دوشنبه 9 فروردين 1400-13:10 کد خبر:87805

نوروزی با چاشنی کرونا:

از رشد ۱۰۰ درصدی ورود مسافران به شمال تا وضعیت شکننده کرونایی

چهاردهمین ماه از شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با تعطیلات نوروزی، روزهای پرتب و تاب و نگران‌کننده‌ای را برای مردم استان مازندران رقم زد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، چهاردهمین ماه از شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با تعطیلات نوروزی و ازسویی دیگر شیوع ویروس کرونای انگلیسی روزهای پرتب و تاب و نگران‌کننده‌ای را برای مردم استان مازندران رقم زد.

از همه مهم‌تر و در کنار همه نگرانی‌ها برداشتن محدودیت تردد و در جاده‌های مازندران و افزایش صد در صدی تردد مشکلات را بیشتر و بیشتر کرد چرا که امکانات استان و شرایط استان به‌گونه‌ای است موجب بحرانی شدن وضعیت کرونایی در استان شده البته تجربه نوروز گذشته این موضوع را به اثبات رسانده است.

این روزها با نگرانی سپری می‌شود درحالی‌که سیر و سفر همچنان ادامه دارد و مسافران کوله‌بار سفر را بسته و راهی شمال شدند و همین موضوع بر تب و تاب کرونایی افزوده است.

موضوع مهم اینکه موج شیوع بیماری در استان مازندران همیشه برخلاف دیگر شهرها و استان‌ها بوده است و در دهه پایانی اسفند که استان مازندران تازه نفس راحتی کشیده و شاهد روند کاهشی بیماری بعد از روزهای پرتلاطم کرونایی بودیم سیر و سفر به شمال به اوج خود رسید که درواقع چاشنی این سفرها کرونا است.

*کرونا را نه به سوغات بیاورید؛ نه ببرید

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران با ابراز نگرانی از شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در هفت شهرستان مازندران ادامه سفر‌های نوروزی در هفته دوم سال را تشدید کننده مشکلات هم برای هم استانی‌ها و هم مسافرانی دانست که به مازندران سفر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اعلام رنگ بندی آبی و زرد کرونایی به معنای بی خطر بودن مازندران از کرونا ویروس نیست از هم میهنان خواست در سال جدید کرونا ویروس را نه سوغات بیاورند و نه به سوغات ببرند.

استاندار مازندران همچنین از مصوبه جدید ستاد ملی کرونا خبر داد که به موجب آن از این پس در شهر‌های قرمز و نارنجی کرونایی، به دلیل تغییر ساعت رسمی کشور، محدودیت تردد‌های شبانه از ساعت ۹ شب به ساعت ۱۰ شب تغییر پیدا کرد.

حسین‌زادگان در خصوص تشدید محدودیت‌ها نیز گفت: در هفته دوم نوروز محدودیت‌های سختگیرانه تری برای رستوران‌ها اعمال و به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

*سفر مسئولانه در دستور کار گردشگری/ تشدید تیم‌های نظارتی

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در ارتباط با وضعیت در استان، اظهار کرد: در نوروز امسال باتوجه به شرایط کرونایی سفر مسئولانه را در دستور کار قرار دادیم و در همین راستا تیم‌های نظارتی گردشگری در سطح استان تشدید شده است.

وی با اشاره به اینکه ستاد تسهیلات سفر در استان نظارت محور شده است، افزود: در واقع نه تشویق و ترغیب به سفر انجام می‌شود بلکه خدمات لازم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه می‌شود.

*کرونا ظرفیت اقامت در مازندران را کاهش داد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: قبلا مدارس، مساجد، تکایا و شبستان و چادرخوابی جز واحدهای اقامتی بوده که در حال حاضر باتوجه به شرایط کرونایی این امکان برداشته شده است.

این مسئول با اعلام اینکه ظرفیت اقامت در استان مازندران از یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر به ۹۰هزار شب اقامت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: واحدهای دارای کد مجاز با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نوروز امسال اجازه فعالیت دارند.

فرزانه یادآور شد: بحث نظارت‌ها جدی است و نظارت مستمر کماکان در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان گفت: تاکید ما به همه مسافران و هم مردم استان است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد بروز مشکلی نباشیم.

گفتنی است فعالیت ستاد تسهیلات سفر مازندران از ۲۷ اسفند ماه شروع شده و تا ۱۵ فروردین امسال ادامه دارد و طی این مدت تعداد زیاد مسافر وارد استان شدند و کماکان هم حضور دارند که تلاش همه بر این است که شرایط کرونایی استان در وضعیت بحرانی قرار نگیرد.

*رشد بیش از ۱۰۰درصدی تردد در مازندران

محسن هاشمی رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران نیز درباره وضعیت ترددهای نوروزی در محورهای مازندران، اظهار کرد: از ابتدای طرح نوروزی یعنی ۲۰ اسفند ماه امسال  تا شب گذشته حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار تردد در کل محورهای مازندران انجام شده که این عدد افزایش حدود ۹۲ درصدی تردد در سطح محورهای استان را نشان می‌دهد.

وی افزود: طی همین مدت  در مسیرهای ورودی و خروجی استان ۱۳۰هزار تردد انجام شده که این عدد رشد ۱۵۰ درصدی را به استان‌های مجاور را نشان می‌دهد.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در پایان گفت: در این مدت پرترددترین محورهای مازندران ساری و قائمشهر و برگشت، بابل و امل، بابلسر فریدونکنار، بابل قائمشهر بوده است.

براساس این گزارش، آمارها حاکی از رشد ۱۰۰ درصدی حضور مسافران در استان است که لازم است باتوجه به شیوع ویروس کرونای جهش یافته و همچنین وضعیت شکننده استان مسائل بهداشتی جدی گرفته شود تا این استان با وضعیت بحرانی مواجه نشود.