يکشنبه 18 ارديبهشت 1401-16:54 کد خبر:99469

هشدار دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

کرونا همچنان زنده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با تدوام واکسن‌ گریزی و نقض دستورالعمل‌های بهداشتی به طور حتم در آینده نزدیک شاهد روند شیوع کرونا در استان خواهیم بود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل ایرنا، این روزها حرکت ویروس کرونا در نزولی‌ ترین حالت طی دو سال گذشته قرار گرفته و زندگی به روال عادی برگشته است، اما کارشناسان بهداشتی معتقدند که چراغ هشدار شیوع این بیماری همچنان روشن است و نباید با عادی‌انگاری و کوتاهی در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از اوج دوباره آن غفلت کنیم.

براساس این گزارش، با وجود آن ‌که جدیدترین نقشه رنگ‌ بندی کرونایی در مازندران نشان می‌دهد که تعداد مناطق آبی مازندران به پنج شهرستان افزایش یافت و در زمان حاضر ۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان استان هم در وضعیت آبی قرار دارند ، اما صاحب ‌نظران بهداشتی باتوجه به روند عادی‌انگاری و نقض دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین آسان ‌نگری در تزریق دز سوم واکسن کرونا از سوی مردم، معتقدند این وضعیت ممکن است باعث احیای کرونا و خروجش از وضعیت احتضار شود ، چنان که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: دستکم گرفتن کرونا از سوی مردم اشتباه محض است چرا که این ویروس تا تبدیل‌ شدن به یک بیماری بومی یا آندومیک فاصله زیادی دارد و همچنان می‌تواند  سر از خاکستر خارج و جامعه را دچار مشکل جدی کند.

از سوی دیگر با وجود کاهش بستری و مرگ میر ناشی از ابتلا به کرونا در مازندران ، اما واکاوی داده‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی چند روز اخیر نشان از افزایش دو برابری مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا در روز شنبه هفدهم اردیبهشت نسبت به روز شنبه دهم اردیبهشت دارد.

مراجعه افراد مشکوک مبتلا به کرونا به مراکز درمانی در هشت روز قبل روزانه ۱۵۰ نفر بود که این رقم در روز گذشته به ۳۰۰ نفر افزایش یافت ، موضوعی که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مزندران را نگران کرده است.

چراغ روشن هشدار کرونایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: طبق ارزیابی‌های بهداشتی باید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از افراد واجد شرایط استان بعد از سپری شدن مدت زمان سه ماهه از تزریق دز دوم واکسن کرونا تا پایان فروردین ماه امسال نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونای خود اقدام می‌کردند که از این جامعه هدف تاکنون ۴۷ درصد از آنان نسبت به اجرای این اقدام کردند.

عباس علیپور اضافه کرد : به طور حتم تاثیر واکسن در بدن انسان برای در امان ماندن از کرونا ۶ تا هشت ماه است و با پایان اثرگذاری واکسن، به طور حتم درآینده نزدیک با بحران شیوع مجدد کرونا در استان مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: حداقل اگر رقم تزریق دز سوم واکسن کرونا در بین جامعه هدف مازندران به حدود ۷۵ درصد می رسید، می‌توانستیم نسبت به ایجاد ایمنی جمعی برای مقابله با کرونا مطمئن شویم اما در عمل این اتفاق نیفتاد و دیگر مردم نسبت به شیوع کرونا نگرانی ندارند و به نوعی دیگر مقابله با این ویروس خطرناک با استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اولویت آنان نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در معابر و اماکن عمومی استان به کمترین میزان در ۶ ماه گذشته رسیده است، ادامه داد: در زمان حاضر از مجموع ۱۷۵ اداره دولتی استانی و شهرستانی و ۶۲ هزار و ۷۵۰ کارمند دستگاه‌های اجرایی تنها ۳۰ درصد آنان همچنان خود را مقید به رعایت دستورالعمل‌های کرونایی می‌دانند

وی افزود: همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین حدود ۳۵۰ هزار متصدی واحدهای صنفی و ۵۲۰ هزار دانش آموز مازندرانی هم چندان رضایت بخش نیست و اکنون تنها ۲۰ درصد این افراد در محل کار و یا در کلاس درس از ماسک استفاده نمی کنند.

علیپور گفت: با تدوام واکسن‌ گریزی و نقض دستورالعمل‌های بهداشتی به طور حتم در آینده نزدیک شاهد روند شیوع کرونا در استان خواهیم بود و ماه‌های بسیار حساسی از حیث افزایش ابتلا پیش روی مازندران خواهد بود.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۹ بیمار جدید به ۱۰۷ نفر رسید. خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ثبت نشد.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir