گذشته ادامه داشت و این تعطیلی ضربه سنگینی به کاسبان بازارهای هفتگی وارد کرده است.

یکی از شهروندان سورک با بیان اینکه وجود بازار هفتگی برای شهر لازم است، بیان کرد: در کنار افرادی که چندین سال است که در بازارهای هفتگی حضور دارند و از این طریق امرار معاش می‌کنند بازار هفتگی مکانی برای فروش محصولات کشاورزان و تولیدکنندگان شهر است که در این زمان کرونایی بسیاری از مشاغل و به خصوص افراد دچار آسیب شدند بیشتر از گذشته لازم است تا خانواده‌ها برای کسب درآمد بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مردم در بازار هفتگی بسیاری از نیازهای روزمره خود را با قیمت مناسب تهیه می‌کردند و حتی خرید لباس و ظروف را به صورت قسطی خرید می‌کنند و این نوع خرید و فروش برای کسانی که شرایط مالی مناسبی ندارند بسیار باارزش است به خصوص اینکه در این زمان که سعی کردیم با کمک مومنانه به آنها کمک کنیم باید حواسمان بیشتر به این قشر از جامعه باشد.

یکی از فروشندگان بازار هفتگی سورک با ابراز گلایه از مسئولین بابت جلوگیری از بازگشایی بازارهای هفتگی، اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا و تعطیلی بازارها بیکار بودیم و با قرض از مردم و داشته‌های قبلی داشتیم امورات را می‌گذراندیم اما امروز اگر تمام درآمد ماهانه را کنار بگذاریم باز هم کفاف قرض ما را نمی‌دهد.

اکثر نقاط استان بازار هفتگی تعطیل خیلی پیشتر بازگشایی شده بودند

وی با بیان اینکه شغل دیگری ندارم، بیان کرد: در این مدت سعی کردیم در مناطق دیگر کسب روزی کنم اما یک روز کنار جاده ایستادم تا بار بفروشم که مامور پلیس راه آمد گفت که اگر جمع نکنید جریمه می‌کنم، یک روز هم ساری رفتیم گفتند که سد معبر کردیم و باید جمع کنیم.

این فروشنده میوه و تره بار، افزود: به‌دلیل کرونا حضور مردم در بازار هفتگی کم شده است و اگر هم می‌آیند مدت زمان زیادی را در بازار نمی‌مانند و چون بار ما تره بار است اگر دست ما بماند خراب می‌شود.

تقدیمی یکی دیگر از فروشندگان بازار هفتگی با بیان اینکه میاندورود 400 بازاری دارد و با خانواده هایشان حداقل هزار و 200 نفر هستند اینکه بازار تعطیل شود چاره کار نیست، گفت: تمام بازار و مغازه ها باز است اما بازار هفتگی تعطیل شده است، بازار هفتگی بابل تا حالا تعطیل نشد و فقط در میاندورود و نکا و بهشهر این اتفاق افتاده است.

جلوی مسافرت‌ها را نتوانستند بگیرند بجاش بازارها را تعطیل نگه داشتند

وی خاطرنشان کرد: مدارس بازگشایی شد، مردم مسافرت می‌روند، بچه‌ها در کوچه و خیابان با هم هستند، خانواده‌ها برای خرید به بازار و مغازه می‌روند اما می‌گویند بازار هفتگی کرونا دارد و نباید بازگشایی شود.

این فروشنده بازار هفتگی میاندورود با اشاره به اینکه جلوی مسافرت مردم را نمی‌توانند بگیرند بجاش بازار هفتگی را تعطیل می‌کنند، تصریح کرد: ما به امید بازار چک دادیم بعضی از دوستان که به‌دلیل تعطیلی بازار و کسب نکردن درآمد چک‌های آنها برگشت خورده است و مجبور شدند ماشین خود را بفروشند و حتی ورشکسته شدند.

وی با تاکید بر اینکه مغازه‌های شهر همه سرپوشیده و در یک مکان کوچک قرار دارد ولی مغازه‌ها باز است اما بازار هفتگی که در فضای باز قرار دارد تعطیل است، افزود: چون حمایت کننده و صنف نداریم کسی نیست از ما حمایت کند در حالی که ما هم عوارض می‌دهیم ولی به چشم نمی‌آید.

راه حل جایگزین معرفی نکردند

تقدیمی خاطرنشان کرد: مردم باید میوه و تره بار و لباس را بخرند چه از ما و چه از مغازه‌دار، پس معنا ندارد که بازار هفتگی تعطیل باشد، ما هم ماسک و مواد ضدعفونی کننده داریم و فاصله اجتماعی هم رعایت می‌شود.

یکی دیگر از فروشندگان بازار هفتگی میاندورود گفت: به ما می‌گویند شما از جاهای دیگر می‌آید و کرونا را با خود می‌آورید در صورتی که اکثر کارکنان ادارات، بانک‌ها و شرکت‌ها و حتی معلمان شاغل در میاندورود از شهرهای دیگر به این شهرستان می‌آیند.

وی بیان کرد: تنها خواسته ما کسب روزی حلال است و اگر اجازه بازگشایی بازار را نمی‌دهند حداقل راه حلی جلوی پای ما بگذارند.

این فروشنده لباس با بیان اینکه خانواده‌ها قسطی از ما خرید می‌کنند که هم آنها رازی هستند و هم ما، اظهار کرد: طلب زیادی از مردم داریم، وقتی بازار تعطیل بود بسیاری از خانواده‌ها نگران شدند چون در بازارهای ساری باید نقدا خرید کنند و در این اوضاع اقتصادی پول خرید نقدی را هم ندارند و بسیاری از آنها تماس می‌گرفتند و درخواست بازگشایی بازار را داشتند.

وی با اشاره به طلب از مردم، افزود: در این مدت بازار باز نبود که طلب خود را بگیریم به همین دلیل چک‌های ما برگشت خورد و این مقدار جنس را هم که داشتیم مجبور شدیم به شکلی بفروشیم و زندگی خود را پیش ببریم.

این کاسب بازار هفتگی با بیان اینکه امروز به‌دلیل نداشتن نقدینگی توان خرید جنس جدید را نداریم، خاطرنشان کرد: در این مدت هیچ حمایتی از ما نشد حتی یک تماس با ما نگرفتند.

یکی دیگر از فعالان بازار هفتگی میاندورود با اشاره به اینکه در این مدت از جیب خوردیم، تصریج کرد: به‌دلیل دیسک کمر به این شغل روی آوردم و الان 15 سال است که در این کار هستم، در این مدت که به دلیل کرونا بازار تعطیل بود از دوستان قرض هم می‌خواستیم به‌دلیل کرونا وضعیت آنها هم خوب نبود و نداشتند.

وی تاکید کرد: شغل ما به شکلی است که بیمه هم نیستیم و هیچ حمایتی در این مدت از ما نشد.

این کاسب با بیان اینکه هر روز سفره کاسبان بازار کوچکتر می‌شود و این کار ما یک نوع گدایی آبرومندانه است، افزود: من مریض هستم و باید آمپول بزنم ولی به‌دلیل نداشتن پول نمی‌توانم این کار را انجام دهم و در این مدت خانومم کارگری می‌کرد و خرج زندگی را می‌داد.

براساس این گزارش، در این مدت که ویروس کرونا باعث تعطیلی این بازار شده بود مسئولان می‌توانستند زودتر از این هم بازار را بازگشایی کنند اما این اتفاق نیفتاد اما برای جبران و برای حمایت از این قشر برنامه حمایتی خاصی در نظر بگیرند.