يکشنبه 14 دی 1399-12:45 کد خبر:87409

هشدار معاون بهداشت وزیر بهداشت در یک برنامه زنده تلویزیونی:

هیچ مسافری حق ورود به شهرهای قرمز مازندران را ندارد

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: از ۱۰ دی ماه سال جاری وضعیت ۴ شهر در استان مازندران قرمز شده است و هم اکنون هیچ مسافری هم حق ندارد به این ۴ شهر سفر کند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شمال نیوز، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به بیش از ۸۶ درصد رسیده و اکنون تنها ۴ شهر آمل، رامسر، ساری و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز هستند.

براساس این گزارش،علیرضا رئیسی شنبه شب در گفت و گوی تلویزیونی شبکه دو سیما افزود: آخرین آمارها نشان می دهد که علاوه بر این ۴ شهر که وضعیت قرمز دارند، ۴۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با بیان اینکه در برخی از روزها رعایت پروتکل ها در کشور به حدود ۲۷ درصد رسیده بود، یادآورشد: هرچند که اکنون رعایت پروتکل های بهداشتی به طور متوسط در کشور به بیش از ۸۶ درصد رسیده، اما در برخی از مناطق کشور میزان آن به بیش از ۹۰ درصد نیز رسیده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از ۴۳ شهر نارنجی ۱۸ شهر مربوط به استان مازندران است، ادامه داد: دلیل آن این است که مازندران تنها استانی است که شاهد خیز سوم ویروس کرونا بوده است و سایر استانها خیز سوم را پشت سر گذاشته اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در صورتی که پروتکل ها در شهرهای بابل، تنکابن،جویبار، چالوس، فریدونکنار، قائم شهر، میانرود و نکا رعایت نشود این شهرها نیز ممکن است وضعیت قرمز پیدا کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۲ هفته هیچ شهر قرمزی نداشتیم، توضیح داد که  تا روز ۶ دی ماه سال جاری شهر قرمز در کشور نداشتیم، اما ۱۰ دی ماه سال جاری وضعیت ۴ شهر یاد شده در استان مازندران قرمز شد و هم اکنون هیچ مسافری هم حق ندارد به این ۴ شهر سفر کنند.

** مرگ و میر به یک پنجم کاهش پیدا کرده است

وی گفت: پیش از این روزانه به طور متوسط بیش از ۳ هزار بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری می شدند، اما اکنون تعداد آن به حدود ۳۵۰ نفر رسیده  و تعداد جانباختگان نیز که روازنه حدود ۵۰۰ نفر بود به حدود ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است و این نشان می دهد با کاهش یک پنجم مرگ ومیرها در کشور اقدامات و محدودیت ها اعمالی بسیار تاثیرگذار بوده است.

رئیسی تاکید کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک در تمام امکان و رعایت فاصله گذاری و خودداری از دورهمی ها مهمترین عامل کاهش بیماری کرونا در کشور بوده است و اگر این مساله را ساده نگاه کنیم بار دیگر شاهد افزایش مرگ ومیر در کشور خواهیم بود.

** ویروس انگلیسی کرونا دیر یا زود وارد کشور می شود

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین به ویروس انگلیسی اشاره کرد و افزود: هرچند که ویروس جهشی کرونا انگلیسی به کشورهای همسایه ترکیه، پاکستان و عمان وارد شده، ولی دیر یا زود این ویروس وارد کشور ما نیز خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه این ویروس بسیار مستعد جهش است ادامه داد: جهش این ویروس ۷۰ برابر ویروس عادی کرونا است و وجود این ویروس ۳۰ شهریور ماه سال جاری در انگلیس به ثبت رسید، اما این کشور به دلایل نامعلومی از اعلام آن خودداری کرد و اکنون ایران و ۵۰ کشور جهان پروزاهای خود را به انگلیس ممنوع کرده اند و ما آمادگی کامل داریم با این ویروس نیز با رعایت پروتکل ها مقابله کنیم.

رئیسی توضیح داد که  بررسی ها ما نشان داد که ۳ نفر مسافر از انگلیس به ایران وارد شده بودند که ما با پیدا کردن این سه نفر در مشهد با انجام تست ها و آزمایش های مورد نیاز، نتیجه آن منفی بود و هم اکنون هر کسی از اروپا و انگلیس به هر طریقی وارد کشور شود، ۱۴ روز در قرنطینه خواهد بود.

