آخرین عناوین

دوشنبه 14 مهر 1393-15:31 کد خبر:1008

مدیر دفترنظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران خبر داد:

آمادگی شرکت آبفای شهری برای آموزش و ارایه تکنیک تولید ورمی کمپوست از کیک لجن تصفیه خانه های فاضلاب

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران، گفت: این شرکت آمادگی آموزش و ارایه تکنیک ورمی کمپوست از طریق کیک لجن را به دانشکده های کشاورزی استان دارد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی شرکت آبفای شهری مازندران، سید جلال دهقان، با اشاره به تولید کیک لجن و تبدیل آن به کود کمپوست با فرایند ورمی کمپوست در تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس گفت: این محصول برای نخستین بار در حجم انبوه در تصفیه خانه های فاضلاب کشور تولید شده است.

وی، با بیان اینکه این فرایند در سالجاری به مرحله تولید رسید، اظهار داشت: استفاده از سموم و کودهای شیمیایی  به ویژه در استانهای شمالی چالش جدی در حوزه زیست محیطی ایجاد کرده است لذا به کار گیری کودهای ارگانیک اجتناب ناپذیر خواهد بود.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران، ادامه  داد: به همین دلیل این شرکت با اجرای کامل و موفق طرح ورمی کمپوست و تولید کود ارگانیک در تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس در راستای گسترش  صنعت سبز استان گام برداشته است.

دهقان، به تعریف علمی ورمی کمپوست پرداخت و گفت: ورمی کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می شود.

وی، تصریح کرد: برای تهیه کمپوست در صنعت فاضلاب از لجن به دست آمده تصفیه فاضلاب خانگی استفاده می شود.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران، با بیان اینکه ورمی کمپوست فرایند نیمه هوازی است، افزود: این امر توسط گونه ای خاص از کرمها انجام می شود که لجن حاصل از تصفیه خانه های فاضلاب خانگی پس از عبور از سیستم گوارشی کرم به عنوان مجموعه ای از فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده موجود در کیک لجن و نیز اجساد کرمها برای گیاهان و درختان ارزش غذایی فراوانی  دارد.

دهقان، تصریح کرد: این کود سبک و فاقد هرگونه بو، میکروارگانیسمهای پاتوژن، با کتریهای غیر هوازی و قارچهاست.

وی، با اشاره به اینکه استفاده از این نوع کود، کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را نسبت به کود شیمیایی افزایش می دهد گفت: ورمی کمپوستها فاقداثرات سوء ناشی از باقیمانده سموم و کودهای کشاورزی در محصولات کشاورزی و باغات هستند.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران، ادامه داد: انطباق کامل با الزامات قوانین و مقررات محیط زیست، اصلاح کننده خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی خاک، وجود عناصر ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، مس و منگنز، سود آوری آسان و سریع از جمله مزایای استفاده از ورمی کمپوست هاست.

دهقان، نابودی صد درصد تخم های انگل در کیک لجن تصفیه خانه ها را از مهمترین ویژگی فرایند ورمی کمپوست در صنعت فاضلاب کشور عنوان کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • کشاورز
    دوشنبه 14 مهر 1393-20:28


    تا اونجایی که منم اطلاع دارم ورمی کمپوست بسیار عالی و برای باغداری و مخصوصا کشت قارچ دکمه ای بسیار مفید و سودآوره ، از لحاظ هزینه هم به صرفه تر هست.