شنبه 23 اسفند 1399-8:0 کد خبر:87703

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

گردن از مو باریک‌تر مصرف کنندگان مرکبات و ضرب‌المثل درمانی مسئولان

قیمت مرکبات در حالی با فاصله هشت تا 10 هزار تومانی از باغدار به دست مصرف کننده می‌رسد که ناظران امر مردم را به ضرب‌المثل سزای گران‌فروش نخریدن حواله می‌دهند.


خزرتیترخبر: افزایش قیمت مرکبات در روزهای پایانی سال در مراکز عرضه و خرده فروشی گلایه‌های جدی این روزها مردم است.

مرکبات در برخی از واحدهای عرضه میوه مازندران ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود، در حالی که بهترین مرکبات در میادین بار حدود ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

با احتساب سود ۳۰ درصد برای واحدهای خرده فروشی این محصول با تفاوت کمتری از میادین میوه در اختیار مردم قرار گیرد اما عملا این طور نیست.

*مدیران میدان بار شاکی‌تر از مردم

مدیران میادین این بار به جای مردم مطالبه‌گری کرده و نسبت به قیمت بالای مرکبات نزد خرده فروشی‌ها گلایه‌مند هستند از نبود نظارت‌های کافی گلایه دارند.

مه‌نما مسئول میدان میوه و تربار در رامسر درباره قیمت مرکبات در بازار غرب استان مازندران، اظهار کرد: تامسون از هشت هزار تومان تا ۹ هزار و ۵۰۰ ، پرتقال خونی هم از ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان است.

وقتی صحبت از قیمت بازار مطرح شد، مه‌نما سر صحبت را این‌گونه باز کرد: قیمت مرکبات تا میدان بار قانونی است، ولی مصرف‌کننده این پرتقال را حدود ۲۰ هزار تومان در اختیار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه برخی‌ها به نادرستی از افراد فعال در میادین میوه و تره بار به عنوان دلال نام می‌برند، گفت: به عنوان کارآفرین مشغول فعالیت هستیم، تا میدان بار هیچ نوع دلالی شامل محصولات نمی‌شود.

نائب رئیس اتحادیه میوه و تره بار رامسر خاطرنشان کرد: از اینجا به بعد نظارت مربوط به اداره صمت و اتاق اصناف مربوط می‌شود که بسیار ضعیف است، هر فردی که در این ارتباط مدعی است بنده پاسخگو هستم.

وی با اعلام اینکه همکاران ما امسال مرکبات را از کشاورزان از ۵ تا ۷ هزار تومان خریداری کردند، افزود: هر مرکبات کیلویی ۳ هزار تومان هم هزینه دارد، افراد فعال در میدان بار برای هر کیلو مرکبات در نهایت هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان سود دریافت می‌کنند مابقی مربوط به خرده فروشان بوده که نظارت به هیچ وجه وجود ندارد.

*فاصله ۸ هزار تومانی باغ تا بازار

فخرآوران یکی از فعالان حوزه میدان بار در ساری ، اظهار کرد: قیمت مرکبات واکس زده پرتقال داخل میدان از ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان و خام از ۹ تا ۹هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزود: به‌دلیل اختلاف قیمتی از باغ تا بازار  امسال از ۶ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان مرکبات از باغدار خریداری شد که با احتساب هزینه‌های بسته‌بندی، نگهداری و شست‌وشو کلی هزینه دارد.

فخرآوران معتقد است امسال قیمت‌ها به نفع باغداران بود ولی دلیل اینکه به دست مصرف‌کنندگان گران می‌رسد باید نقش دستگاه‌های نظارتی پررنگ‌تر شود‌.

احمدزاده رئیس اتحادیه سورتینگ‌داران مازندران، اظهار کرد: قیمت مرکبات در کف انبارهای سورتینگ و سردخانه‌ها ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است و در میادین میوه و تره‌بار با کرایه ۷۰۰ تومانی به ۱۰ هزار و ۲۰۰ و با احتساب هزینه حجره‌دار بین ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار درحال عرضه است.

* واسطه‌گری پشت واسطه‌گری

وی افزود:  یکی از مشکلات ما به ویژه با میدان تره‌بار تهران داریم دلال‌بازی است که حجره‌دار به‌جای اینکه پرتقالی که از شمال می‌فرستیم به دست خرده‌فروش بدهد به دلال می‌دهد و دلال باز هم هزار تا دوهزار تومان افزایش قیمت در اختیار خرده فروش قرار داده و شاهد افزایش چندین برابری قیمت مرکبات در روزهای پایانی سال هستیم.