** تست بیش از ۶۰ هزار کرونا در کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ضرورت افزایش تست های کرونا در سطح کشور اشاره کرد و افزود که اکنون تست کرونا روازنه به طور متوسط به بیش از ۶۰ هزار تست افزایش یافته است و روند افزایش آن به روازنه ۱۰۰هزار نفر نیز همچنان در حال افزایش است، اما تعداد مراجعین برای تست در روز، بسیار کاهش یافته است.

رئیسی با بیان اینکه با اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور به دنبال شناسایی زود هنگام بیماران کرونایی در کشور هستیم، توضیح داد که  اکنون به اندازه کافی تجهیزات تست در اختیار داریم و با شناسایی سریع بیماران کرونایی، فورا این افراد را وارد قرنطینه و مرحله ایزوله می کنیم تا از سرایت این بیماری به دیگران بسرعت جلوگیری شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به میزان آلودگی هوای کلانشهرها اشاره کرد و افزود: متاسفانه بین آلودگی هوا و ویروس کرونا ارتباط نزیدکی وجود دارد زیرا هر دو این پدیده به ریه و مجرای عامل تنفسی افراد آسیب می زنند.

رئیسی گفت: معمولا تزریق واکسن در فاز اول به کمتر از یک هزار نفر تزریق می کنند در فاز دوم به چند صد نفر تزریق می شود و در فاز سوم این واکسن به بیش از ۱۰۰ هزار نفر تزریق می شود و هم اکنون تعدادی از کشورها فاز سوم را پشت سر گذاشته اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: خوشبختانه نظام اولویت بندی تزریق واکسن کرونا در کشور آماده شده است و واکسن نیز تنها در اختیار وزارت بهداشت خواهد بود و در اختیار هیچ کسی نیست و اگر کسی مطلع شود مرتب را به شماره تلفن ۱۹۰ اطلاع دهد.

** حال عمومی هر ۳ نفر تزریق واکسن کرونا رضایت بخش است

سید حامد حسینی مدیر مطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی نیز در این برنامه تلویزیونی  گفت: ۴ روز پیش که این واکسن به ۳ نفر تزریق شد، حال عمومی این ۳ نفر خوب است و به صورت مستمر حال آنها پایش و نتیجه آن در اخیتار مراجع ذی صلاح گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه دومین مرحله تزریق واکسن کرونا به این ۳ نفر ۱۴ روز پس از اولین تزریق است، افزود: در مجموع پس از ۲۸ روز تحت نظر بودن نتایج آزمایشات بالینی این آزمایش مشخص خواهد شد.

مدیرمطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی یادآورشد: با توجه به رضایت بخش بودن حال این ۳ نفر فردا تزریق واکسن کرونای ایرانی به ۴ نفر دیگر انجام می شود و در مجموع قرار است در طی ۲ ماه این واکسن به تدریج به ۵۶ نفر تزریق شود و اثر بخشی این واکسن در نهایت اردیبشهت ماه سال آینده مشخص می شود.

محمد رضا صالحی مجری مطالعات واکسن کرونای ایرانی نیز در این برنامه تلویزیونی یادآورشد: با انجام ویزیت های مستمر حال هر ۳ نفر دریافت کننده واکسن کرونا، خوب است و این ۳ نفر پس از ۷ روز از قرنطینه خارج خواهند شد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: در مجموع ثبت ایمن زایی واکسن کرونای ایرانی ۲۸ روز طول می کشد و بر اساس مطالعات پیش بالینی بسیار خوشبین هستیم واکسن کرونای ایرانی بتواند تاثیر مثبتی را بر بیماران داشته باشد.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر روز شنبه گفت: تاکنون ۳۷۶ هزار و ۸۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۰۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۶۷۲ نفر رسید

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( یازدهم شهریور ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۶۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۸۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۷۶ هزار و ۸۹۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری تاکنون به ۲۱ هزار و ۶۷۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۲۵ هزار و ۱۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۲۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.