دوشنبه 11 اسفند 1399-21:25 کد خبر:87626

رئیس کل دادگستری مازندران خبر داد:

تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در مازندران

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: شعب ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی به‌زودی در مازندران تشکیل می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در راستای ابلاغ بخشنامه «پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی» صادره از آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه، ستاد استانی با حضور تمامی اعضا و به ریاست رئیس کل دادگستری استان تشکیل جلسه داد و همچنین  مقرر شد ستادهای شهرستانی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی آغاز به کار کنند.

حجت‌الاسلام اکبری رئیس کل دادگستری استان مازندران در این جلسه اظهار کرد: با توجه به همزمانی برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس خبرگان در استان و ابلاغ  «بخشنامه پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی» اولین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان برای هماهنگی و تبیین برنامه‌ها در دادگستری استان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه براساس این بخشنامه شعبی از دادگاه‌ها و دادسراها به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی اختصاص داده شود، افزود: در استان مازندران نیز شعب ویژه با انتخاب قضات مجرب و آشنا به قوانین انتخابات به‌زودی تشکیل می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مازندران اضافه کرد: مطابق این بخشنامه باید هر چه سریع‌تر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در شهرستان‌های استان نیز تشکیل شود.

عالی‌ترین مقام قضایی استان با اشاره به اینکه حضور مسئولانه اعضای ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان مازندران در پیشگیری ورسیدگی به جرائم احتمالی انتخاباتی بسیار مهم است، تصریح کرد: رعایت کامل اصل بی‌طرفی توسط اعضا، اجرای دقیق دستورالعمل ابلاغ شده و ورود مستمر و جدی دستگاه‌های متولی برای جذب مشارکت حداکثری مردم، برگزاری انتخابات سالم، بی‌اثر کردن خط دهی جریان‌های معاند و خنثی کردن عملیات روانی فضای مجازی بسیار موثر و ضروری است.

اکبری یادآور شد: امیدواریم با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته، سه انتخابات پیش رو به بهترین شکل و در کمال سلامت و قانونمندی با حضور حداکثری مردم موقعیت شناس و ولایت‌مدار استان انجام شود .

وی با تاکید بر تبیین دقیق و روشن شرح وظایف اعضای ستاد و رصد فضای مجازی در پیشگیری از وقوع بسیاری از جرائم انتخاباتی،خاطرنشان کرد: باید کسانی که در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف با ایجاد فضای التهابی در کشور ، مردم را به کاهش مشارکت یا تحریم انتخابات ترغیب می‌کنند شناسایی و با آنان برخورد قاطع و بازدارنده شود.

رئیس کل دادگستری مازندران با اعلام اینکه صرف گزارش برای دادستان و قاضی شعبه کافی و قانع کننده نیست، بیان کرد: بلکه گزارش‌های تخلف افراد باید مستند و مستدل باشد تا با رسیدگی بهنگام، ارزش بازدارندگی آن نیز حفظ شود.

این مسئول یادآور شد: با توجه به همزمانی سه انتخابات و وجود بیماری منحوس کرونا برای پیشگیری از ازدحام و بی‌نظمی در شعبات باید تدابیر خاص و لازمی اندیشیده و در انتخاب مکان برای شعب، موقعیت فرهنگی ومکانی مناطق در نظر گرفته شود تا از مسائل و حواشی احتمالی پیشگیری شود.

اکبری بیان کرد: تشکیل دبیرخانه فعال، پیگیر، آگاه و آشنا به امر انتخابات و بهره‌مند از افراد باسابقه و دانش کافی ضروری است.