شنبه 6 دی 1399-14:49 کد خبر:86353

سرباز کردن زخم کهنه 20 ساله دفن غیربهداشتی زباله در بابل:

دلِ خونِ «انجیل‌سی» از زباله‌ها!/حال مردم خوب نیست

این روزها صدای گلایه‌های مردم بابلکنار در فضای مجازی بلندتر شده است تا شاید صدایشان به گوش کسی برسد؛ همسایگی با کوه زباله، امان‌شان را بریده است و این همسایه کثیف، از لجاجتش دست بردار هم نیست!


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، بیش از دو دهه از دپوی زباله در انجیل سی بابل از توابع بخش بند پی شرقی این شهرستان می‌گذرد و مردمان منطقه همچنان از تخلیه زباله در این محل، گلایه‌مندند.

روستای انجیل سی در جنوب شهرستان بابل واقع است که روزانه صدها تن زباله به‌صورت غیربهداشتی در این منطقه دفن می‌شود و دفن غیربهداشتی زباله در این منطقه سبب بروز مشکلات زیادی برای اهالی این روستا و روستاهای همجوار شده است.

در بسیاری از استان‌های شمالی کشور به دلیل شرایط اقیلمی موجود و رطوبت زیاد، مشکلات زیست محیطی فراوانی وجود دارد که حالا با قرار گرفتن در نیمه دوم سال و فصل بارش‌ها، گستردگی‌ آلودگی‌ها و تخریب‌های زیست محیطی، افزایش نیز یافته است.

مردم روستاهای همجوار معتقدند جدا از خسارت‌های فراوان زیست محیطی به مراتع و جنگل‌های سرسبز این منطقه و نادیده‌گرفتن آسیب‌های انسانی، بسیاری از دام‌هایشان نیز در اثر استفاده از چراگاه‌ها و تغذیه زباله‌ها تلف شده‌اند و صدای اعتراض‌شان تاکنون به گوش کسی نرسیده است.

این روزها صدای گلایه‌های مردم این منطقه در فضای مجازی بلندتر شده است تا شاید صدایشان به گوش کسی برسد؛ همسایگی با کوه زباله، امان‌شان را بریده است و این همسایه  کثیف، از لجاجتش دست بردار هم نیست!

از حدود 20 سال قبل که زباله‌های شهر بابل با بی‌فکری مسئولان در دل طبیعت بکر و بی‌نظیر جنگل‌های انجیل‌سی این شهرستان دفع می‌شد، این زخم کهنه امروز مجدداً سر باز کرده و شیرابه‌های زباله بلای جان جنگل و مردم شده است.

به گفته اهالی منطقه زباله‌هایی که از ۲۰ سال قبل در انجیل سی بابل انباشت می‌شود باعث به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی، آلودگی آب و خاک و حتی تلف شدن احشام مردم شده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این باره گفت: متاسفانه در تمام استان مازندران ما با مشکل پسماند زباله مواجه هستیم.

وی افزود: اما در سایت بابل با وجود برقرار بودن مشکلات همچون سایر نقاط، هم کارخانه کمپوست راه‌اندازی شده است، هم با وجود اینکه تا دو سال پیش، شیرابه‌ها راهی رودخانه‌ها می‌شدند اکنون روزانه 40 مترمکعب تصفیه شیرابه در حال انجام است و قرارداد جدید برای افزایش این میزان بسته شده است و در مجموع، به نسبت سایر نقاط، وضعیت مطلوب‌تری را دارا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از سایت‌های 27 گانه دفن در استان، استانداردهای کامل محیط زیست را ندارند؛ البته اکثر آن‌ها به شدت وضعیت نامطلوبی دارند و تازه سایت بابل، به نسبت سایر نقاط، وضعیت بهتری دارد.

ابراهیمی اظهار کرد: امروز دیگر مردم، مشکلات زیست محیطی را در هیچ کجا، بر نمی‌تابند و کاملا حق با مردم است.

وی تصریح کرد: تمام کوتاهی‌ها در این مسئله مربوط به مدیریت شهری ما است؛ هم شوراها و هم شهرداران و این مسئله به امروز و دیروز بر نمی‌گردد و سال‌های سال این معضل وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، تاکید کرد: این مشکلات، عمری چند دهه‌ای در استان دارد و متاسفانه امروز ما میراث‌دار بی مبالاتی در مدیریت پسماند استان هستیم.

روزانه حدود 3 هزار تن و در روزهای اوج مسافرت تا دو برابر زباله در استان مازندران تولید و جمع‌آوری می‌شود؛ زباله‌هایی که موجب قد کشیدن 27 کوه زباله در استان شده و حال این کوه‌های کریه در کجا باشد فرقی نمی‌کند؛ در دل جنگل‌ها و بیشه‌ها و یا سواحل رودخانه‌ها و دریای مازندران...

مازندران، سال‌ها است که در میان زباله‌ها محصور است و از دور زیبا و از نزدیک دل مردمانش خون از کوه‌های کثیف...

در این میان، انجیل سی بابل از بهمن ماه 1377 تاکنون میزبان مهمان ناخوانده‌ای شده است که حالا بعد از گذشت بیش از دو دهه، هنوز نتوانسته جای خود را در میان اهالی خانه باز کند!

مشکلات زیست محیطی متاثر از دپوی زباله در این منطقه، یکی از بکرترین نقاط این شهرستان را به سطل زباله بزرگ و متعفنی تبدیل کرده است که دودش، نه تنها چشم اهالی بلکه هر رهگذری را می‌سوزاند.

در حالی که برخی بر این باور بودند که ساخت کارخانه کمپوست تا حد زیادی از کریه منظری و آلودگی زیست محیطی این سایت می‌کاهد اما مردم منطقه معتقدند آلودگی‌ها همچنان پابرجا است و مسئولان با همه اشراف‌شان به موضوع، چشم‌شان را روی حل مسئله، بسته‌اند!

این روزها، مراتع و جنگل‌های بابلکنار، زیر کوهی از زباله، بی صدا می‌میرند و تقلای مردم برای نجات آن‌ها، همچنان بی فایده است.

شایان ذکر است بنا بر اظهارات مسئولان شهری، میزان زباله پذیرش شده در شهر بابل و شهرهای اقماری سایت دفع بهداشتی انجیل سی روزانه تقریبا 250 تن است.