يکشنبه 18 ارديبهشت 1401-19:11 کد خبر:99476

استاندار مازندران در نشست خبری با رسانه ها :

ایجاد فضای ارتباطات تجاری با کشورهای عضو سازمان اکو/آمادگی کامل مازندران برای برگزاری رویداد2022

استاندار مازندران با اشاره به برگزاری رویداد 2022 افزود: با این رویداد قصد داریم که فضای ارتباطات تجاری با این کشورها را در قالب سازمان اکو ایجاد ‌کنیم .


به گزارش خزرتیترخبر، سید محمود حسینی‌پور در نشست خبری افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ که عصر امروز- یکشنبه - با حضور مسئولان مرتبط در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد،افزود: یکی از موضوعاتی که دست‌کم طی چهار دهه اخیر در مازندران به دنبال آن بودیم دست یافتن به توسعه همه‌جانبه و مطلوب بود که در این رویداد به دنبال تکمیل آن هستیم، اگر این اتفاق تاکنون نیفتاد به دلیل ضعف‌هایی است که طی چهار دهه گذشته در حوزه مدیریت استان داشتیم و در دوران پس از انقلاب عمر مدیریتی این استان کوتاه بود و به طور میانگین هر دو سال مدیر ارشد استان تغییر کرد درحالی که برنامه‌ریزی اقتصادی مناسب نیازمند دوران طولانی‌تری برای مدیریت است.

وی با تأکید بر این که همه ظرفیت‌های اقتصادی مازندران باید در این رویداد معرفی شوند، اظهار داشت: فلسفه تشکیل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو از ابتدا فعالیت‌های مشترک اقتصادی بود و موضوع اقتصاد محور گرد هم آمدن این ۱۰ کشور در قالب یک سازمان شد، در این رویداد نیز هدف اصلی افزایش تعاملات اقتصادی بین ایران و بویژه استان مازندران با کشورهای عضو اکو است.

حسینی پور تصریح کرد: در این رویداد به گردشگری مازندران به عنوان یکی از سکوهای توسعه توجه ویژه‌ای شده است، ولی ما اضافه‌تر از اهداف رویداد برنامه‌ریزی کردیم، یعنی هدف رویداد گردشگری است، اما فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی را هم در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با ساری۲۰۲۲ گنجانده ایم.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد:با این رویداد می‌توانیم این پیام را به کشورهای منطقه مخابره کنیم که جهت‌گیری مدیریت اجرایی استان تمرکز بر رشد فعالیت اقتصادی همراه با جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی استو ما آمادگی داریم با پذیرش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و تأمین کامل امنیت که مهم‌ترین مؤلفه سرمایه‌گذاری است زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کنیم.

حسینی‌پور ادامه داد: حسب دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تقویت ارتباط با کشورهای همسایه حوزه دریای خزر، تلاش بر این است که این رویداد را ظرفیتی برای معرفی ظرفیت‌های بی‌بدیل استان به کشورهای همسایه و اعضای اکو تبدیل کنیم که بر همین اساس قطعا از رویداد ساری۲۰۲۲ برای تهیه بسته راهبردی دیپلماتیک و اقتصادی بهره‌برداری می‌شود.

وی تصریح کرد: در دولت گذشته برای این که به آمریکایی‌ها برنخورد تمایلی به ارتباط با کشورهای حوزه CIS وجود نداشت که همین امر باعث شد برخی فرصت‌های اقتصادی استان نادیده گرفته شود اما ما در حال حاضر به دنبال انتقال سنگ معدن روسیه به هند هستیم تا روس‌ها به جای انتقال سنگ معدن از مرز طولانی‌ ترکیه به آب‌های جنوب ایران، از طریق بندر امیرآباد این ماده اولیه را به مسیر ریلی برسانند و پس از انتقال با راه‌آهن به بندرچابهار، برای ارسال به هندوستان بارگیری شود.

این مقام عالی اجرایی استان اظهار داشت: طبق برآوردهای اولیه در صورت اجرای این طرح که مذاکراتی برای تحقق آن نیز با طرف روسی انجام شد، سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب مازندران می‌شود و جای خالی نبود صنایع بزرگ در این استان را پر می‌کند، روس‌ها می‌گویند این پیشنهاد را هفت سال پیش به ایران دادند، اما با آن مخالفت شد در حالی که مازندران و کشور به این مراودات اقتصادی نیاز دارد.

استاندار مازندران با بیان این که فعال کردن راهگذر شمال-جنوب یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های این دوره از مدیریت استان است، تصریح کرد: مازندران موقعیت خاصی در منطقه دارد و اکنون وقت آن است که با استفاده از این رویداد ظرفیت‌های اقتصادی مازندران به کشورهای همسایه به طور کامل معرفی شود.

حسینی‌پور با اشاره به جنگ بین روسیه و اوکراین اظهار کرد: پس از تنش‌های بین اوکراین و روسیه درخواست‌های زیادی از سوی کشورهای همسایه برای تأمین برخی نیازمندی‌ها مطرح شد اما آمادگی برای تأمین این نیازها در مازندران وجود ندارد اما در رویداد ساری۲۰۲۲ علاوه بر توجه به گردشگری، به دنبال فعال کردن همین ظرفیت‌های اقتصادی هستیم و برگزاری این قبیل رویدادها خواه ناخواه در آینده مازندران اثرگذار است.

رئیس شورای سیاستگذاری رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اکو سال‌هاست برای همکاری‌های اقتصادی تلاش می‌کنند اما هنوز به هیچ سند مشخص یا قراردادی منسجم و معین در حوزه فعالیت‌های اقتصادی نرسیدند گرچه ما مبادلاتی را با برخی از این کشورها داریم اما این مبادلات تحت عنوان سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو نیست، ضمن این‌که متاسفانه سهم مازندران از این تبادلات تجاری قابل توجه نیست.

استاندار مازندران از برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش سرمایه‌گذاری بین‌المللی مازندران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی متعددی برای فعالیت در مازندران حاضر به همکاری هستند که قصد داریم با برگزاری همایش سرمایه‌گذاری بین‌المللی مازندران این سرمایه‌گذاران را جذب کنیم و در رویداد ساری۲۰۲۲ نیز هدف این است که از طریق کشورهای عضو اکو با قراردادهای اعتباری برای استان سرمایه‌گذار جذب کنیم که یکی از مهم‌ترین دستاوردها همین است و با همین رویکرد ایجاد درگاه واحد صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران هم مد نظر است.

حسینی‌پور اظهار داشت: اولویت بعدی استان ما گردشگری است، ما نوروز امسال بیش از ۲۰ میلیون مسافر داشتیم یعنی ۲۱ درصد جمعیت کشور پس از چهار ساعت به مازندران می‌رسند اما از داشتن زیرساخت‌های ارتباطی مناسب محرومیم، یک آزادراه برای استان تعریف شد که بیش از ۲۰ سال است ساخت آن طول کشیده و هنوز به سرانجام نرسیده است و همچنین ایجاد مسیر دریایی با کشتی مسافری هم از برنامه‌های مد نظر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: این رویداد دستاوردهای اقتصادی-اجتماعی زیادی برای استان خواهد داشت، تقاضاهایی برای ایجاد اتوبان ساحلی یا ریل در مازندران مطرح شده است که ایجاد خطوط هوایی بین‌المللی بین مازندران و این کشورها نیز از مسائل مدنظر ما برای مذاکره در این رویداد است.

معرفی فرصت‌های اقتصاد کشاورزی

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این‌که توجه به اقتصاد کشاورزی در رویداد ساری۲۰۲۲ از اولویت‌های برنامه‌ریزی شده در این رویداد است، تصریح کرد: سیاست اول ما در اقتصاد مازندران رونق کشاورزی است و تحت هیچ عنوانی قابل تبادل نیست چون ظرفیت مازندران در این بخش بالا است و از طرفی هم امنیت غذایی کشور مهم است.

