چهارشنبه 20 اسفند 1399-12:15 کد خبر:87693

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

سایه گرانی وکرونا در بازارهای نوروزی مازندران

با آنکه مردم از تب وتاب خرید نوروزی افتادند اما سایه گرانی در بازارهای مازندران در سایه بی تدبیری‌ها و ضعف نظارت روز به روز گسترده می‌شود.


خزرتیترخبر: بازارها شبیه بازارهای سال‌های قبل دم عید نیست، کرونا شلوغی و جنب وجوش را از بازارها گرفت و مردم هم دیگر دل و دمق پرسیدن قیمت‌ها را ندارند.

هر سال شب‌های نوروزی، کاسب‌ها طبق یک رسم نانوشته قدیمی، بر نرخ اجناسان می‌افزایند و اوضاع واحوال نظارت‌های شب عید هم چندان تعریفی ندارد.

به سراغ هر اقلام و اجناسی که می‌روی یا برچسب قیمت ندارد و یا آن قدر بر قیمتش افزوده شده که خیلی‌ها قدرت خرید آن را ندارند.

*آجیل شب عید خاطره شد

روند رو به رشد قیمت آجیل وپسته در سال‌های اخیر سبب شده تا دست بسیاری از خانوارها از خرید آن کوتاه شود و سفره هفت سین عید امسال همانند سال‌های قبل از پسته نورزی خالی است.

یک شهروند ساروی که با حسرت از جلوی آجیل فروشی‌های مرکز شهر عبور می‌کرد وقیمت ها را از زیرچشم می‌گذراند، اظهار داشت: با این روند گرانی‌ها حتی یک کیلوگرم آجیل هم نمی‌توانیم خریداری کنیم.

حبیب پور با بیان اینکه قیمت آجیل ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان است، افزود: چندسالی است که آجیل و پسته نوروز را از سفره هفت سین حذف کردیم و با این اوضاع گرانی دیگر هیچگاه دست افرادی مثل من به آن نخواهد رسید.

قیمت در بازار آجیل فروشی ساری حکایت از گرانی بی سابقه این قلم کالای لوکس دارد، بادام ۹۰ هزار تومان، آجیل مخلوط ۲۱۰ هزار تومان، فندوق ۲۰۰ هزار تومان و تخم کدو ۹۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

شهروند دیگر ساروی با بیان اینکه نظارت بر بازارهای نوروزی و نرخ اجناس بسیار ضعیف است، می‌گوید: این روزها فروشندگان اجناس را با هرمبلغی که بخواهند عرضه می‌کنند و نظارت‌های کنونی بازدارنده نیست.

این شهروند با اظهار اینکه رشد افسارگسیخته قیمت اجناس حاکی از آن است که نظارت‌ها چندان قوی نیست زیرا اگر فروشندگان اطمینان داشتند نظارتی صورت می‌گیرد، از نرخ گذاری سلیقه‌ای خودداری می‌کردند.

*بازار نابسامان گوشت

گوشت هم سال هاست که از سفره مردم پر کشید و بسیاری از خانوارها هر چندماه به زحمت از این ماده پروتئینی استفاده می‌کنند،اکبری شهروند سواکوهی با اشاره به نوسان قیمت گوشت می‌گوید: نرخ گوشت گوسفندی مخلوط ۱۰۰ هزار تومان، ران وسردست بدون چربی ۱۱۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۱۰ هزار تومان و گوشت با استخوان ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود که گران است.

محمد جعفری یک قصاب سوادکوهی گرانی نهاده‌های دامی را دلیل افزایش قیمت گوش عنوان می‌کند ومی گوید: دامدار قبلاً دام را به صورت چکی به قصاب می‌فروخت و امروز تا پول نقد نگیرد حاضر به فروش دام نیست.

وی با بیان اینکه اصناف بر قیمت گوشت نظارت دارد، گفت: سود قصاب از فروش گوشت بسیار ناچیز است و ما هم مجبوریم دام را گران از دامدار یا واسطه بخریم.

بازار پوشاک راکد اما گران

فروشگاه‌های پوشاک همانند شب عید سال قبل خلوت است، مغازه داران که از نوروز امسال نتوانستند ضررهایشان جبران کنند، به شب عید پیش روی هم چندان دلگرم نیستند.

حیدر مشایخ یکی از فروشندگان پوشاک غرب مازندران می‌گوید به دلیل ضرر سنگینی که شب عید پارسال کردیم و بسیاری از چک‌هایمان وصول نشد، امسال سعی کردیم با وسواس و حساسیت بیشتری خرید کنیم.

وی افزود: سال جاری برای فروشندگان پوشاک خوب نبود و بسیاری از آنان نتوانستند چک‌هایی که بابت خرید اجناس داده بودند را وصول کند و بازار شب عید امسال هم فروش چندان خوب نیست و بیشتر مشتری‌ها قیمت می‌پرسند اما خرید بسیار کم صورت می‌گیرد.

بازارهای مازندران زیر تیغ بازرسان

یداله ملکی مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران با اشاره به اجرای طرح نظارت نوروزی از تشدید این نظارت‌ها و گشت‌های بازرسی در بازار همزمان باماه پایانی سال خبر داد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از سو استفاده فرصت طلبان وتنظیم بازار، گشت‌های مشترک انجام می‌شود، گفت: بازرسان صمت با همکاری دستگاه‌های مختلف از واحدهای صنفی بازرسی و با تخلفات برخورد می‌کنند.

وی هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از اخلال در بازار و نظارت بر دستورالعمل‌های بهداشتی بیان کرد و از شهروندان خواست تا در صورت مشاهد تخلف آن را به سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی و یا ۱۲۴ اعلام کنند.

علاوه بر تعزیرات صمت مازندران نیز طرح ویژه نظارت وبازرسی را در بازارهای استان تشدید کرده است و به گفته حسینقلی قوانلو مدیرکل صمت مازندران، ایجاد آرامش در فضای جامعه و جلوگیری از کمبود و افزایش غیرمنطقی نرخ‌ها هدف اجرای این طرح است.

وی با اظهار اینکه در راستای طرح نظارت وبازرسی تمامی واحدهای صنفی، انبارها و عمده فروشی‌ها وخرده فروشی‌ها نظارت وبازرسی می‌شوند، گفت: در بخش کالایی نظارت بر قیمت میوه، گوشت قرمز، گوشت مرغ و غیره به صورت ویژه انجام می‌شود.

وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده تخلف اقتصادی مراتب را به صمت اعلام کنند.

بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنفی در مازندران وجود دارد که فقط ۲۵۰ ناظر کار نظارت از این واحدها را انجام می‌دهند و روند رو به رشد قیمت‌ها در سایه کمبود نظارت و بازرسی، مشکل دیرینه بازار در مازندران است.

کرونا همزمان با نوروز در بازارهای مازندران جولان می‌دهد و بیش از ۴۴۳ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند.