پنجشنبه 15 ارديبهشت 1401-15:20 کد خبر:99406

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

سرنوشت تلخ کک‌سازی در انتظار ۲ کارخانه جدید سوادکوه

اشتغال‌زایی از مهمترین مطالبه‌های مردم سوادکوه است ولی تجربه احداث کارخانه کک‌سازی که حدود ۲ دهه پیش به سرانجام نرسید، تلخی آن همچنان به کام مردم ماند.


خزرتیترخبر: (عمران اکبرنژاد) - ۱۰۰هزار‌ تن باطله‌های زغال در زمینی وجود دارد که آن مکان برای احداث دو کارخانه بزرگ کارخانه لوله مانیسمان (لوله‌های بدون‌درز) و کارخانه آلومینیوم فلوراید که می‎توان طرحی جایگزین «کک‌سازی» با اشتغال‌زایی هزاران نفری مستقیم و غیرمستقیم در سوادکوه نامید، در نظر گرفته شد.

خاطره تلخ پیشنهاد، تبلیغ، کلنگ‌زنی و درصدر قرار‌داشتن اشتغال‌زایی چند‌هزار‌ نفری کک‌سازی در سوادکوه در سال‌های اخیر با مانع محیط زیست به سرانجام نرسید و هم‌اکنون پاک‌سازی مکان زمین مورد نظر برای کارخانه‌های بزرگ جدید با مانع زیست ‌محیطی مواجه شد که حمل و تخلیه باطله‌های زغال در چند نقطه سوادکوه و حکم دادستان برای تذکر چند‌باره به پیمانکار انتقال آن باطله‌ها و عدم توجه و بازداشت این پیمانکار، خبر‌ساز شد.

* حکم بازداشت پیمانکار حمل باطله‌های زغال

دادستان سوادکوه حکم بازداشت پیمانکار حمل باطله‌های زغال را از زمین دپوی باطله‌های زغال(لچه) را صادر کرد.

محمد خانلری المشیری دادستان سوادکوه در این‌ باره از تذکر‌های متعدد به پیمانکار حمل لچه در زمین‌های کشاورزی و حاشیه رودخانه تلار خبر داد که تخریب محیط زیست و اعتراض‌های مردمی و افزایش بیماری سرطان در آینده را شامل می‌شود که از دلایل صدور حکم ذکر کرد.

* استخراج زغال‌های باقی‌مانده از باطله‌ها

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه زغال‌های باطله در مکان مورد‌ نظر احداث دو کارخانه جدید توسط پیمانکار جمع‌آوری در زمین‌های اشخاص ریخته‌ شد که البته با رضایت آنان بود، گفت: باطله‌های زغال مورد ‌نظر دارای آلایندگی است و چند مورد از باطله‌های زغال البرز مرکزی در رودخانه تلار نشت پیدا کرد که با پیگیری‌های ما مواجه شد.

ابراهیم فلاحی، افزود: مشکلات زیست‌ محیطی و اثر‌گذاری در کیفیت خاک و خسارت به محیط ‌زیست از دلایل گزارش زیست ‌محیطی ما به دادستان سواد کوه بود.

وی با بیان اینکه ۴ نقطه در زمین‌های شالیزاری شهرستان سوادکوه شاهد وجود باطله‌های زغال بودیم، خاطر‌نشان کرد: باطله‌های مورد نظر دارای حدود ۴۰ درصد زغال هستند و به عنوان سرمایه محسوب می‌شوند و استخراج زغال‌های باقی مانده از این باطله‌ها به عنوان بهترین پیشنهاد زیست‌ محیطی مطرح است که با تبدیل آن به باطله‌های ثانویه امکان استفاده از آن در راه‌سازی‌ها و بنای ساختمان‌ها هم وجود دارد.

*تفاوت باطله‌ها

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه همه باطله‌های موجود در محوطه‌ای که برای ساخت لوله‌های بدون ‌درز و آلومینیوم ‌فلوراید در نظر گرفته شد، باطله‌های ثانویه هستند، گفت: امکان استفاده از باطله‌های ثانویه در راه‌ سازی، بنای ساختمان‌ها و بالا‌ آمدن سطح زمین‌ها وجود دارد و مقدار حدود ۱۰۰ هزار تن در مکان مورد نظر با مقدار حدود ۲ میلیون تن ورودی متفاوت است.

عین‌الله طالبی، افزود: انتقال باطله‌های زغال با رعایت همه مسایل فنی انجام شد و در حال حاضر متقاضیان زیادی برای بهره‌مندی از این باطله‌ها پیشنهاد دادند.

وی با بیان اینکه ساخت کارخانه لوله مانیسمان (لوله‌های بدون‌درز) و کارخانه آلومینیوم فلوراید در شهرستان سوادکوه با اشتغال حدود ۲ هزار نفر در حال پیگیری است.

*ضرورت پاسخگویی روشن به افکار عمومی درباره اشتغال ۲ هزار نفری

اشتغال ‌زایی از مهمترین مطالبه‌های مردم سوادکوه با رتبه اول محرومیت در استان محسوب می‌شود و احداث کارخانه‌هایی با اشتغال ‌زایی قابل توجه به معیشت خانواده‌ها، بازار و توسعه شهرستان کمک قابل توجهی می‌کند ولی تجربه احداث کارخانه کمک ‌سازی که حدود ۲ دهه در صدر برنامه‌های مدیران قرار داشت با مانع زیست ‌محیطی به سرانجام نرسید و تلخی آن همچنان به کام مردم ماند.

منابع طبیعی، زیست گیاهی و جانوری و زیبایی‌های سوادکوه در ابعاد مختلف از داشته‌های معدود این شهرستان است و خطر‌آفرینی برای آن هم به بهانه اشتغال که هنوز چارچوب‌های آن اطمینان ‌بخش نیست، منصفانه به نظر نمی‌رسد.

پاسخ ‌گویی روشن به افکار عمومی درباره ابعاد ۲ طرح اقتصادی بزرگ شهرستان سوادکوه، انتظار معقول و ضروری است تا ابهام‌ها بر‌طرف شود و از طرف دیگر در صورت مانع زیست‌ محیطی، گزینه‌های دیگری هم مانند زمین‌های شهرک صنعتی، مکان ‌کارخانه‌های متروک و راکد و سایر مناطق می‌تواند مکان‌هایی برای راه‌اندازی این کارخانه باشد که آب و مسیر ریلی را هم در کنار خود دارد و برخی‌های شرط پاک‌سازی مکان باطله‌های زغال با وجود اما و اگر‌های زیست ‌محیطی را بهانه‌ای برای عدم احداث آن می‌دانند و از طرف دیگر استعلامی هم به مراجع مرتبط شهرستانی برای راه‌اندازی آن انجام نشد تا از راه‌اندازی آن مطمئن شد.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir