شنبه 12 مهر 1393-20:4 کد خبر:996

معاون وزیر نیرو :

پروژه های اولویت دار در حوزه آب به بخش های خصوصی سپرده می شود

معاون امور آب وآبفای وزارت نیرو در بازدید از تصفیه خانه آب شرب شهرهای گروه الف مازندران، با تاکید بر بهره مندی از توان بخش های خصوصی در تامین آب شرب کشور گفت: پروژه های اولویت دار به سمت بخش خصوصی سوق داده شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی شرکت آبفای شهری مازندران، رحیم میدانی با بیان اینکه تحریمهای اخیر، محدودیت منابع مالی در بخش آب را تشدید کرده است، گفت: همکاران ما در تلاشند با تامین منابع مالی مورد نیاز، مشکلات مردم را برطرف نمایند.

وی، مهار آبهای زیر زمینی و استفاده بهینه از آن در راستای تامین آب مورد نیاز ضروری دانست و گفت: برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی، حفرچاه های غیر مجاز و خشکسالی های اخیر، سفره های آب زیر زمینی را فقیر و کشور ما را با کمبود آب مواجه کرده است لذا  باید در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ شود.

معاون وزیر نیرو، از تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح احیاء تعادل بخش آب زیر زمینی در سال آینده خبر داد و افزود: احداث سد نیز به احیای آبهای زیر زمینی کمک می کند.

معاون وزیر نیرو، سد سازی را یکی از ضروریات در تامین آب به ویژه در مازندران دانست و ادامه داد: با تایید سیاستهای وزارت نیرو از سوی مقام معظم رهبری، در آینده نزدیک شاهد اتفاقات جدیدی در حوزه آب خواهیم بود.

وی، ضمن اشاره به اینکه معاندین نظام جمهوری اسلامی ایران، همواره در تلاشند فضای کشور را متشنج  و راکد نشان دهند، گفت: امروزه کارشناسان ما  به درجه ای از توان فنی رسیده اند که می توانند دانش خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهند.

وی در ادامه سخنانش، به کمبود آب در روستاهای کشور اشاره و تصریح کرد: برای رفع مشکل کمبود آب در مناطق روستایی، پیگیریهای خوبی از محل دفتر مقام معظم رهبری و طرح دو فوریتی در کمیسیون عمران صورت گرفت که در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، بخش زیادی از مشکلات مربوط به آب روستایی نیز برطرف خواهد شد.

وی، ضمن اشاره به تشکیل شورای عالی آب در سال 1381 ، اظهارداشت: این شورا به منظور هماهنگی و سیاست گذاری در زمینه تامین، توزیع و مصرف آب کشور تاسیس شد و نشاندهنده این است که دولت به مسایل مربوط به آب توجه خاصی دارد.

* با ساخت تصفیه خانه آب بابل،300 لیتر توان تامین آب شهرهای گروه الف افزایش یافت

مدیر عامل شرکت آبفای شهری مازندران نیز در سخنانی، با بیان اینکه تصفیه خانه آب شهرهای گروه الف برای تامین اضطراری کمبود آب شهرهای بابل، امیرکلا، بابلسر و فریدونکنار از محل خروجی سد البرز و با فرآیند فیلتراسیون مستقیم طراحی  واحداث شد، گفت: محل اجرای طرح تصفیه خانه اضطرای آب این شهرها، منطقه طلوت شهر بابل به مساحت 1400 متر مربع است.

ذبیح الله ذاکری، هزینه اجرایی این پروژه را تا کنون بیش از  17 میلیارد ریال دانست و افزود: جمعیت برخوردار از این طرح 75 هزار نفر می باشد.

وی، با بیان اینکه تصفیه خانه آب شرب شهرهای گروه الف مازندران 250 تا 300 لیتر آب را در ثانیه تصفیه می کند، تصریح کرد: این تصفیه خانه با فرایند تصفیه شامل اختلاط سریع( افزودن مواد منعقد کننده) به صورت تزریق در خط، فیلتراسیون توسط فیلترهای شنی تحت فشار وضد عفونی نهایی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آبفای شهری مازندران، اذعان داشت: با توجه به اضطراری بودن پروژه، طرح مورد نظر بیشترین قابلیت جابه جایی را دارد و از  پیش بینی هر گونه سازه بتنی اجتناب شده است.

ذاکری، با اشاره به اینکه طرح تصفیه خانه بابل بر اساس قابلیت حذف کدورت به میزان (NTU) 20-15،  قابلیت حذف طعم، بو و TDS موجود در آب ورودی به گونه ای که کیفیت آب خروجی  را در حد استاندار  قرار می دهد، ادامه داد: تمهیدات مورد نیاز برای خارج کردن سیستم تصفیه خانه از مدار بهره برداری در صورت افزایش میزان کدورت ورودی بیش از توان تصفیه سیستم ، همچنین شست وشوی معکوس، فیلترهای شنی به صورت اتوماتیک پیش بینی شده است.