پنجشنبه 22 آبان 1399-8:26 کد خبر:85071

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

وقتی سیمان تبدیل به طلای سفید می‌شود/ رنگ باختن سیمان در جمع مصالح ساختمانی

در پی افزایش قیمت مصالح متاسفانه شاهد افزایش لحظه‌ای قیمت مسکن هم خواهیم بود و باید منتظر روزی باشیم که به دلیل عدم توانایی در خرید، خرید و فروش‌ها به حداقل تعداد ممکن برسد.


خزرتیترخبر: ساخت ‌وساز و تعمیرات ساختمان از اعمالی است که همواره بوده و هست، انجامش از ملزومات و ضروریات زندگی بشری است، برای احداث یا تعمیر فیزیکی ساختمان نیاز به مصالح ساختمانی است، یکی از این مصالح سیمان است همه ما می‌دانیم بدون سیمان دیواری چیده نمی‌شود.

در حالی که مدت‌ها است تهیه مسکن برای جوانان تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شده چند ماهی است شاهد افزایش دو برابری قیمت سیمان از درب کارخانه تا بازار هستیم، البته تعداد محدودی از مصالح فروشی‌ها می‌گویند سیمان فعلا موجود نیست.

*سقف قیمت سیمان در مازندران امروز ۳۲ هزار تومان!

طبق بازدید میدانی خبرنگار ما از فروشندگان و مصالح فروشی‌های کوچک و عمده فروشی‌ها؛ قیمت خرید هر پاکت سیمان از درب کارخانه‌های سیمان کیاسر یا نکا حدود ۱۷ هزار تومان، قیمت خرید سیمان از خرده‌فروشی‌ها در مصالح‌فروشی‌های شهر ساری ۲۴ هزار تومان و قیمت هر پاکت سیمان در غرب استان حدود ۳۲ هزار تومان است.

این روزها انبارزنی و احتکار سیمان در برخی از شهرهای استان به‌گوش می‌رسد، در شهر ساری به‌دلیل مجاورت با دو کارخانه سیمان نکا و کیاسر شاید کمتر احتکار به چشم بخورد، یا موجودی سیمان مبدا به دلیل خرابی در بخشی از کارخانه کم باشد.

*قیمت فروش را عاملان فروش یا دلالان تعیین می‌کنند

یکی از کارگران کارخانه سیمان نکا می‌گوید: ما سیمان را درب کارخانه با قیمت هر پاکت ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان تحویل می‌دهیم ( این قیمت درب کارخانه سیمان کیاسر حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است) عاملان فروش به‌صورت عمده سیمان را خریداری می‌کنند و با احتساب هزینه‌های حمل قیمتی را برای فروش تعیین می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: در تعیین قیمت سیمان در مقصد، مسافت حرف اول را می‌زند به این معنا که رانندگان در زمان تحویل سیمان کرایه پشت کارتی دریافت می‌کنند! و این موضوع موجب افزایش قیمت تمام شده این محصول می‌شود.

*چه سیمانی می‌خواهید؟ مرغوب باشد! برای کدام کارخانه!

در ادامه یک عمده فروشی سیمان در ساری در پاسخ به این سوال که قیمت هر پاکت سیمان چند؟ می‌گوید؛ بستگی دارد چه نوع سیمانی می‌خواهید؟ مرغوب یا معمولی؟ سیمان کیاسر باشد یا سیمان نکا؟ می‌پرسیم تفاوتش در چیست؟ به قیمت اشاره می‌کند! قیمت سیمان کیاسر پاکتی ۲۳ هزار تومان و قیمت سیمان نکا پاکتی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان است ما در خدمتتان هستیم!

*نابسامانی در مصالح ساختمانی

در ادامه به سراغ صمد ربانی مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی در استان رفتیم و درباره اوضاع قیمت سیمان پرسیدیم، بیان می‌کند:دیروز در غرب استان بودم یک پاکت سیمان را به قیمت ۳۲ هزار تومان خریدم،البته این نابسامانی‌ها در همه بخش‌ها وجود دارد، در مصالح ساختمانی بیشتر!

وی اضافه می‌کند: طی دو سه ماه اخیر افزایش قیمت سیمان باعث نگرانی شده است، چرا که ما مصرف کننده هستیم و  آسیب خواهیم دید، از طرفی به هر حال مجبوریم سیمان مرغوب بخریم.

*نگهداری سیمان در انبار به قیمت افزایش در بهای فروش

ربانی ادامه می‌دهد؛ در مصالح فروشی‌ها یکی از ترفندهایی که به کار می‌رود، نگهداری سیمان در انبار است، فروش پس از چند روز با قیمت بالاتری صورت می‌گیرد، اگر بخواهم مقایسه‌ای در قیمت سیمان از سال گذشته تاکنون داشته باشم باید بگویم که افزایش ۳ برابری صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی  ادامه می‌دهد؛ نکته مهم اینکه بعد از شیوع کرونا شاهد وقفه در بحث ساخت‌وسازها بودیم، البته این روزها ساخت‌وسازها از سر گرفته شد، مردم با مشاهده تغییر قیمت مصالح که روزانه اتفاق می‌افتاد بنا را بر تعجیل در ساخت‌وساز می‌گذارند پس در تقاضا شاهد تغییر نیستیم، محصول هم که همان است.

وی می‌گوید: عدم توزیع به موقع محصولات از جانب عاملان فروش موجب افرایش قیمت عرضه محصول خواهد شد، از این روز کارفرماها و مصرف‌کنندگان متضرر می‌شوند.

ربانی تاکید می‌کند: هر چه که باشد جالب است که گوش شنوایی نیست مقصر اصلی سازمان صمت است که هیچ نظارت و کمکی ندارد، فقط شعار می‌دهند! چه کسی به‌دادمان خواهد رسید؟

*اینطور که می‌گویند نیست هزینه حمل بالا است!

در ادامه یکی از عاملان فروش از کارخانه سیمان کیاسر اعلام می‌کند: ‌قیمت فروش سیمان از درب کارخانه پاکتی ۱۷ هزار تومان است، قیمت هر تن سیمان که حاوی ۲۰ پاکت است حدود ۳۴۰ هزار تومان است، کرایه حمل سیمان تا ساری برای هر تن سیمان حدود ۵۰ هزار تومان است، سیمان را خریداری می‌کنیم برای خالی کردن بار هر ماشین ۲۰۰ هزار تومان به کارگر پول می‌دهیم، هر نیسان هم پاکتی ۵۰۰ تومان پول می‌گیرد تا بار را ببرد یعنی حدود ۲۰ هزار تومان تا اینجا هزینه داشت مابقی مبلغ دریافتی سودی است که بابت زحمت دریافت می‌شود.

مردم به‌خاطر ترس از افزایش قیمت شروع به خریداری مصالح ساختمانی کردند چرا که این کار را برای خود سود تلقی می‌کنند، دو ماه قبل قیمت سیمان پاکتی ۱۲ هزار تومان بود، با چک کردن قیمت روز سیمان و یک حساب سر انگشتی می‌توان قیمت آینده این محصول را تخمین زد و برنامه‌ریزی کرد‌.

نکته مهم اینکه در پی افزایش قیمت مصالح متاسفانه شاهد افزایش لحظه‌ای قیمت مسکن هم خواهیم بود و باید منتظر روزی باشیم که به دلیل عدم توانایی در خرید، خرید و فروش‌ها به حداقل تعداد ممکن برسد و این رکود در بازار را رقم خواهد زد.