شنبه 6 شهريور 1400-13:41 کد خبر:88785

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

نفس‌های دامداران مازندرانی به شماره افتاد/ معطل ماندن علوفه در بنادر جنوبی

دامداری استان نفس‌های آخر خود را می‌کشند، دردسرها دامدار را مجبور می‌کند دام را به کشتارگاه ببرد و در چنین شرایطی اگر سر چهارراه دست‌فروشی کند بهتر است تا در این حرفه بماند.


خزرتیترخبر:اهمیت تولید برهیچ کسی پوشیده نیست و نمی‌توان جایگاه تولید را در پیشرفت و توسعه جامعه انکار کرد ولی در شرایطی که تولیدکنندگان به هر دری می‌زنند که بتوانند در این جایگاه بمانند مسائل متعددی دست به دست هم می‌دهد که آنان را متضرر می‌کند.

دامداران نیز از این شرایط مستثنا نیست به‌ویژه امسال که کم‌بارشی و تنش آبی آنان را دیرتر به مراتع رساند و زودتر هم مجبور به کوچ از مراتع شدند؛ تولیدکنندگانی که در طول سال‌های گذشته تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند که در جایگاه تولید بمانند ولی در کنار مشکلات نهاده‌ها، دارو، بیماری و سایر دیگری تاب و توانی برای‌شان باقی نمانده و خشکی مراتع بر مشکلات‌شان تلنبار شده و نفش‌های آخرشان شنیده می‌شود.

*دردسر کم‌بارشی برای دامداران

در این گزارش به سراغ مالک پهلوان رئیس کانون انجمن‌های صنفی مرتع‌داران ایران و مدیرعامل شرکت تعاونی دام کشت لارابسر آمل رفتیم که اکنون با هزار راس دام در حال فعالیت است.

این تولیدکننده حدود  ۵۶ سال دامدار است، البته نسل به نسل دامدار بوده و ۲۰ سال است در شرکت تعاونی درحال فعالیت است؛ شرکتی با ۶ نیروی ثابت در این مجموعه‌ای با ۵ هزار عضو فعال است.

مالک پهلوان رئیس کانون انجمن‌های صنفی مرتع‌داران ایران می‌گوید: بحث خشکی و کم‌بارشی امسال مشکلاتی بسیاری را برای ما دامداران به همراه داشته است به‌طوری‌که امسال حدود یک ماه دیرتر وارد مرتع شدیم و از آن طرف یک ماه زودتر از مرتع خارج شدیم.

از همان ابتدا نگرانی در کلامش موج می‌زند و اینگونه اضافه می‌کند: همه ساله سه ماه در مرتع بالادست حضور داشتیم ولی امسال کم‌بارشی موجب شد در نهایت ۴۵ روز در مراتع بمانیم.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مرتع‌داران ایران با اشاره به اینکه خشکسالی مراتع استان را تهدید می‌کند، در پایین‌دست مشکل کشت دوم برنج را داریم؛ به این دلیل که در گذشته بعد از برداشت برنج زمان آیش بود ولی در حال حاضر کشاورزان نسبت به کشت دوم برنج اقدام می‌کنند و جایی برای دامدار نمی‌ماند و در جنگل هم جنگلبانی اجازه نمی‌دهد.

*معطل ماندن علوفه در بنادر جنوبی

پهلوان به مشکل حمل نهاده‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: علوفه خریداری می‌کردیم ولی برای حمل از بنادر جنوبی راننده کرایه پشت بارنامه مطالبه می‌کند که واقعا در توان ما نیست و وقتی از آنان فاکتور طلب می‌کنیم نیز فاکتوری در اختیارمان قرار نمی‌دهند.

در شرایطی که مشکل تامین نهاده داریم علوفه‌ها در بنادر جنوبی معطل مانده است.

*زنگ خطر جدی برای صنعت دامپروری

مدیرعامل شرکت تعاونی دام کشت لارابسر آمل بیان می‌کند: اینکه قیمت گوشت به تعادل رسیده مردم فکر نکنند مشکلی نیست بلکه دامداران دارند دام‌های مولد را از این می‌برند که زنگ خطر جدی برای صنعت دامپروری است.

سال‌های قبل مشکلات کمتر بود و پوشش خوب گیاهی مراتع کمک‌کار بود ولی باتوجه به این شرایط لازم است دولت نهاده‌ها را به قیمت مناسب و با ارز دولتی به دست دامداران برساند.

*متضرر شدن دامداران با سودهای مرکب

پهلوان یادآور می‌شود: در کنار همه این مسائل با توجه به متضرر شدن دامداران بحث اختصاص تسهیلات به دامداران در دستور کار قرار گیرد البته تسهیلات بدون سود مرکب و ارزش‌افزوده ولی درحال حاضر تسهیلاتی که ارایه می‌شود با نام ۱۸ درصد ولی درواقع بالای ۳۰ درصد است.

مشکل دیگر دیر رسیدن نهاده‌ها به دست دامداران است، در مجموع دردسرها دامدار را مجبور می‌کند دام را به کشتارگاه ببرد و در چنین شرایطی اگر سر چهارراه دست‌فروشی کند بهتر است تا در این حرفه بماند.

*نفس‌های آخر دامداری شنیده می‌شود

وی اضافه تصریح می‌کند: در حال حاضر کسانی که در این حرفه ماندند از روی علاقه بوده ولی با این وجود دارند نفس‌های آخر خود را می‌کشند که بهتر است تا دیر نشده باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود نه اینکه دست روی دست گذاشت.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مرتع‌داران ایران در پایان خاطرنشان می‌کند: باید مشاورانی از بدنه دامداران حرف‌های آنان را به گوش مسئولان برسانند؛ دامداری که از دل مرتع و کوه می‌آید و مشکلات را با مسئولان در میان می‌گذارد، انتظاری که از مسئولان با این حرف‌ها دارد این است که در پی چاره باشند.

براساس این گزارش، اگر پای درد ودل تولیدکنندگان بنشینی نکته مهمی که در همه آنان مشترک است این بوده که باوجود اینکه متضرر شدند و در این مسیر سختی‌های زیادی کشیدند اما اگر به کوچک‌ترین خواسته آنان توجه شود حتی اگر حرف‌های آنان شنیده شود امیدشان بیشتر شده و همانند گذشته در این مسیر پرتب و تاب خواهند ماند.