رئیس اتحادیه سورتینگ‌داران مازندران با تاکید بر ضرورت  نظارت‌های بیشتر از میدان تا خرده‌فروش، گفت: کف انبار قیمت مشخص است که تنها هزینه حمل دارد امسال از باغدار ۶ تا ۷هزار تومان خریدیم  و در واحدهای درجه‌بندی و بسته بندی هزینه داریم.

احمدزاده افزود: ما روی درخت بار را می‌خریم بعد از برداشت به واحدهای سورتینگ حمل شود وقتی به واحدهای سورتینگ ضدعفونی، نایلون‌پیج و در انبار نگهداری می‌شود و مجددا در زمان عرضه به بازار نایلون پرتقال را باز کنند دوباره خط سورت شست‌وشو، واکس‌زنی و بسته‌بندی کنند این فرایند بین ۲هزار و ۵۰۰ تا ۳هزار تومان هزینه به همراه دارد.

*ضعف نظارت در بین خرده فروشان

 وی درباره تفاوت قیمتی بین میدان میوه و تره بار در شهرهای مازندران، گفت: خرده فروش بیشتر از سود مصوب روی قیمت می‌کشد و کیفیت پرتقال‌های شهرهای استان متفاوت است.

رئیس اتحادیه سورتینگ‌داران مازندران بیان کرد: مهم‌ترین مشکل نظارت کامل از میدان میوه و تره‌بار تا خرده فروشی است نظارت وجود ندارد که اگر وجود داشته باشد افزایش قیمت این چنینی را نخواهیم داشت و اختلاف فاحش وجود دارد و این اختلاف از اینحا نشات می‌گیرد.

احمدزاده خاطرنشان کرد: همه سورتینگ‌داران برای جلوگیری از احتکار ماهانه ارایه می‌شود که بحث قیمت های خرید و اقدامات فرایند خرید رویش اعمال می‌شود.

وی در پایان گفت: الان هر انباری برویم قیمت ۱۰هزار تومان است که باتوجه به هزینه تا ۱۲هزار تومان می‌رسد که باید عینا به دست خرده‌فروش برسد.

* سزای گرانفروش نخریدن است

مدیرکل صمت مازندران قیمت اعلام شده توسط مدیران میادین بار را تایید کرده و گفت: قیمت مرکبات در میدان بار مازندران ۹ تا ۱۰ هزار تومان است و طبیعتا باید در بازار ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان این محصول عرضه شود.

حسینعلی قوانلو در واکنش به این بحث که در بازار ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود، بیان کرد: مردم از خرید اجناس با قیمت نامتعارف خودداری کنند.

*اعمال جریمه ۱۵۲ میلیارد تومانی

وی با اعلام اینکه در سال جاری ۱۵۲ میلیارد تومان بابت گرانفروشی برگ جریمه صادر کردیم، گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد که تنها نخریدن محصولات گران پاسخ می‌دهد با جریمه تا چه اندازه‌ می‌توانیم بازار را مدیریت کنیم.

مدیرکل صمت مازندران خاطر نشان کرد: نظارت‌ها ما نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، جرائم ما ۱۵ و هشت دهم میلیارد در ۱۱ ماهه سال جاری بوده، عدد جرائم افزایش پیدا کرده است، در این شرایط برخی‌ها به دنبال سوء استفاده هستند.

*هزار تن مرکبات ذخیره شده آماده روانه بازار

وی اضافه کرد: در حال حاضر هزار تن مرکبات در انبارها ذخیره شده است، پرتقال تنظیم بازار هم ۱۵ درصد زیر قیمت عرضه می‌شود و در مرکز استان مازندران هم مرکبات با قیمت ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان وجود دارد.

قوانلو ادامه داد: مردم گرانفروشی‌ها را اطلاع دهند، قیمت میدان بار ۹ تا ۱۰ هزار تومان است،بسیاری از خرده فروشی‌ها حتی با ۱۰ تا ۱۵ درصد قانع هستند، سقف قیمت میدان بار ۹ تا ۱۰ هزار تومان است.

به گزارش خزرتیترخبر، در روزهای آینده با عرضه مرکبات تنظیم بازاری ویژه شب عید و ممنوعیت صادرات این محصول به نظر می‌رسد که آرامش به بازار مرکبات کشور برمی‌گردد.