پنجشنبه 15 ارديبهشت 1401-23:1 کد خبر:99407

استاندار مازندارن هشدار داد:

تعرض به منابع آبی مازندران قابل پذیرش نیست/احداث سد فینسک باید تعطیل شود

استاندار مازندران با اعلام اینکه تعرض به آب استان قابل پذیرش نیست به مدیران حوزه آب استان دستور داد هرگونه تحرک برای ادامه ساخت سد فینسک را زیر نظر داشته باشند و موضوع را گزارش کنند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، سید محمود حسینی پور شامگاه پنجشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان در ساری که با حضور ویدیو کنفرانسی فرمانداران برگزار شد ، نسبت به هرگونه دست اندازی به منابع آب استان هشدار داد و از مدیران بخش آب مازندران خواست تا با دقت و وسواس نسبت به حفظ حریم و منابع آبی استان تلاش کنند.

نماینده عالی دولت در مازندران با استناد به نگرانی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در باره وجود برنامه هایی برای تعرض به منابع آبی علاوه بر سد پرمناقشه فینسک ، اظهار داشت : تحت هیچ عنوانی نباید اجازه داد که هیچگونه تحرکی برای اجرای طرح سد فینسک تا تعیین تکلیف نهایی انجام شود.

حسینی پور به مدیران حوزه آب استان دستور داد تا هرگونه تحرک برای ادامه ساخت سد فینسک را که در حال حاضر برای تعیین تکلیف نهایی به صورت موقت تعطیل است زیر نظر داشته باشند و موضوع را گزارش کنند و در عین حال با رایزنی و بدون ایجاد جنجال حفظ حق و حقوق مازندران را پیگیری کنند.

استاندار مازندران تاکید کرد : سد فینسک باید تعطیل شود چرا که این آب مربوط به مازندران است و تحت هیچ عنوانی نباید اجازه داد این طرح ادامه پیدا کند و مسئولان آب منطقه ای مازندران با نامه نگاری های متعدد جلوی اجرای این طرح را بگیرند.

حسینی پور خاطر با اظهار این که اخیرا شنیده است برخی به دنبال انتقال آب نقطه ای دیگر از مازندران هستند ، به مسئولان و مدیران استان دستور داد : همان طور که از مرزهای خاکی خودمان حفاظت می کنیم باید از مرزهای آبی خودمان هم دفاع کنیم و نباید با برخی گزارش های غلط که واقعی نیست، در ارتباط با انتقال آب از مازندران صحبتی ارائه شود.

وی افزود : آب منطقه ای مازندران از حق مسلم خودش در جلوگیری از اجرای سد فینسک دفاع کند و هیچ تحرکی نباید تا تعیین تکلیف انجام ادامه شود.

ساخت سد فینسک بر روی سرشاخه‌های رودخانه تجن که تامین کننده اصلی آب سد شهید رجایی  به عنوان بزرگ ترین سد مازندران است ، از سال ۱۳۸۹ در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و در دولت دهم بودجه مطالعاتی دریافت کرد، اما طی یک دهه اخیر بارها مورد اعتراض مردم مازندران و دوستداران محیط زیست از سراسر ایران قرار گرفت.

اعتراض نسبت به ساخت این سد طی یک سال اخیر با شدت گرفتن پرواز ریزگردها در آسمان مازندران، کمبود آب در مخزن سد شهید رجایی و نگرانی کشاورزان برای فصل کشاورزی جدید تشدید شد تا جایی که طبق اعلام یکی از نمایندگان شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی ساخت این سد به صورت موقت متوقف شده است، البته پیش از این در فروردین ماه امسال معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور هم ساخت این سد را فاقد توجیه زیست محیطی دانسته و اعلام کرده بود که با توجه به تعریف ردیف بودجه برای آن ، در تلاش هستند تا طرح جایگزینی را ارائه دهند که آسیب های زیست محیطی آن کاهش یابد.