وی افزود: یکی از اولویت‌های ما در این رویداد معرفی تولیدات و ظرفیت‌های مربوط به بخش کشاورزی مازندران است که دو مجموعه نیز برای معرفی ظرفیت‌های کشاورزی استان شناسایی و انتخاب شدند،یکی برای معرفی توان تولید محصولات کشاورزی و دیگری برای معرفی ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی کشاورزی به مهمانان خارجی نشان داده می‌شوند.

حسینی‌پور با اشاره به وجود ظرفیت‌های مهم گردشگری در مازندران تصریح کرد: در مازندران فرصت‌های گردشگری بسیار خوبی وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بناهای تاریخی سراسر مازندران یکی از این فرصت‌ها هستند که بعضا مورد بی‌توجهی و کم‌توجهی قرار گرفتند و برای احیای این بناها نیازمند برنامه‌ریزی ویژه‌ای هستیم، قطعا در این رویداد یکی از سیاست‌های اصلی توجه به بناهای سراسر استان است و خیلی از این بناها می‌توانند منابع درآمد در حوزه گردشگری باشند.

۶ ماه سرنوشت‌ساز

استاندار مازندران افزود: ما در روزهای پیش رو مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ را در پیش داریم و اختتامیه و اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو قرار است اواخر مهر برگزار شود یعنی ۶ ماه فرصت داریم که با کمک رسانه‌ها این رویداد و ظرفیت‌های مهم اقتصادی مازندران را برای کشورهای همسایه تبیین کنیم که از این فرصت باید به بهترین شکل استفاده شود.

رئیس شورای سیاستگذاری رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ اشاره‌ای هم به ضرورت مدیریت گردش سرمایه ناشی از گردشگری در مازندران برای رساندن سود گردشگری به این استان کرد و گفت: پس از تعطیلات نوروز امسال تصمیم گرفتیم میزان گردش مالی انجام شده در مازندران را بررسی کنیم، پس از استعلام مشخص شد که طی تعطیلات نوروز در مازندران توسط دستگاه‌های کارتخوان فعال در این استان ۳۲ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی انجام شد اما بخش زیادی از این پول در اختیار ما نیست.

وی افزود: در بررسی‌ها مشخص شد بخش قابل توجهی از این کارتخوان‌ها بویژه آن‌هایی که متعلق به برخی فروشگاه‌های بزرگ بودند به حساب‌های بانک‌هایی در تهران متصل هستند که اعلام کردیم که همه این فروشگاه‌ها و واحدهای تجاری باید دستگاه خود را به حساب‌های بانکی در مازندران متصل کنند در غیر این‌صورت خدمات‌شان را قطع می‌کنیم.

حسینی‌پور تصریح کرد: سود تراکنش‌های مالی در مازندران باید به همین استان برسد و هر فعال اقتصادی و واحد تجاری که کارت‌خوانش به حساب‌ بانک‌های تهران یا استان‌های دیگر متصل است می‌تواند برود کسب و کارش را در همان استان دنبال کند اما برای فعالیت در مازندران باید تراکنش و گردش مالی واحدش به بانک‌های استان متصل باشد.

عملکرد مثبت میراث فرهنگی مازندران در ساری۲۰۲۲

حسینی‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار خزرتیترخبرخاطرنشان کرد:باید در نظر داشته باشیم که این رویداد تاکنون توسط وزارت میراث فرهنگی مدیریت شد و اساس کار در اختیار این وزارت بود یعنی استان اختیاری در حوزه محتوایی نداشت که امیدواریم رسانه‌ها که همیشه نقش ممتازی را در توفیق هر رویدادی می‌توانند داشته باشند کمک کنند تا بتوانیم مازندران را نه تنها به اعضای اکو، بلکه، به بهانه این رویداد به تمام دنیا بشناسانیم و ظرفیت‌های عظیم خدادی و اقتصادی این استان را معرفی کنیم.

مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ قرار است طی روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت با حضور مسئولان سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و همچنین سفرای کشورهای عضو اکو در ساری برگزار شود.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیات وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.

اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir