چهارشنبه 23 مهر 1399-13:29 کد خبر:84972

فرمانده انتظامی مازندران خبر داد:

نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند مانع سفرها شود/افزایش دردسرها با شروع تعطیلات

فرمانده انتظامی مازندران گفت: دستوری در خصوص اعمال محدودیت‌های ترافیکی اعلام نشده و نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند بیاید و از ورود مسافران جلوگیری کند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از پایگاه خبری پلیس، مرتضی میرزایی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران در خصوص اعمال محدودیت‌های ترافیکی با توجه به افزایش میزان مسافرت‌ها به مازندران در ایام تعطیل پیش رو، اظهار کرد: هر زمان که تعطیلات در کشور شروع می‌شود، اینجا در مازندران، تازه دردسرها برای ما شروع می‌شود.

وی افزود: تا این لحظه که چیزی به ما در خصوص اعمال محدودیت‌های ترافیکی و جاده‌ای برای مسافران در مبادی ورودی به استان اعلام نشده است تا اقدامی کنیم و یا از ورود مسافران به استان جلوگیری کنیم.

فرمانده انتظامی مازندران خاطرنشان کرد: واقعا این یکی از مشکلات ما است که در استان مازندران، وقتی که تعطیلات شروع می‌شود علیرغم اینکه بر رعایت پروتکل‌ها تاکید شده است کاملا مشهود است که در محورها و مسیرهای منتهی به استان، وضعیت به چه صورتی است.

میرزایی تاکید کرد: واقعا باید در این راستا، تصمیماتی در سطح کلان اتخاذ شود و نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند بیاید و از ورود مسافران جلوگیری کند.

وی متذکر شد: اگر دستوری در ستاد ملی کرونا به نیروی انتظامی استان داده بشود، با جدیت و قدرت از ورود مسافران به استان ممانعت خواهیم کرد.

فرمانده انتظامی مازندران اعلام کرد: در این رهگذر، تنها آسیب این افزایش ورودی‌ها به استان، محدود به خطر کرونا نیست و وقتی به تعطیلات بر می‌خوریم شاهد سیل عجیب خودروها در معابر و محورهای استان هستیم که افزایش آمار تصادفات، ترافیک، جرحی‌ها و جرایم را بالا می‌برد.

میرزایی ادامه داد: طی سال جاری پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی با تمام قدرت پای کار بوده است و نگذاشتند این آمارها بالا رود و خوشبختانه هم در تصادفات و هم در فوتی و جرحی، شاهد کاهش آمارها بودیم و به طور نمونه شاهد کاهش 36 درصدی در تصادفات و در فوتی 16 درصد نسبت به سال قبل بودیم.

وی در پاسخ به میزان جرایم نزاع، درگیری، تیراندازی و قتل طی سال جاری در استان گفت: هر چند اقدامات بسیار موثری  از سوی نیروی انتظامی استان صورت گرفت که منجر به کاهش این جرایم شد؛ اما آمار در بخش چاقوکشی و تیراندازی، آمار وحشتناکی است.

فرمانده انتظامی مازندران عنوان کرد: بخش اعظمی از این تیراندازی‌ها و چاقوکشی‌ها به اراذل و اوباش استان بر می‌گشت که یک ستاد مقابله با اراذل اوباش در استان تشکیل شد و این اقدامات موثر موجب شد تا دیگر در فضای مجازی خبری از جولان اراذل و اوباش نیست و با رصد دقیقی که در حال انجام است بلافاصله پس از مشاهده چنین اعمالی، شناسایی و برخورد صورت می‌گیرد.

میرزایی با بیان اینکه اکنون در استان مازندران، اراذل و اوباشی که قدرت این را داشته باشد که بیاید در منظر عمومی برای مردم ایجاد رعب و وحشت کنند، وجود ندارد؛  تصریح کرد: در بحث مقابله با اراذل و اوباش، سر سوزنی کوتاه نمی‌آییم؛ چرا که خط قرمز ما خدشه به امنیت مردم است و لذا به هیچ وجه در این بخش کوتاه نمی‌آییم.

وی از افرایش تعداد قتل طی سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: هیچ قتلی در استان مازندران، طی سال جاری رخ نداده است که نتوانیم قاتل را دستگیر کنیم و کشفیات قاتلین طی سال جاری، 100 درصد بوده است و هیچ قتل کشف نشده‌ای در امسال نداریم.

فرمانده انتظامی مازندران از افزایش 40 درصدی کشفیات مواد مخدر طی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: به واسطه شیوع بیماری کرونا، وضعیتی در کشور به وجود آمد که به اجبار ما مجبور شدیم که محل تجمع افراد را در زندان‌ها کاهش دهیم و لذا جدا از اینکه بخشی از زندانیان را مجبور به آزادسازی شدیم، بخشی از معتادین نیز به دلیل کاهش جمعیت محل‌های نگهداری، آزاد شدند.

میرزایی تاکید کرد: متاسفانه آزادشدن این افراد در جامعه موجب بالارفتن آمار برخی جرایم شد که افزایش 15 درصدی سرقت‌های خرد طی سال جاری تا حد زیادی به آزادی مجرمین محبوس در زندان‌ها بر می‌گردد.

وی اضافه کرد: با این تصمیم از سوی قوه قضائیه، کار پلیس نیز بیشتر شد و تا حد زیادی از توان نیروی انتظامی را این موضوع به خود اختصاص داده است.

فرمانده انتظامی مازندران با بیان اینکه باید در این خصوص چاره اندیشی شود، تصریح کرد: اگر قرار باشد با قوانین جدید، وضع به همین منوال پیش رود، با چالش جدی مواجه خواهیم شد و در شرایط فعلی، دیگر سارقی محبوس نمی‌شود.

میرزایی یادآور شد: قوانین جدید کرونایی، دست و پاگیر است و بسیاری از اقدامات نیروی انتظامی، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها را ابتر می‌کند.

به گفته وی، بخش اعظمی از سارقان دستگیرشده، سارقان سابقه‌داری هستند که در ایام کرونا آزاد شدند و در یک چرخه، مجددا دستگیر و آزاد می‌شوند و لذا مطالبه ما این است که این موضوع، تعیین تکلیف شود و چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده شود.