زنگ خطر خشکسالی برای مازندران

به گزارش خزرتیترخبر، استاندار مازندران همچنین در این نشست با اظهار این که چالش کمبود آب در استان جدی است ، اظهار داشت : یکی از موضوعاتی که در سفر روز گذشته وزیر کشور به غرب مازندران مورد بررسی قرار گرفت همین کمبود آب بود و در بازدید هایی که وزیر کشور از رودخانه چشمه کیله در تنکابن داشت، گزارش هایی از منابع آبی مازندران به وی ارائه و توضیح داده شد که مشکل کمبود آب در مازندران در آینده نزدیک به عنوان یک تهدید بروز خواهد کرد.

حسینی پور با بیان این که در کنار حفاظت از منابع آبی مازندران در مقابل  هرگونه دست اندازی و تعرض ، باید نگاه راهبردی در مدیریت مصرف استان هم اجرایی و باید دغدغه کم آبی و رعایت الگوی مصرف در بین اقشار مردم مازندران فراگیر شود.

وی با ابراز تاسف از این که مصرف آب در بخش کشاورزی مازندران همچنان سنتی است ، تاکید کرد : در رعایت الگوی مصرف و توسعه آبیاری قطره ای و همچنین سامانه های نوین آبیاری در استان به شرایط آرمانی نرسیدیم ضمن این که در زمینه زهکشی زمین های کشاورزی هم در استان هم عقب ماندگی هایی وجود دارد که با توجه به اعتباراتی که در این بخش تخصیص پیدا کرده باید از همین فردا اقدامات لازم در این حوزه کشاورزی در استان انجام شود.

استاندار مازندران خواستار تشکیل کارگروه تخصصی در ارتباط با مقابله با کم آبی در استان شد و گفت : باید به صورت تخصصی در ارتباط با رفع چالش کم آبی در مازندران پژوهش شود و آنقدر گفته شده که مازندران استان پربارش است، دیگر کسی به فکر رویه مصرف و استفاده بهینه از مصرف آب برای این دیار نیست.

نماینده عالی دولت در مازندران با اظهار این که در تمامی شهرهای استان در تامین آب آشامیدنی بدون استثناء مشکل وجود دارد که به خاطر افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت است ، افزود: اگر سرشماری جدید در انجام شود و جمعیت مهاجر را در نظر بگیریم جمعیت مازندران تا حدود هشت میلیون نفر هم می رسد.

وی با اظهار این که کمبود و قطعی آب در هر نقطه از جهان در مدت بسیار کوتاهی تبدیل به یک مشکل امنیتی و جنگ آب خواهد شد ، تصریح کرد : قطعی آب را هیچکس نمی تواند تحمل کند و باید مسئولان امر از هم اکنون طبق برنامه کوتاه، میان و بلند مدت سیمای تامین آب مازندران را تدوین کنند.

استاندار مازندران از مدیران حوزه آب استان خواست تا برنامه کوتاه مدت را برای رفع مشکلات کم آبی شهرها و روستا ، برنامه میان مدت را برای تامین آب کشاورزی و برنامه بلند مدت ۲۵ ساله را بر اساس پیش بینی نیازهای آبی تمامی بخش های استان و اجرای طرح های لازم تدوین کنند و از هم اکنون پیش بینی های لازم را برای مقابله با هرگونه چالش ناشی از کمبود آب داشته باشند.

نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر این که نباید اجازه داد تا بحران کم آبی در استان ادامه ، هشدار داد : تدام این مشکل در آینده بحران اجتماعی را در پی خواهد داشت.

حسینی پور بهره گیری از شرکت های دانش بنیان حوزه آب را برای رفع چالش کم آبی در مازندران و بهینه سازی مصرف آب در بخش های مختلف بویژه کشاورزی ضروری دانست و از دستگاه های ذیربط خواست تا از توان این گونه شرکت ها در مازندران و دیگر نقاط کشور استفاده کنند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir