سه شنبه 3 فروردين 1400-12:19 کد خبر:87740

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

ناقوس عیدانه کرونایی نواخته شد/ مازندران امروز زرد و فردا قرمز

ترافیک جاده‌های منتهی به شمال هر روز پرحجم و ناقوس کرونا بیش از پیش در کرانه خزر طنین‌انداز می‌شود، معادله‌ای که پایانش بیماری و قرمز شدن وضعیت مازندران است.


خزرتیترخبر: آمار تردد در راه‌های مازندران هر روز بیشتر از دیروز می‌شود و ضربان قلب مردمان مازندران و کرانه خزر تندتر می‌زند، آیا کسی به فکر ساحل‌نشینان و حاشیه‌نشینان جنگل‌های خزری است.

چند روزی است که به ظاهر رنگ شهرهایش با اندکی دستکاری از قرمز و نارنجی به زرد و آبی تبدیل شده اما در پس این بازی با رنگ‌ها، هیولایی خفته که هر لحظه در کمین است.

به رغم آنکه مسئولان امر بر پرهیز از سفر تاکید کرده‌اند اما جاده‌های منتهی به شمال گویا قصد خلوت شدن ندارند و آمارهای راهداری و پلیس نشان از افزایش سفرها دارد.

اگرچه بیشتر مهمان خزری طی سال‌های اخیر به برکت فروش ویلا و زمین توسط ساحل‌نشینان به صاحبخانه تبدیل شدند و شمار آنان از نظر جمعیت و شمار از مردمان بومی بیشتر است، اما نگرانی در این روزها از ویروس جهش یافته و ناخوانده انگلیسی است.

ورودی‌های هراز، سوادکوه، کندوان و کیاسر هر روز محل تردد مسافرانی است که با پلاک‌های غیربومی به استان سفر می‌کنند و کرونا به روی مردم استان لبخند می‌زند.

یک مسافر تهرانی که به همراه خانواده‌اش با گذر از گیت آزادراه چالوس به مازندران سفر کرده است، در حالی که ماسک بر چهره نداشت، می‌گوید: چند ماهی بود به شمال سفر نکرده بودم و ایام عید فرصتی است تا به ویلایم در منطقه سر بزنیم و استراحت کنیم.

وی که خود را اکبری معرفی کرده بود در پاسخ به عدم استفاده از ماسک، بودن در فضای باز و طبیعت شمال بهانه می‌آورد و ادامه می‌دهد که در تعطیلات عید بیشتر در ویلا خواهیم ماند و سعی می‌کنیم مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

هر مسافر و خودروی غیربومی که از ورودی‌های استان مازندران گذر می‌کند، قلب مردمان شمال و کادر درمان به درد می‌آید، یک سالی است که به سفر نرفته و حتی دید و بازدیدهایش با خانواده به صورت مجازی است، خودش را معصومه ریاحی از کادر درمانی مازندران معرفی می‌کند و با التماس از مردم و مسافران می‌خواهد تا حساسیت بیشتری نسبت به پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

ادامه می‌دهد: بیماری کرونا به ویژه ویروس جهش یافته انگلیسی شوخی بردار نیست و حتی در برگیری و شیوع آن نسبت به ویروس قبلی بیشتر و شدیدتر است.

همچنین اضافه می‌کند همکاران و کادر درمان طی یکسال گذشته خسته و کم انرژی هستند و بسیاری از همکاران طی یکسال نتوانستند به دیدار خانواده‌هایشان بروند و یا فرزندانشان را در آغوش گیرند.

این پرستار مازندرانی با بیان اینکه ویروس جهش یافته کرونا در مازندران رو به گسترش است، از مسافران و هم میهنان خواست تا از سفر به این استان در تعطیلات پرهیز کنند.

آمارهای کرونایی مازندران را که مرور می‌کنیم، نشان از افزایش شمار ابتلاء و بستری است، در این روزهایی که رنگ شهرهای استان زرد و آبی است ۶۸ بیمار جدید شناسایی و شمار بستری شدگان نیز به ۴۴۱ نفر رسیده است.

حجم و زنجیره ترافیک هر روز افزایش می‌یابد

علیرضا قدمی رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه بار سنگین ورود مسافران به سمت استان روانه شده است، افزود: حجم و زنجیره ترافیک طی روزهای اخیر افزایش یافته و به نظر می‌رسد این روند طی روزهای آتی نیز با شدت بیشتری ادامه یابد.

وی همچنین تخطی از سرعت مطمئنه و سرعت غیرمجاز را دلیل افزایش تصادفات در محورهای استان بیان کرد و گفت: ارتکاب تخلفات حادثه ساز پیامدهای زیانباری برای سرنشینان خواهد داشت.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به جولان کرونا اظهار داشت: در حال حاضر شمار بستری شدگان در استان بیش از ۴۴۱ نفر بوده که ۱۱۰ نفر آن بد حال هستند.

ابتلای 49 نفر به کروناویروس انگلیسی

وی با اشاره به گسترش کرونای انگلیسی در استان اظهار داشت: تاکنون ابتلای بیش از 49 نفر در شهرهای مختلف استان از جمله ساری، قائمشهر، نور، آمل و بابل به کرونایی جدید مثبت شده است و در این وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از سفر بیش از پیش مورد تاکید است.

وی با اظهار اینکه برای قطع زنجیره کرونا، ماندن در خانه و پرهیز از مسافرت و بازدیدهای نوروزی الزامی است یادآور شد: با ماندن در خانه بهار را جشن بگیریم و تبدیل به ناقلان بیماری نشویم.

موسوی سهل انگاری و عادی انگاری شرایط کرونایی را سبب ایجاد موج‌های شدیدتر و جدی‌تر نسبت به پیک‌های قبلی دانست و گفت: توصیه ما به شهروندان و مسافران رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از مسافرت و دورهمی ها است.

در حالی که متولیان امر نسبت به پرهیز از دورهمی ها و سفر تاکید می‌کنند، بازار دید و بازدیدهای نوروزی در مازندران داغ است و برخی از هم استانی‌ها، کرونا را به خانه‌های یکدیگر سوغات می‌برند.

از سوی دیگر سواحل مازندران هم مملو از حضور مسافرانی است که بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی به سیر و تفریح می‌پردازند و با به راه انداختن بساط قلیان و دود، نفس ساحل و ساحل‌نشینان را تنگ کرده‌اند.

قرمز شدن وضعیت کرونایی مازندران در پی عدم رعایت پروتکل‌ها، سفرها و دورهمی دور از انتظار نیست و این استان طی یکسال گذشته به دلیل سهم انگاری و عادی انگاری زخم‌های زیادی را از بیماری کرونا خورده است.